175 duizend Nederlanders rijden zonder rijbewijs

Ruim 175 duizend Nederlanders hebben een auto maar geen rijbewijs. Dat blijkt uit een onderzoek van de website werksite.nl onder 58 duizend deelnemers tussen 17 en 70 jaar. Uit een verificatie bij RDW blijkt hetzelfde.

RDW deed voor de verificatie van dat aantal een crossing tussen twee databases (autokopers en rijbewijshouders) en kwam op 176 duizend mensen uit. Aangezien iedereen, ook mensen zonder rijbewijs, een auto kan kopen, neemt de overheid onverantwoord grote risico’s voor de verkeersveiligheid, vindt de onderzoeker Tom Spitters.

Hij is eigenaar van werksite.nl, en liep toevallig tegen het fenomeen aan. "Wij deden een onderzoek naar onder meer hoe mensen naar hun werk gaan. Daaruit bleek dat opvallend veel mensen met de auto reizen terwijl ze helemaal geen rijbewijs hebben. Wij kwamen erop uit dat zo’n 175 duizend Nederlanders wel een auto bezitten maar geen rijbewijs. Ze kunnen misschien goed rijden, misschien ook helemaal niet, maar ze rijden gewoon onverzekerd rond. Dat is een enorm risico." De risico’s van onbevoegd autorijden worden met name door jongeren onderschat, volgens Spitters. Raakt een bestuurder zonder rijbewijs betrokken bij een ongeval, dan dekt geen enkele verzekeringsmaatschappij de kosten. Alle kosten die uit een ongeval voortkomen, worden op de bestuurder verhaald. De financiële gevolgen kunnen levenslang aan de bestuurder blijven kleven.

Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland één op de honderd bestuurders zonder geldig rijbewijs met een auto de openbare weg op gaat. Opvallend is dat een kwart van de bestuurders die deze onverantwoorde keuze maken, een leidinggevende functie heeft. Bovendien valt op dat de helft van de illegale automobilisten tussen 17 en 23 jaar jong is. Dat is sowieso een risicovolle groep, omdat jongeren weinig rijervaring hebben. Mede onder druk van vrienden kiezen zij sneller voor het rijden zonder rijbevoegdheid. Dat de gevolgen van een ongeval groot kunnen zijn, overzien de jongeren niet. Zo denken 17-jarigen – sinds 2011 kan vanaf deze leeftijd het rijbewijs worden gehaald – onterecht dat zij in alle omstandigheden verzekerd zijn.

Spitters vindt de resultaten van het onderzoek verontrustend: "Een auto kan in de verkeerde handen een dodelijk wapen zijn. Weinig mensen lijken dit te beseffen. Maar liefst 28 procent van de Nederlanders kent wel iemand die zonder rijbewijs achter het stuur zit. Voor zeven procent geldt zelfs dat zij meer dan één mensen in hun omgeving hebben die dit doen. Daarbij komt dat één op de vier personen zelf ooit zonder rijbewijs de weg op ging en acht procent deed dit vaker. Bijna de helft van de deelnemers vindt een levensbedreigende situatie een goede reden om zonder rijbewijs toch te rijden."

Nog niet eerder zijn er in Nederland cijfers over het aantal chauffeurs zonder rijbewijs bekend geworden. Het CBS heeft er geen statistieken van. Bij het Verbond van Verzekeraars is ook niet bekend hoe vaak schade wordt veroorzaakt door rijden zonder rijbewijs. Op verzoek van Werksite bekeek de RDW voor het eerst hoeveel mensen een auto kochten zonder over een geldig rijbewijs te beschikken. De uitkomst bevestigt het onderzoek van Werksite, want het gaat namelijk om 176 duizend mensen. Het zijn overwegend mannen die de auto’s kopen, 67 procent ten opzichte van 33 procent vrouwen. Van tienduizend registraties is het geslacht onbekend. "De woordvoerder van de RDW verklaarde het fenomeen met het feit dat er mensen zijn die een auto kopen en zich dan láten rijden. Bovendien zijn er mensen die auto’s verzamelen, zei hij. Nartuurlijk zullen die er zijn, maar zeker geen 176 duizend", aldus onderzoeker Tom Spitters.    

 

Reacties

“Aangezien iedereen, ook mensen zonder rijbewijs, een auto kan kopen” – maar voor eigendomsoverdracht (tenaamstellen) is toch een rijbewijs nodig?

