EU wil 780.000 oplaadpunten voor ev’s in 2020

De Europese Commissie wil het gebruik van elektrische auto’s sterk aanmoedigen. Om dat mogelijk te maken moet het aantal openbare oplaadpunten in de 27 lidstaten toenemen van een kleine vijftienduizend nu naar maar liefst 780 duizend in 2020. Ons land zou tegen die tijd 32 duizend oplaadpunten moeten tellen terwijl dat er een jaar geleden volgens Brusselse cijfers net zeventienhonderd waren.

"We leggen aan elk EU-land een minimum voor het aantal openbare oplaadpunten op", aldus de Commissie in zijn ‘Strategie voor schone brandstoffen’ waarin elektrische voertuigen de hoofdrol spelen. Brussel berekent dat er aan het eind van dit decennium zeker acht miljoen oplaadpunten zullen zijn, als je die in bedrijfsgarages en bij particulieren thuis allemaal meetelt. In de visie van de Commissie moet minstens tien procent daarvan openbaar beschikbaar zijn.

De EU gaat bovendien proberen de stopcontacten en stekkers te harmoniseren zodat niet steeds aparte omschakelapparaatjes in de auto nodig zijn. Een op zich al ambitieus idee want in bijna veertig jaar Europese samenwerking is het nog nooit gelukt overal dezelfde stekkers en stopcontacten voor de ‘gewone’ elektriciteit in te voeren. Aan het hele project voor de oplaadpunten hangt bovendien wel een fors prijskaartje van acht miljard euro.

De Commissie denkt verder dat er behalve het gebrek aan oplaadpunten nog twee andere hinderpalen voor schone brandstoffen bestaan: de hoge prijs van de voertuigen en de  weerstand van de consumenten. Dat alles vormt een soort voortdurende vicieuze cirkel: er worden geen tankstations gebouwd omdat er niet genoeg voertuigen zijn en de voertuigen worden niet tegen concurrerende prijzen aangeboden omdat er niet genoeg vraag is. De consumenten laten op hun beurt deze voertuigen links liggen omdat de kostprijs te hoog is en er onvoldoende tankstations zijn.

 

EU wil 780.000 oplaadpunten voor ev’s in 2020 - Automobielmanagement.nl

EU wil 780.000 oplaadpunten voor ev’s in 2020

De Europese Commissie wil het gebruik van elektrische auto’s sterk aanmoedigen. Om dat mogelijk te maken moet het aantal openbare oplaadpunten in de 27 lidstaten toenemen van een kleine vijftienduizend nu naar maar liefst 780 duizend in 2020. Ons land zou tegen die tijd 32 duizend oplaadpunten moeten tellen terwijl dat er een jaar geleden volgens Brusselse cijfers net zeventienhonderd waren.

"We leggen aan elk EU-land een minimum voor het aantal openbare oplaadpunten op", aldus de Commissie in zijn ‘Strategie voor schone brandstoffen’ waarin elektrische voertuigen de hoofdrol spelen. Brussel berekent dat er aan het eind van dit decennium zeker acht miljoen oplaadpunten zullen zijn, als je die in bedrijfsgarages en bij particulieren thuis allemaal meetelt. In de visie van de Commissie moet minstens tien procent daarvan openbaar beschikbaar zijn.

De EU gaat bovendien proberen de stopcontacten en stekkers te harmoniseren zodat niet steeds aparte omschakelapparaatjes in de auto nodig zijn. Een op zich al ambitieus idee want in bijna veertig jaar Europese samenwerking is het nog nooit gelukt overal dezelfde stekkers en stopcontacten voor de ‘gewone’ elektriciteit in te voeren. Aan het hele project voor de oplaadpunten hangt bovendien wel een fors prijskaartje van acht miljard euro.

De Commissie denkt verder dat er behalve het gebrek aan oplaadpunten nog twee andere hinderpalen voor schone brandstoffen bestaan: de hoge prijs van de voertuigen en de  weerstand van de consumenten. Dat alles vormt een soort voortdurende vicieuze cirkel: er worden geen tankstations gebouwd omdat er niet genoeg voertuigen zijn en de voertuigen worden niet tegen concurrerende prijzen aangeboden omdat er niet genoeg vraag is. De consumenten laten op hun beurt deze voertuigen links liggen omdat de kostprijs te hoog is en er onvoldoende tankstations zijn.