Kwik-Fit: weinig kennis dashboardlampjes

Vrouwen en jongeren hebben het minste verstand van de lampjes en symbolen in het dashboard van de auto. Op tien getoonde waarschuwingssymbolen werd gemiddeld vier keer een fout antwoord gegeven. Mannen scoorden beter met gemiddeld twee fouten.

Slechts zeven procent van de ruim vijfhonderd automobilisten die meededen aan de test hadden alle antwoorden goed. Dat toont onderzoek van Jes Marketing Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Kwik-Fit. De resultaten zijn opmerkelijk omdat de tien getoonde afbeeldingen van lampjes/symbolen de meest gangbare in het dashboard waren. Bovendien betrof het meerkeuzevragen waardoor de respondenten ook nog houvast hadden.

Kwik-Fit heeft daarom een app op Facebook laten ontwikkelen waarmee de automobilist zijn kennis over de waarschuwingssignalen van de auto kan testen én bijschaven. "Wij merken in onze 182 filialen dat automobilisten soms te lang doorrijden terwijl al veel eerder een lampje op het dashboard waarschuwde voor een probleem”, weet marketing directeur Arjan van der Meer van Kwik-Fit Nederland. "Wanneer een lampje aangeeft dat je geen olie meer hebt, moet je natuurlijk niet wachten tot de motor gaat tikken. We hebben de Facebook app laten ontwikkelen om automobilisten op een leuke manier wat te leren.”

Het lampje dat waarschuwt voor een te lage bandenspanning zou het minst bekend zijn. Meer dan de helft (58%) kent dit symbool niet en gaf aan hierin te zien dat de ruitensproeiervloeistof bijna op is (20%), de motor te heet is (14%) of dat de katalysator verstopt zit (24%). Bij het dashboardlampje dat waarschuwt voor een probleem met de airbag dacht bijna de helft dat dit lampje waarschuwt dat de airbag operationeel is. Via onderstaande link kunnen automobilisten hun kennis van het dashboard testen en bijschaven.

Reacties

Zou het kunnen zijn dat fabrikanten bij elk nieuw model er ook weer een extra dashboardlampje bij bedenken? De meeste dashboards hebben tegenwoordig veel weg van een cockpit. Hou het simpel, ben geen piloot maar een automobilist die vooral zijn kijkers op de weg moet houden.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Kreeg gisteren de mededeling in mijn display “controle oliepeil”. Dit is natuurlijk DE oplossing: schaf alle controlelampjes af en vermeld in het display in de taal van de automobilist wat er precies aan de hand is en welke aktie gewenst is.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een keer je instructieboekje lezen als je de auto aangeschaft hebt doet ook wonderen! En als je het dan “vergeten”bent waar t lampje voor dient dan kan je het natuurlijk ook opzoeken, als je je boekjes ten minste niet “veilig”thuis hebt opgeborgen

Geplaatst door: marcel op
Kwik-Fit: weinig kennis dashboardlampjes - Automobielmanagement.nl

Kwik-Fit: weinig kennis dashboardlampjes

Vrouwen en jongeren hebben het minste verstand van de lampjes en symbolen in het dashboard van de auto. Op tien getoonde waarschuwingssymbolen werd gemiddeld vier keer een fout antwoord gegeven. Mannen scoorden beter met gemiddeld twee fouten.

Slechts zeven procent van de ruim vijfhonderd automobilisten die meededen aan de test hadden alle antwoorden goed. Dat toont onderzoek van Jes Marketing Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Kwik-Fit. De resultaten zijn opmerkelijk omdat de tien getoonde afbeeldingen van lampjes/symbolen de meest gangbare in het dashboard waren. Bovendien betrof het meerkeuzevragen waardoor de respondenten ook nog houvast hadden.

Kwik-Fit heeft daarom een app op Facebook laten ontwikkelen waarmee de automobilist zijn kennis over de waarschuwingssignalen van de auto kan testen én bijschaven. "Wij merken in onze 182 filialen dat automobilisten soms te lang doorrijden terwijl al veel eerder een lampje op het dashboard waarschuwde voor een probleem”, weet marketing directeur Arjan van der Meer van Kwik-Fit Nederland. "Wanneer een lampje aangeeft dat je geen olie meer hebt, moet je natuurlijk niet wachten tot de motor gaat tikken. We hebben de Facebook app laten ontwikkelen om automobilisten op een leuke manier wat te leren.”

Het lampje dat waarschuwt voor een te lage bandenspanning zou het minst bekend zijn. Meer dan de helft (58%) kent dit symbool niet en gaf aan hierin te zien dat de ruitensproeiervloeistof bijna op is (20%), de motor te heet is (14%) of dat de katalysator verstopt zit (24%). Bij het dashboardlampje dat waarschuwt voor een probleem met de airbag dacht bijna de helft dat dit lampje waarschuwt dat de airbag operationeel is. Via onderstaande link kunnen automobilisten hun kennis van het dashboard testen en bijschaven.

Reacties

Zou het kunnen zijn dat fabrikanten bij elk nieuw model er ook weer een extra dashboardlampje bij bedenken? De meeste dashboards hebben tegenwoordig veel weg van een cockpit. Hou het simpel, ben geen piloot maar een automobilist die vooral zijn kijkers op de weg moet houden.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Kreeg gisteren de mededeling in mijn display “controle oliepeil”. Dit is natuurlijk DE oplossing: schaf alle controlelampjes af en vermeld in het display in de taal van de automobilist wat er precies aan de hand is en welke aktie gewenst is.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een keer je instructieboekje lezen als je de auto aangeschaft hebt doet ook wonderen! En als je het dan “vergeten”bent waar t lampje voor dient dan kan je het natuurlijk ook opzoeken, als je je boekjes ten minste niet “veilig”thuis hebt opgeborgen

Geplaatst door: marcel op