Oldtimers: keuze is na Pasen aan Tweede Kamer

Het Ministerie van Financiën werkt op dit moment hard aan verschillende varianten rond de MRB voor oldtimers. Na Pasen moet de brief van het kabinet naar de Tweede Kamer.

Hoogstwaarschijnlijk zal de brief enkele varianten bevatten. De elementen in die varianten zijn al eerder aangeven door de kamer en door de staatssecretaris: leeftijdsgrens, dagenkaart, kilometergrens.

Duidelijk is wel dat het bedrag dat het kabinet als bezuiniging heeft ingeboekt, namelijk € 153 miljoen, in geen van de varianten wordt gerealiseerd. Dit betekent dat er voor het ‘gat’ dat daardoor ontstaat, alternatieve dekking moet worden gevonden. Meestal wordt dan als eerste gezocht in de hoek van de automobiliteit, dus BPM en MRB.

Cees Boutens zit namens RAI Vereniging bij het overleg met de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu aan de ene kant en de organisaties van oldtimerbezitters aan de andere kant.

"De maatregel uit het kabinetsakkoord gaat over alle, van MRB vrijgestelde, oldtimers. Dus ook bedrijfsvoertuigen, bussen en motorfietsen. Vanaf het allereerste gesprek heb ik duidelijk gemaakt dat het onzin is om de bedrijfsvoertuigen, bussen en motorfietsen in dit verhaal mee te nemen. Zo als het nu gaat, gaat het met deze categorieën goed en nog belangrijker: ze dragen vrijwel niet bij aan het probleem van luchtverontreiniging."

Het lijkt dat inmiddels de ministeries deze mening delen. Voor de personenauto’s lijkt ook een verdedigbare oplossing in het verschiet te liggen. "Belangrijk nu is vooral dat er snel duidelijkheid komt, want de onzekerheid richt op dit moment de meeste schade aan de oldtimerbranche aan", aldus Boutens.

Bron: RAI Vereniging

Reacties

Ik ben van mening dat alle oldtimers belasting plichtig moeten zijn.In welke vorm?De oude voertuigen die vcanuit Duitsland deze kant op komen ,moeten zondermeer exstra belast worden.Dat zijn economische oldtimers.

Geplaatst door: S Grous op

Ik ben van mening dat alle nederlandse (dus niet ingevoerde)oldtimers belastingvrij moeten blijven, ze hebben al gemiddeld €20.000,- aan belasting betaald, maar ja, nu zijn de oudjes de melkkoe!

Geplaatst door: Peter Verstappen op

Alle nieuwe auto’s die zijn vrijgesteld van belasting moeten ook gewoon betalen. Het zogenaamde heel zuinig rijden of milieu vriendelijk rijden is een commerciele leugen.

Geplaatst door: Karl op

Grous, oldtimers uit Duitsland niet ? Andere landen wel ? Je maakt je schuldig aan datzelfde kinderachtige hedifferentieer waar dit poltieke dwergenland aan kapot gaat.

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Oldtimers: keuze is na Pasen aan Tweede Kamer - Automobielmanagement.nl

Oldtimers: keuze is na Pasen aan Tweede Kamer

Het Ministerie van Financiën werkt op dit moment hard aan verschillende varianten rond de MRB voor oldtimers. Na Pasen moet de brief van het kabinet naar de Tweede Kamer.

Hoogstwaarschijnlijk zal de brief enkele varianten bevatten. De elementen in die varianten zijn al eerder aangeven door de kamer en door de staatssecretaris: leeftijdsgrens, dagenkaart, kilometergrens.

Duidelijk is wel dat het bedrag dat het kabinet als bezuiniging heeft ingeboekt, namelijk € 153 miljoen, in geen van de varianten wordt gerealiseerd. Dit betekent dat er voor het ‘gat’ dat daardoor ontstaat, alternatieve dekking moet worden gevonden. Meestal wordt dan als eerste gezocht in de hoek van de automobiliteit, dus BPM en MRB.

Cees Boutens zit namens RAI Vereniging bij het overleg met de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu aan de ene kant en de organisaties van oldtimerbezitters aan de andere kant.

"De maatregel uit het kabinetsakkoord gaat over alle, van MRB vrijgestelde, oldtimers. Dus ook bedrijfsvoertuigen, bussen en motorfietsen. Vanaf het allereerste gesprek heb ik duidelijk gemaakt dat het onzin is om de bedrijfsvoertuigen, bussen en motorfietsen in dit verhaal mee te nemen. Zo als het nu gaat, gaat het met deze categorieën goed en nog belangrijker: ze dragen vrijwel niet bij aan het probleem van luchtverontreiniging."

Het lijkt dat inmiddels de ministeries deze mening delen. Voor de personenauto’s lijkt ook een verdedigbare oplossing in het verschiet te liggen. "Belangrijk nu is vooral dat er snel duidelijkheid komt, want de onzekerheid richt op dit moment de meeste schade aan de oldtimerbranche aan", aldus Boutens.

Bron: RAI Vereniging

Reacties

Ik ben van mening dat alle oldtimers belasting plichtig moeten zijn.In welke vorm?De oude voertuigen die vcanuit Duitsland deze kant op komen ,moeten zondermeer exstra belast worden.Dat zijn economische oldtimers.

Geplaatst door: S Grous op

Ik ben van mening dat alle nederlandse (dus niet ingevoerde)oldtimers belastingvrij moeten blijven, ze hebben al gemiddeld €20.000,- aan belasting betaald, maar ja, nu zijn de oudjes de melkkoe!

Geplaatst door: Peter Verstappen op

Alle nieuwe auto’s die zijn vrijgesteld van belasting moeten ook gewoon betalen. Het zogenaamde heel zuinig rijden of milieu vriendelijk rijden is een commerciele leugen.

Geplaatst door: Karl op

Grous, oldtimers uit Duitsland niet ? Andere landen wel ? Je maakt je schuldig aan datzelfde kinderachtige hedifferentieer waar dit poltieke dwergenland aan kapot gaat.

Geplaatst door: Eduard Pijl op