Oldtimers steeds vervuilender in de stad

Auto’s ouder dan 25 jaar vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het lichte wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan fijnstof en 20% van de stikstofoxiden.

De uitstoot van fijnstof uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd (goed voor de helft van de import van oldtimers) is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto. Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van stikstofoxide van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet.

Oldtimers worden steeds vaker dagelijks gebruikt en maken meer kilometers. Recent onderzoek op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving PBL en TNO, heeft de groei, het gebruik, en het milieueffect van oldtimers in kaart gebracht. Steeds meer auto’s bereiken de leeftijd van 25 jaar. Daarnaast is er een substantiële import van auto’s van 25 jaar of ouder. Samen veroorzaken ze een jaarlijkse groei van het oldtimerwagenpark van bijna 10%. Was voorheen het gemiddelde jaarkilometrage van een oldtimer 2.000 à 3.000 km, nu is er een groeiende groep die meer dan 10.000 km per jaar rijdt. De groeiende aantallen en het groeiend gebruik versterken elkaar in hun aandeel op de weg en in de toenemende uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

In de komende jaren zal, zonder maatregelen, deze bijdrage nog groter worden. De rest van het wagenpark wordt gemiddeld nieuwer en daardoor schoner, maar de groep oldtimers groeit en houdt dezelfde hoge emissies. Van de verschuiving van de leeftijd van 25 jaar naar 30 jaar voor de MRB vrijstelling wordt een beperkt positief effect verwacht op deze zorgwekkende trend.

Staatssecretaris Atsma heeft eerder al gezegd dat hij wil kijken hoe de vervuiling door oldtimers kan worden aangepakt. Mogelijk kiest hij voor eenzelfde aanpak als in Duitsland en Frankrijk. Het instellen van zogenoemde milieuzones is volgens hem het meest adequate antwoord.

Bron: TNO

Reacties

Nederland is GEK aan het worden.

Aan de ene kant geven ze alle BPM terug als de BPMauto voor EXPORT gaat en van alle ouwe troep die we binnen halen uit buitenland innen ze géén houderschapsbelasting, wat een domme ezels zijn het in de regering.

Geplaatst door: a.p. op

Het gaat in dit rapport specifiek om oudere diesels en beslist niet om de oldtimers, die als hobby voertuig worden gebruikt. Graag wat meer nuancering in uw berichtgeving !

Geplaatst door: meyjes op

We zijn en blijven ZUNIG !!
en waarom niet?

Geplaatst door: MARCEL op

Altijd maar weer die automobilist pesten. Bekijk eerst eens hoeveel kilometer die oude auto’s per jaar rijden. Het is maar fractioneel. Het zal wel weer geldklopperij zijn. Laat die mensen tocch met die auto auto ervan genieten. Zelf heb ik er geen maar ik kan me de lol wel voorstellen. Als de overheid geld wil binnenhalen schop dan 70% van de ambtenaren naar huis en zet de overige 30% aan het werk. Daar wordt nederland beter van. De ambtenarij vreet ons helemaal op.

Geplaatst door: P.T. op

Dit heeft volgens mij nou eens niks met automobilistje pesten te maken.
Het heeft alles te maken met de grote verschillen in wet- en regelgeving tussen Nederland en Duitsland. Zowel op fiscaal als milieutechnisch gebied.
Hierdoor ontstaan in NL mogelijkheden waar je gebruik van MOET maken. Dit geldt voor auto’s ouder dan 25 jaar, maar ook voor nieuwe belastingvrije Dieseltjes. Het effect is dat deze auto’s voor verkeerde doeleinden worden ingezet; (te) veel kilometers met oude auto’s, (te) weinig kilometers met moderne Diesels.
Verwar daarbij s.v.p. niet mensen die om de lage kosten een roestige 25+ Audi/BMW/Mercedes rijden met autohobbyisten die hun bezit koesteren en inderdaad maar 2 tot 3.000 km/jaar rijden (zoals ikzelf….). De eerste categorie mag wat mij betreft meer belast worden om het fenomeen af te laten nemen.
In Duitsland zijn er voor ‘echte’ oldtimers andere kentekenplaten, waarmee je wel de binnenstad in mag. Misschien moeten we daar in Nederland ook aan. Liever niet, maar dat krijg je ervan als er teveel gebruik wordt gemaakt van een gunstige regeling (denk ook aan de Porsches 944 op grijze kenteken van vroeger en de op hand zijnde belastbaarheid van kleine Dieseltjes?).

Geplaatst door: Willem van der Veer op

LAAT ZE NU ‘NS BEGINNEN MET DIE VIEZE BROMMERTJES EN SCOOTERTJES AAN TE PAKKEN INZAKE VERVUILING.

