Geen afschaffing motorrijtuigenbelasting vrijstelling oldtimers

Er komt geen nieuwe discussie over de MRB-vrijstelling voor oldtimers. Dat heeft staatssecretaris Atsma (Ministerie van Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer laten weten. Wel laat hij onderzoek doen naar de invoering van milieuzones voor oldtimers.

Atsma antwoordt op Kamervragen dat gemeenten juridisch bevoegd zijn om milieuzones in te voeren. Die zouden dan bijvoorbeeld kunnen gaan gelden voor oldtimers. Wel wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om "oldtimers van liefhebbers" te ontzien. Dat betreft auto’s waarmee slechts op een beperkt aantal dagen per jaar wordt gereden. Atsma heeft de RDW opdracht gegeven om te onderzoeken of een landelijke registratie bij de RDW mogelijk is van de dagen waarop met oldtimers in milieuzones mag worden gereden.

De MRB-vrijstelling blijft hierbij gehandhaafd. Dat is de uitkomst van het overleg van Atsma met staatssecretaris Weekers van Financiën. Die vrijstelling is per 1 januari 2012 overigens wel bijgesteld.  De leeftijdsgrens is, met een ingroeiregeling, verhoogd van 25 naar 30 jaar. Bovendien geldt voor nieuwe gevallen, auto’s die per eind 2011 nog geen 25 jaar oud waren, voortaan wel de MRB-dieseltoeslag.

Bron: AMD Automotive fiscalisten

Reacties

Vrijheden voor gemeentes betekent : aparte regelgeving ( lees ) ; apart boetestelsel.

Geplaatst door: JP op

heb al 13 jr.een pontiac van 1973 op LPG stoot 90% minder co dan de beste benzine auto voor vuile diesels verplicht een roetfilter is iets voor de zeggenb

Geplaatst door: geert op

Ik zou zeggen ,hou oldtimers voor de leifhebbers op de straat en niet die mercedessen waar de spatborden zowat vanaf vallen .slopen die hap

Geplaatst door: steven op

Hoe moeilijk kan het zijn. Oude auto’s die gebruikt worden als dagelijks vervoer verzieken de rgeling voor echte liefhebbers die rijdend cultureel erfgoed in stand houden. Terug dus naar de 60-dagenkaart, maar dan in een bij de tijdse variant. Asoos met vieze oude stinkdiesels en benzineslurpers van de weg af, vrij baan voor de echte leifhebbers. Ik denk aan soortgelijk systeem als Parkline o.i.d. Je meldt je per telfoon aan als je gaat rijden en weer af als je op je bestemming bent. Elke rijdende oude auto is via kentekenscan simpel te kontroleren.

Geplaatst door: Gert Jonkhans op
Geen afschaffing motorrijtuigenbelasting vrijstelling oldtimers - Automobielmanagement.nl

Geen afschaffing motorrijtuigenbelasting vrijstelling oldtimers

Er komt geen nieuwe discussie over de MRB-vrijstelling voor oldtimers. Dat heeft staatssecretaris Atsma (Ministerie van Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer laten weten. Wel laat hij onderzoek doen naar de invoering van milieuzones voor oldtimers.

Atsma antwoordt op Kamervragen dat gemeenten juridisch bevoegd zijn om milieuzones in te voeren. Die zouden dan bijvoorbeeld kunnen gaan gelden voor oldtimers. Wel wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om "oldtimers van liefhebbers" te ontzien. Dat betreft auto’s waarmee slechts op een beperkt aantal dagen per jaar wordt gereden. Atsma heeft de RDW opdracht gegeven om te onderzoeken of een landelijke registratie bij de RDW mogelijk is van de dagen waarop met oldtimers in milieuzones mag worden gereden.

De MRB-vrijstelling blijft hierbij gehandhaafd. Dat is de uitkomst van het overleg van Atsma met staatssecretaris Weekers van Financiën. Die vrijstelling is per 1 januari 2012 overigens wel bijgesteld.  De leeftijdsgrens is, met een ingroeiregeling, verhoogd van 25 naar 30 jaar. Bovendien geldt voor nieuwe gevallen, auto’s die per eind 2011 nog geen 25 jaar oud waren, voortaan wel de MRB-dieseltoeslag.

Bron: AMD Automotive fiscalisten

Reacties

Vrijheden voor gemeentes betekent : aparte regelgeving ( lees ) ; apart boetestelsel.

Geplaatst door: JP op

heb al 13 jr.een pontiac van 1973 op LPG stoot 90% minder co dan de beste benzine auto voor vuile diesels verplicht een roetfilter is iets voor de zeggenb

Geplaatst door: geert op

Ik zou zeggen ,hou oldtimers voor de leifhebbers op de straat en niet die mercedessen waar de spatborden zowat vanaf vallen .slopen die hap

Geplaatst door: steven op

Hoe moeilijk kan het zijn. Oude auto’s die gebruikt worden als dagelijks vervoer verzieken de rgeling voor echte liefhebbers die rijdend cultureel erfgoed in stand houden. Terug dus naar de 60-dagenkaart, maar dan in een bij de tijdse variant. Asoos met vieze oude stinkdiesels en benzineslurpers van de weg af, vrij baan voor de echte leifhebbers. Ik denk aan soortgelijk systeem als Parkline o.i.d. Je meldt je per telfoon aan als je gaat rijden en weer af als je op je bestemming bent. Elke rijdende oude auto is via kentekenscan simpel te kontroleren.

Geplaatst door: Gert Jonkhans op