Geen verbeteringen in botsveiligheid

De botsveiligheid is bij vijf nieuw geteste personenautomodellen niet of nauwelijks hoger dan bij hun voorgangers of vergelijkbare modellen van hetzelfde merk.

Dat blijkt uit de laatste serie crashtesten die door Euro NCAP zijn gehouden. Alleen de nieuwe Citroën C5 haalt de maximaal te behalen vijf sterren, maar dit model doet het niet beter dan zijn (al zeer goede) voorganger. De andere geteste voertuigen krijgen vier sterren en behalen scores die niet hoger zijn dan hun voorgangers of slechts een middenpositie in hun klasse opleveren. In zijn algemeenheid is dat voor een nieuw model teleurstellend, zo stelt ANWB. Citroën bijvoorbeeld scoort met de nieuwe C5 lang niet het hoge niveau voetgangersvriendelijkheid van de eigen C6, de topper op dat gebied met als enige het maximum van vier sterren. Opmerkelijk laag op dit onderdeel scoorde de BMW X3 met maar één ster. Naast de grotere middenklasser Citroën C5 zijn nu onder de loep genomen: de kleine middenklasser Suzuki Splash, de kleine mpv Renault Kangoo en de kleinere suv’s BMW X3 en de Daihatsu Terios. Bovendien heeft EuroNCAP een nieuwe klasse getest: pick-up’s. De resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht. De Isuzu D-MAX behaalt slechts twee sterren (waarvan de laatste is doorgestreept wegens onaanvaardbaar groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan Navara behaalt maar één doorgestreepte ster. De Mitsubishi L200 scoort relatief goed met vier sterren. Voor meer informatie: anwb.nl/auto

Geen verbeteringen in botsveiligheid - Automobielmanagement.nl

Geen verbeteringen in botsveiligheid

De botsveiligheid is bij vijf nieuw geteste personenautomodellen niet of nauwelijks hoger dan bij hun voorgangers of vergelijkbare modellen van hetzelfde merk.

Dat blijkt uit de laatste serie crashtesten die door Euro NCAP zijn gehouden. Alleen de nieuwe Citroën C5 haalt de maximaal te behalen vijf sterren, maar dit model doet het niet beter dan zijn (al zeer goede) voorganger. De andere geteste voertuigen krijgen vier sterren en behalen scores die niet hoger zijn dan hun voorgangers of slechts een middenpositie in hun klasse opleveren. In zijn algemeenheid is dat voor een nieuw model teleurstellend, zo stelt ANWB. Citroën bijvoorbeeld scoort met de nieuwe C5 lang niet het hoge niveau voetgangersvriendelijkheid van de eigen C6, de topper op dat gebied met als enige het maximum van vier sterren. Opmerkelijk laag op dit onderdeel scoorde de BMW X3 met maar één ster. Naast de grotere middenklasser Citroën C5 zijn nu onder de loep genomen: de kleine middenklasser Suzuki Splash, de kleine mpv Renault Kangoo en de kleinere suv’s BMW X3 en de Daihatsu Terios. Bovendien heeft EuroNCAP een nieuwe klasse getest: pick-up’s. De resultaten van twee van de drie geteste modellen zijn slecht. De Isuzu D-MAX behaalt slechts twee sterren (waarvan de laatste is doorgestreept wegens onaanvaardbaar groot risico op dodelijke verwondingen). De Nissan Navara behaalt maar één doorgestreepte ster. De Mitsubishi L200 scoort relatief goed met vier sterren. Voor meer informatie: anwb.nl/auto