Geplaatst door: Jelle op

lijkt mij onwaarschijnlijk, en adviseer de telling opnieuw te doen.

Geplaatst door: Nijhof op

Het feit dat 176000 eigenaren daarmee ook chauffeurs zijn is een voorbarige conclusie. I sook niet als zodanig onderzocht. Verzekeringsmaatschappijen ondersteunen de stellingname ook niet door gebrek aan gegevens die dit onderbouwen. Vraag me serieus af welke belanghebbende partij dit heeft laten onderzoeken. Wderom het CBR die geen gelegenheid laat schieten om ons nog meer examens te laten afleggen in dit overgereguleerde land?

Geplaatst door: Ruud op

Wie zegt dat iedereen die een auto bezit en geen rijbewijs heeft ook daadwerkelijk met het voertuig op pad gaat? Er zijn genoeg jongeren die een old- of youngtimer alvast kopen en eventueel opknappen alvorens hun rijbewijs te behalen.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Een paspoort is voldoende. ALs je tenminste ook bereid bent een ca 12 euro te betalen voor een uitreksel

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Leuk dat er bij de RDW een enthousiaste analist is aangenomen die van reeds aanwezige data informatie maakt.

@ Aart, natuurlijk zijn er uitzonderingen.
@ Nijhof, geloof ’t nou maar.
@Jelle, je moet je alleen legitimeren.

Verder geloof ik niet dat er in Nederland maar 176000 berijders zijn die niet kunnen rijden.= mijn dagelijkse ervaring

Geplaatst door: Rudolph op

Voor een te naam stelling is , behoudens een rijbewijs, ook een paspoort + uittreksel bevolkingsregister (niet ouder dan 3 maanden) ook voldoende

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Zou goed zijn na te gaan hoe hoog dit percentage in de rest van Europa ligt mn Duitsland dan kunnen we wellicht daar beleid en controle op afstemmen.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

De RDW heeft ook een bestand verzekerde voertuigen, onverzekerd krijg je daar bericht van en een bekeuring. Voor het verzekeren moet je je rijbewijsnummer invullen, daarmee zou ik ook het aantal van 176000 nog eens controleren

Geplaatst door: Jacob op
175 duizend Nederlanders rijden zonder rijbewijs - Automobielmanagement.nl

175 duizend Nederlanders rijden zonder rijbewijs

Ruim 175 duizend Nederlanders hebben een auto maar geen rijbewijs. Dat blijkt uit een onderzoek van de website werksite.nl onder 58 duizend deelnemers tussen 17 en 70 jaar. Uit een verificatie bij RDW blijkt hetzelfde.

RDW deed voor de verificatie van dat aantal een crossing tussen twee databases (autokopers en rijbewijshouders) en kwam op 176 duizend mensen uit. Aangezien iedereen, ook mensen zonder rijbewijs, een auto kan kopen, neemt de overheid onverantwoord grote risico’s voor de verkeersveiligheid, vindt de onderzoeker Tom Spitters.

Hij is eigenaar van werksite.nl, en liep toevallig tegen het fenomeen aan. "Wij deden een onderzoek naar onder meer hoe mensen naar hun werk gaan. Daaruit bleek dat opvallend veel mensen met de auto reizen terwijl ze helemaal geen rijbewijs hebben. Wij kwamen erop uit dat zo’n 175 duizend Nederlanders wel een auto bezitten maar geen rijbewijs. Ze kunnen misschien goed rijden, misschien ook helemaal niet, maar ze rijden gewoon onverzekerd rond. Dat is een enorm risico." De risico’s van onbevoegd autorijden worden met name door jongeren onderschat, volgens Spitters. Raakt een bestuurder zonder rijbewijs betrokken bij een ongeval, dan dekt geen enkele verzekeringsmaatschappij de kosten. Alle kosten die uit een ongeval voortkomen, worden op de bestuurder verhaald. De financiële gevolgen kunnen levenslang aan de bestuurder blijven kleven.

Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland één op de honderd bestuurders zonder geldig rijbewijs met een auto de openbare weg op gaat. Opvallend is dat een kwart van de bestuurders die deze onverantwoorde keuze maken, een leidinggevende functie heeft. Bovendien valt op dat de helft van de illegale automobilisten tussen 17 en 23 jaar jong is. Dat is sowieso een risicovolle groep, omdat jongeren weinig rijervaring hebben. Mede onder druk van vrienden kiezen zij sneller voor het rijden zonder rijbevoegdheid. Dat de gevolgen van een ongeval groot kunnen zijn, overzien de jongeren niet. Zo denken 17-jarigen – sinds 2011 kan vanaf deze leeftijd het rijbewijs worden gehaald – onterecht dat zij in alle omstandigheden verzekerd zijn.