Geplaatst door: Gerard Horning. op

Ik begrijp de opwinding van de zijde van de overheid over de rokende oude diesels die door sommige mensen dagelijks worden gebruikt. Dat is een heel andere categorie mensen dan autoliefhebbers die er voor hun plezier een klassieker op na houden en daar af en toe een keer mee rijden. Wat nu weer eens dreigt, is dat er ongenuanceerde maatregelen komen, waarbij ‘de goeien’ onder ‘de slechterikken’ gaan lijden. Er is m.i. een heel simpele oplossing. Elke personenauto wordt belastingplichtig (Houderschapsbelasting). Voor een auto ouder dan 25 jaar kan ontheffing worden aangevraagd, mits de eigenaar aantoonbaar ook een modernere auto bezit, waarvoor wel gewoon belasting wordt betaald. is die moderne auto een auto van de zaak? Dan kan een verklaring van de werkgever worden overlegd, waarin ook wordt aangegeven dat er bijtelling voor privégebruik van die auto wordt betaald. Lijkt me administratief simpel op te lossen.

Geplaatst door: Bart van den Acker op

Het is logisch dat er door de overheid wordt ingegrepen,echter wordt er ook een grote groep echte liefhebbers waarschijnlijk het slachtoffer van de met een kanon op een vlieg schietende overheid.
Heb Dhr Atsma al eens een mail gestuurd om aan te geven hoe het goed en eerlijk te regelen zou zijn.
Wordt de oldtimer dagelijks gebruikt aanpakken en vooral financieel aanpakken.
Hetzelfde geld echter ook voor de lease prius rijder die zonder wegenbelasting met 170 op de linkerbaan langs komt scheuren en op die manier ook niet meer voldoet aan de uitstoot waardes waarmee hij 14%bijtelling en geen wegenbelasting zit te scoren.
Ook daar zou de mogelijkheid moeten bestaan hem financieel te treffen aangezien ook ik meebetaal aan zijn belasting voordelen

Geplaatst door: cor de jong op

Een oldtimer op lpg stoot nauwelijks co uit. Een brommer op 2 takt verbruikt 1 liter olie op 50 liter euro. Dit is enkel voor smering en komt grotendeels onverbrand weer naar buiten. Oplossing is alleen nog maar 4 takt brommers en elke diesel een (gesubsidieerd) roetfilter.echter deze regeling bestond al maar is door huodig kabinet afgeschaft. Ook vreend is hoogwerkers,bronbemaling e.d. Zonder roetfilter ….

Geplaatst door: huugie op

Dat de nederlandse regering het vuurwerk dat er jaarlijks de lucht in gaat maar eens aanpakt dat is pas vervuilen i p v de oldtimers

Geplaatst door: jan van trier op
Oldtimers steeds vervuilender in de stad - Automobielmanagement.nl

Oldtimers steeds vervuilender in de stad

Auto’s ouder dan 25 jaar vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het lichte wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan fijnstof en 20% van de stikstofoxiden.

De uitstoot van fijnstof uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd (goed voor de helft van de import van oldtimers) is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto. Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van stikstofoxide van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet.

Oldtimers worden steeds vaker dagelijks gebruikt en maken meer kilometers. Recent onderzoek op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving PBL en TNO, heeft de groei, het gebruik, en het milieueffect van oldtimers in kaart gebracht. Steeds meer auto’s bereiken de leeftijd van 25 jaar. Daarnaast is er een substantiële import van auto’s van 25 jaar of ouder. Samen veroorzaken ze een jaarlijkse groei van het oldtimerwagenpark van bijna 10%. Was voorheen het gemiddelde jaarkilometrage van een oldtimer 2.000 à 3.000 km, nu is er een groeiende groep die meer dan 10.000 km per jaar rijdt. De groeiende aantallen en het groeiend gebruik versterken elkaar in hun aandeel op de weg en in de toenemende uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

In de komende jaren zal, zonder maatregelen, deze bijdrage nog groter worden. De rest van het wagenpark wordt gemiddeld nieuwer en daardoor schoner, maar de groep oldtimers groeit en houdt dezelfde hoge emissies. Van de verschuiving van de leeftijd van 25 jaar naar 30 jaar voor de MRB vrijstelling wordt een beperkt positief effect verwacht op deze zorgwekkende trend.

Staatssecretaris Atsma heeft eerder al gezegd dat hij wil kijken hoe de vervuiling door oldtimers kan worden aangepakt. Mogelijk kiest hij voor eenzelfde aanpak als in Duitsland en Frankrijk. Het instellen van zogenoemde milieuzones is volgens hem het meest adequate antwoord.

Bron: TNO

Reacties

Nederland is GEK aan het worden.

Aan de ene kant geven ze alle BPM terug als de BPMauto voor EXPORT gaat en van alle ouwe troep die we binnen halen uit buitenland innen ze géén houderschapsbelasting, wat een domme ezels zijn het in de regering.

Geplaatst door: a.p. op

Het gaat in dit rapport specifiek om oudere diesels en beslist niet om de oldtimers, die als hobby voertuig worden gebruikt. Graag wat meer nuancering in uw berichtgeving !

Geplaatst door: meyjes op

We zijn en blijven ZUNIG !!
en waarom niet?

