Dat schrijft het Belgische dagblad De Tijd. Tot nu toe werden 250 testauto’s geproduceerd. Het chassis ervan in Gent en de elektrische assemblage in het Zweedse Torslanda, maar daar blijft het voorlopig bij.
‘Het was een eerste stap’, zei directeur government affairs Anders Kärrberg van Volvo Car op de Electromobility-dag in Brussel. ‘Voorlopig is nog niet beslist wanneer we er mee doorgaan. Alles hangt af van de marktomstandigheden en de vraag van de klant’. En die vraag is er amper, zo blijkt.
Kärrberg: ‘Wij denken dat het marktaandeel van de elektrische auto over acht jaar met moeite 1 procent haalt. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan een geharmoniseerd ‘incentive’ systeem en de hoge kosten van de accu’s en dus de auto. ‘ Vorig jaar werden wereldwijd amper 50.000 elektrische auto’s verkocht, dat is 0,1 procent van de totale autoproductie. Kärrberg: ‘Dit jaar zien we geen echte stijging.’
De Zweedse autobouwer staat niet alleen. Begin deze maand kondigde GM aan dat het de productie van de Chevrolet Volt tijdelijk vijf weken stopzet. De auto – kostprijs 45.000 euro – verkoopt slecht, aldus De Tijd.
Beter ten halve gekeerd dan geheel verdwaald!!
De schatting(1%) is,wat Nederland betreft, zwaar aan de lage kant. Studies hebben voorspeld dat in Nederland, in het jaar 2020, 7% van de verkochte auto’s
electrisch aangedreven zullen zijn