VS: 3.331 verkeersdoden door afleiding bestuurder

Afleiding van de bestuurder leidde in 2011 op de Amerikaanse wegen tot 3.331 doden en 387 duizend gewonden.

De cijfers zijn gepubliceerd door de National Highway Traffic Safety Administration. Uit de gegevens blijkt ook dat in Amerika 660 duizend mensen iets anders doen tijdens het autorijden. Cijfers over 2012 zijn nog niet bekend.

Bestuurders die een mobiele telefoon vasthouden lopen vier keer meer kans op een ongeluk waarbij ze gewond raken. Tijdens het zenden of lezen van een SMS is het risico 23 keer zo hoog dan wanneer een bestuurder niet is afgeleid. Telefoneren in de auto vermindert de hersenactiviteit die wordt gebruikt voor het rijden met 37 procent. Hands free telefoneren is niet substantieel veiliger.

Het Ministerie van Verkeer probeert dan ook uit alle macht het gebruik van smartphones en SMS-en tijdens het rijden een halt toe te roepen. Zo is er al in 39 staten een verbod op tekstberichten zenden en bekijken In tien staten is handsfree bellen verplicht. De overheid staat niet alleen. Onderzoek toont aan dat 74 procent van de Amerikaanse automobilisten vóór een verbod is op onderweg de mobiele telefoon gebruiken. 94 procent is vóór een verbod op SMS-en tijdens het rijden. De ondervraagde bestuurders vonden een boete van ten minste tweehonderd dollar passend.

Onder ‘afgeleid-zijn-tijdens-het-rijden’ vallen overigens ook eten en drinken, praten met passagiers, kaartlezen of lezen, het navigatiesysteem bedienen, een video bekijken, de radio, cd- of MP3-speler instellen en scheren of ‘optutten’.

Reacties

Geen wereldnieuws. Alleen computers kunnen meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren. Mensen die beweren dat ze kunnen multitasken beseffen niet dat het een altijd ten koste gaat van het andere. Voor wat betreft het multitasken in de auto ben ik zelf voorstander van uitsluiting van schadevergoeding in geval het mis gaat. Bonus malus kan hiermee worden opgetrokken tot tegen de 100% voor de automobilisten die autorijden nog wel serieus nemen.

Geplaatst door: Monique Bakx op
VS: 3.331 verkeersdoden door afleiding bestuurder - Automobielmanagement.nl

VS: 3.331 verkeersdoden door afleiding bestuurder

Afleiding van de bestuurder leidde in 2011 op de Amerikaanse wegen tot 3.331 doden en 387 duizend gewonden.

De cijfers zijn gepubliceerd door de National Highway Traffic Safety Administration. Uit de gegevens blijkt ook dat in Amerika 660 duizend mensen iets anders doen tijdens het autorijden. Cijfers over 2012 zijn nog niet bekend.

Bestuurders die een mobiele telefoon vasthouden lopen vier keer meer kans op een ongeluk waarbij ze gewond raken. Tijdens het zenden of lezen van een SMS is het risico 23 keer zo hoog dan wanneer een bestuurder niet is afgeleid. Telefoneren in de auto vermindert de hersenactiviteit die wordt gebruikt voor het rijden met 37 procent. Hands free telefoneren is niet substantieel veiliger.

Het Ministerie van Verkeer probeert dan ook uit alle macht het gebruik van smartphones en SMS-en tijdens het rijden een halt toe te roepen. Zo is er al in 39 staten een verbod op tekstberichten zenden en bekijken In tien staten is handsfree bellen verplicht. De overheid staat niet alleen. Onderzoek toont aan dat 74 procent van de Amerikaanse automobilisten vóór een verbod is op onderweg de mobiele telefoon gebruiken. 94 procent is vóór een verbod op SMS-en tijdens het rijden. De ondervraagde bestuurders vonden een boete van ten minste tweehonderd dollar passend.

Onder ‘afgeleid-zijn-tijdens-het-rijden’ vallen overigens ook eten en drinken, praten met passagiers, kaartlezen of lezen, het navigatiesysteem bedienen, een video bekijken, de radio, cd- of MP3-speler instellen en scheren of ‘optutten’.

Reacties

Geen wereldnieuws. Alleen computers kunnen meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren. Mensen die beweren dat ze kunnen multitasken beseffen niet dat het een altijd ten koste gaat van het andere. Voor wat betreft het multitasken in de auto ben ik zelf voorstander van uitsluiting van schadevergoeding in geval het mis gaat. Bonus malus kan hiermee worden opgetrokken tot tegen de 100% voor de automobilisten die autorijden nog wel serieus nemen.

Geplaatst door: Monique Bakx op