Transport & Environment: fabrikant manipuleert autotest

Auto’s verbruiken in werkelijkheid 23 procent meer brandstof dan op papier; dat komt doordat de fabrikanten op allerlei manieren hun tetsmodellen manipuleren, meldt de duurzaamheidsorganisatie Transport & Environment (T&E).

In de deze week verschenen rapportage ‘Mind the gap’ somt T&E een twintigtal trucs op die autofabrikanten toepassen. Sommige ervan vallen binnen de tolerantie van de wet (zoals een volledig gladgemaakt testparcours), andere volgens T&E niet. De organisatie signaleert dat het gat tussen de testresultaten en de werkelijke verbruikscijfers in tien jaar tijd is gegroeid van 7 naar 23 procent. Dat levert de eigenaar van het voertuig een hogere brandstofrekening op. De overheid kent voertuigen te goeder trouw een lagere fiscale schaal voor CO2-stoot toe dan zou moeten – en int daardoor minder belasting. Reden voor T&E om te pleiten voor maatregelen.

In het rapport signaleert de milieulobby onder meer het loskoppelen van dynamo’s zodat accu;s niet opladen, afplakken van kiertjes in de carrosserie, remblokken terugduwen in de klauw (minder luchtweerstand) en toepassen van speciale smeermiddelen. Stuk voor stuk situaties die niet meer van toepassing zijn op het moment dat de auto de fabriek uitrolt.

Reacties

Aan de schandpaal met deze fabrikanten want dat is de overheid en de consument willens en wetens belazeren is is gewoon concurrentievervalsing dus nu maatregelen en onafhankelijke instantie die werkelijk gebruik gaat testen.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

En dan te bedenken dat de ned. overheid iedereen met dit soort berichten gelooft, wegenbelastingontheffing geeft, bijtelling reduceert en vervolgens de oldtimerliefhebber wil belasten. Omgekeerde wereld Min. van Fin?

Geplaatst door: john pronker op
Transport & Environment: fabrikant manipuleert autotest - Automobielmanagement.nl

Transport & Environment: fabrikant manipuleert autotest

Auto’s verbruiken in werkelijkheid 23 procent meer brandstof dan op papier; dat komt doordat de fabrikanten op allerlei manieren hun tetsmodellen manipuleren, meldt de duurzaamheidsorganisatie Transport & Environment (T&E).

In de deze week verschenen rapportage ‘Mind the gap’ somt T&E een twintigtal trucs op die autofabrikanten toepassen. Sommige ervan vallen binnen de tolerantie van de wet (zoals een volledig gladgemaakt testparcours), andere volgens T&E niet. De organisatie signaleert dat het gat tussen de testresultaten en de werkelijke verbruikscijfers in tien jaar tijd is gegroeid van 7 naar 23 procent. Dat levert de eigenaar van het voertuig een hogere brandstofrekening op. De overheid kent voertuigen te goeder trouw een lagere fiscale schaal voor CO2-stoot toe dan zou moeten – en int daardoor minder belasting. Reden voor T&E om te pleiten voor maatregelen.

In het rapport signaleert de milieulobby onder meer het loskoppelen van dynamo’s zodat accu;s niet opladen, afplakken van kiertjes in de carrosserie, remblokken terugduwen in de klauw (minder luchtweerstand) en toepassen van speciale smeermiddelen. Stuk voor stuk situaties die niet meer van toepassing zijn op het moment dat de auto de fabriek uitrolt.

Reacties

Aan de schandpaal met deze fabrikanten want dat is de overheid en de consument willens en wetens belazeren is is gewoon concurrentievervalsing dus nu maatregelen en onafhankelijke instantie die werkelijk gebruik gaat testen.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

En dan te bedenken dat de ned. overheid iedereen met dit soort berichten gelooft, wegenbelastingontheffing geeft, bijtelling reduceert en vervolgens de oldtimerliefhebber wil belasten. Omgekeerde wereld Min. van Fin?

Geplaatst door: john pronker op