Geplaatst door: MARCEL op

Altijd maar weer die automobilist pesten. Bekijk eerst eens hoeveel kilometer die oude auto’s per jaar rijden. Het is maar fractioneel. Het zal wel weer geldklopperij zijn. Laat die mensen tocch met die auto auto ervan genieten. Zelf heb ik er geen maar ik kan me de lol wel voorstellen. Als de overheid geld wil binnenhalen schop dan 70% van de ambtenaren naar huis en zet de overige 30% aan het werk. Daar wordt nederland beter van. De ambtenarij vreet ons helemaal op.

Geplaatst door: P.T. op

Dit heeft volgens mij nou eens niks met automobilistje pesten te maken.
Het heeft alles te maken met de grote verschillen in wet- en regelgeving tussen Nederland en Duitsland. Zowel op fiscaal als milieutechnisch gebied.
Hierdoor ontstaan in NL mogelijkheden waar je gebruik van MOET maken. Dit geldt voor auto’s ouder dan 25 jaar, maar ook voor nieuwe belastingvrije Dieseltjes. Het effect is dat deze auto’s voor verkeerde doeleinden worden ingezet; (te) veel kilometers met oude auto’s, (te) weinig kilometers met moderne Diesels.
Verwar daarbij s.v.p. niet mensen die om de lage kosten een roestige 25+ Audi/BMW/Mercedes rijden met autohobbyisten die hun bezit koesteren en inderdaad maar 2 tot 3.000 km/jaar rijden (zoals ikzelf….). De eerste categorie mag wat mij betreft meer belast worden om het fenomeen af te laten nemen.
In Duitsland zijn er voor ‘echte’ oldtimers andere kentekenplaten, waarmee je wel de binnenstad in mag. Misschien moeten we daar in Nederland ook aan. Liever niet, maar dat krijg je ervan als er teveel gebruik wordt gemaakt van een gunstige regeling (denk ook aan de Porsches 944 op grijze kenteken van vroeger en de op hand zijnde belastbaarheid van kleine Dieseltjes?).

Geplaatst door: Willem van der Veer op

LAAT ZE NU ‘NS BEGINNEN MET DIE VIEZE BROMMERTJES EN SCOOTERTJES AAN TE PAKKEN INZAKE VERVUILING.

Geplaatst door: Gerard Horning. op

Ik begrijp de opwinding van de zijde van de overheid over de rokende oude diesels die door sommige mensen dagelijks worden gebruikt. Dat is een heel andere categorie mensen dan autoliefhebbers die er voor hun plezier een klassieker op na houden en daar af en toe een keer mee rijden. Wat nu weer eens dreigt, is dat er ongenuanceerde maatregelen komen, waarbij ‘de goeien’ onder ‘de slechterikken’ gaan lijden. Er is m.i. een heel simpele oplossing. Elke personenauto wordt belastingplichtig (Houderschapsbelasting). Voor een auto ouder dan 25 jaar kan ontheffing worden aangevraagd, mits de eigenaar aantoonbaar ook een modernere auto bezit, waarvoor wel gewoon belasting wordt betaald. is die moderne auto een auto van de zaak? Dan kan een verklaring van de werkgever worden overlegd, waarin ook wordt aangegeven dat er bijtelling voor privégebruik van die auto wordt betaald. Lijkt me administratief simpel op te lossen.

Geplaatst door: Bart van den Acker op

Het is logisch dat er door de overheid wordt ingegrepen,echter wordt er ook een grote groep echte liefhebbers waarschijnlijk het slachtoffer van de met een kanon op een vlieg schietende overheid.
Heb Dhr Atsma al eens een mail gestuurd om aan te geven hoe het goed en eerlijk te regelen zou zijn.
Wordt de oldtimer dagelijks gebruikt aanpakken en vooral financieel aanpakken.
Hetzelfde geld echter ook voor de lease prius rijder die zonder wegenbelasting met 170 op de linkerbaan langs komt scheuren en op die manier ook niet meer voldoet aan de uitstoot waardes waarmee hij 14%bijtelling en geen wegenbelasting zit te scoren.
Ook daar zou de mogelijkheid moeten bestaan hem financieel te treffen aangezien ook ik meebetaal aan zijn belasting voordelen

Geplaatst door: cor de jong op

Een oldtimer op lpg stoot nauwelijks co uit. Een brommer op 2 takt verbruikt 1 liter olie op 50 liter euro. Dit is enkel voor smering en komt grotendeels onverbrand weer naar buiten. Oplossing is alleen nog maar 4 takt brommers en elke diesel een (gesubsidieerd) roetfilter.echter deze regeling bestond al maar is door huodig kabinet afgeschaft. Ook vreend is hoogwerkers,bronbemaling e.d. Zonder roetfilter ….

Geplaatst door: huugie op

Dat de nederlandse regering het vuurwerk dat er jaarlijks de lucht in gaat maar eens aanpakt dat is pas vervuilen i p v de oldtimers

Geplaatst door: jan van trier op