Spitters vindt de resultaten van het onderzoek verontrustend: "Een auto kan in de verkeerde handen een dodelijk wapen zijn. Weinig mensen lijken dit te beseffen. Maar liefst 28 procent van de Nederlanders kent wel iemand die zonder rijbewijs achter het stuur zit. Voor zeven procent geldt zelfs dat zij meer dan één mensen in hun omgeving hebben die dit doen. Daarbij komt dat één op de vier personen zelf ooit zonder rijbewijs de weg op ging en acht procent deed dit vaker. Bijna de helft van de deelnemers vindt een levensbedreigende situatie een goede reden om zonder rijbewijs toch te rijden."

Nog niet eerder zijn er in Nederland cijfers over het aantal chauffeurs zonder rijbewijs bekend geworden. Het CBS heeft er geen statistieken van. Bij het Verbond van Verzekeraars is ook niet bekend hoe vaak schade wordt veroorzaakt door rijden zonder rijbewijs. Op verzoek van Werksite bekeek de RDW voor het eerst hoeveel mensen een auto kochten zonder over een geldig rijbewijs te beschikken. De uitkomst bevestigt het onderzoek van Werksite, want het gaat namelijk om 176 duizend mensen. Het zijn overwegend mannen die de auto’s kopen, 67 procent ten opzichte van 33 procent vrouwen. Van tienduizend registraties is het geslacht onbekend. "De woordvoerder van de RDW verklaarde het fenomeen met het feit dat er mensen zijn die een auto kopen en zich dan láten rijden. Bovendien zijn er mensen die auto’s verzamelen, zei hij. Nartuurlijk zullen die er zijn, maar zeker geen 176 duizend", aldus onderzoeker Tom Spitters.    

 

Reacties

“Aangezien iedereen, ook mensen zonder rijbewijs, een auto kan kopen” – maar voor eigendomsoverdracht (tenaamstellen) is toch een rijbewijs nodig?

Geplaatst door: Jelle op

lijkt mij onwaarschijnlijk, en adviseer de telling opnieuw te doen.

Geplaatst door: Nijhof op

Het feit dat 176000 eigenaren daarmee ook chauffeurs zijn is een voorbarige conclusie. I sook niet als zodanig onderzocht. Verzekeringsmaatschappijen ondersteunen de stellingname ook niet door gebrek aan gegevens die dit onderbouwen. Vraag me serieus af welke belanghebbende partij dit heeft laten onderzoeken. Wderom het CBR die geen gelegenheid laat schieten om ons nog meer examens te laten afleggen in dit overgereguleerde land?

Geplaatst door: Ruud op

Wie zegt dat iedereen die een auto bezit en geen rijbewijs heeft ook daadwerkelijk met het voertuig op pad gaat? Er zijn genoeg jongeren die een old- of youngtimer alvast kopen en eventueel opknappen alvorens hun rijbewijs te behalen.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Een paspoort is voldoende. ALs je tenminste ook bereid bent een ca 12 euro te betalen voor een uitreksel

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Leuk dat er bij de RDW een enthousiaste analist is aangenomen die van reeds aanwezige data informatie maakt.

@ Aart, natuurlijk zijn er uitzonderingen.
@ Nijhof, geloof ’t nou maar.
@Jelle, je moet je alleen legitimeren.

Verder geloof ik niet dat er in Nederland maar 176000 berijders zijn die niet kunnen rijden.= mijn dagelijkse ervaring

Geplaatst door: Rudolph op

Voor een te naam stelling is , behoudens een rijbewijs, ook een paspoort + uittreksel bevolkingsregister (niet ouder dan 3 maanden) ook voldoende

Geplaatst door: Laszlo Mogyorossy op

Zou goed zijn na te gaan hoe hoog dit percentage in de rest van Europa ligt mn Duitsland dan kunnen we wellicht daar beleid en controle op afstemmen.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

De RDW heeft ook een bestand verzekerde voertuigen, onverzekerd krijg je daar bericht van en een bekeuring. Voor het verzekeren moet je je rijbewijsnummer invullen, daarmee zou ik ook het aantal van 176000 nog eens controleren

Geplaatst door: Jacob op