Weekers: binnen week nieuw voorstel oldtimers

De Tweede Kamer ontvangt binnen een week een nieuw voorstel van staatssecretaris Weekers (Financiën) om de mrb-vrijstelling van oldtimers te regelen.

Ondanks veelvuldig overleg met vertegenwoordigers van de branche is er nog steeds geen regeling waarmee alle partijen kunnen instemmen.De alliantie van ANWB, Bovag, Fehac, Focwa, KNAC en RAI Vereniging zet in op verhoging van de  leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. naar dertig jaar en voor diesel- en LPG-auto’s naar veertig jaar. Weekers stelt daar simpelweg het geld niet voor te hebben, gezien de afspraken binnen het regeerakkoord.

Tegenover de Tweede Kamer zei hij gisteren dat hij mogelijk iets kan betekenenvoor de pure hobbyisten en de eigenaren van rijdend cultureel erfgoed. De beide regeringspartijen en de oppositiepartijen SP en CDA opteren voor drie varianten: mrb-vrijstelling voor alle ‘veertigplusauto’s’; mrb beperken tot een kwart voor benzineauto’s boven de dertig jaar en voor diesel/lpg boven de veertig jaar; een dertigdagenkaart voor alle eigenaren.

Waarschijnlijk zal begin volgende week blijken welk eindvoorstel de voorkeur geniet van Weekers. Hoezeer de kwestie leeft, blijkt onder meer uit de tot nu toe 25 reacties op de AM-website op het stuklopen van de onderhandelingen.

Reacties

Het is toch veel simpeler om 100.000 ambtenaren te ontslaan: ze kunnen toch alleen maar in hun voordeel rekenen en ze gaan eerder met pensioen van ons geld ! Bezetten die handel !

Geplaatst door: JP op

Die ouwe bakken zijn pure vervuiling. Geen hond die er iets aan verdiend. Overgrote deel is ook nog eens onveilig door zelfgepruts door ‘hobbiërs’. En dan worden ze ook nog belastingvrij gemaakt!! IS ie ouder dan 60 jaar en meer waard dan 50.000 mag ie van mij belastingvrij. Maar eigenaren zulke bolides maakt het geen drol uit of ze wel of geen MRB moeten betalen…. Dus wie zeurt er hier? Gasten die wel willen rijden maar niet willen betalen zoals het overgrote deel van Neerlands autobezitters. Het ga u goed!

Geplaatst door: WIllem op

Reactie op bericht van Willem,
Uit deze reactie blijkt overduidelijk dat deze persoon totaal geen benul heeft over wat zich in de klassiekerwereld afspeelt. Er gaan jaarlijks honderden miljoenen om in deze hobby. Bovendien blijven diverse ambachten bestaan dankzij het werk aan de klassiekers. Er moet een onderscheid komen tussen klassiekers voor dagelijks gebruik en auto’s als hobby. En hoezo geen geld beschikbaar dat was er de afgelopen jaren toch ook niet er is dus weer ergens geld aan besteed wat er niet is en dan komt de melkkoe maar weer van stal. Laten zij nou eens voor rust in de economie zorgen!

Geplaatst door: Hans op

Willem; de hobby is niet alleen het rijden in de oldtimer. Juist het sleutelwerk en soms zelfs gehele levensstijl zijn de hobby. En reken erop dat de auto van deze liefhebbers veilig en intact zijn. Het is een hele investering zo’n auto op te knappen. Die koester je. Het is niet zoals de rijkeren onder ons een door bedrijven opgeknapt voertuig dat zomers voor plezierritjes wordt gebruikt. Dat is een hele andere hobby. Waarom geen regeling waarbij de auto alleen gedurende de zomermaanden de weg op mag. Dagelijks gebruik is dan niet meer aan de orde.

Geplaatst door: pontimel op

Het ziet er naar uit dat schorsen uiteindelijk de beste oplossing is. De auto rijd op LPG en is nog geen 40 jaar, dit duurt nog 12 jaar. Ik praat dan over een bedrag van 1748 euro per jaar aan wegenbelasting wat in 2014 betaald moet worden. Ik zou dan in de zomermaanden kunnen gaan rijden en de rest van het jaar de auto schorsen. Verder betaal ik stallingskosten deze zijn 648 euro per jaar. Om 4 maanden te gaan rijden betaal ik 582.64 euro aan MRB. + de stallingskosten a 648 euro is totaal 1230.64 euro voor 4 maanden rijden in de oldtimer. Ja , dat wordt een dure aangelegenheid, en eigenlijk onbetaalbaar voor de gewone liefhebber.

Geplaatst door: Erik op

Niet discrimineren! De overheid zou de HouderSchapsBelasting geheel moeten afschaffen en deze via de brandstofkosten moeten innen. Zo betaalt iedereen naar eigen gebruik. Eerlijker en eenvoudiger kunnen we het niet maken.

Geplaatst door: pol op

Het meest eerlijke zou zijn als degene die nu een oldtimer bezitten in dezelfde regeling kunnen blijven. Voor de nieuwe oldtimer bezitters zou een nieuwe regeling moeten komen, met bijv. een km. limiet per jaar. Laat de overheid maar eens wat doen aan de ENORME GELD VERKWISTING binnen het ambtenaren apparaat, daar zijn wij (oldtimer) autobezitters nog peanuts bij!!! DAT zou pas een MEGA BERG GELD opleveren !!! Een ieder die hier in Nederland wat bezit wordt aan alle kanten gepakt en uitgemolken.

Geplaatst door: Konijn op
Weekers: binnen week nieuw voorstel oldtimers - Automobielmanagement.nl

Weekers: binnen week nieuw voorstel oldtimers

De Tweede Kamer ontvangt binnen een week een nieuw voorstel van staatssecretaris Weekers (Financiën) om de mrb-vrijstelling van oldtimers te regelen.

Ondanks veelvuldig overleg met vertegenwoordigers van de branche is er nog steeds geen regeling waarmee alle partijen kunnen instemmen.De alliantie van ANWB, Bovag, Fehac, Focwa, KNAC en RAI Vereniging zet in op verhoging van de  leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. naar dertig jaar en voor diesel- en LPG-auto’s naar veertig jaar. Weekers stelt daar simpelweg het geld niet voor te hebben, gezien de afspraken binnen het regeerakkoord.

Tegenover de Tweede Kamer zei hij gisteren dat hij mogelijk iets kan betekenenvoor de pure hobbyisten en de eigenaren van rijdend cultureel erfgoed. De beide regeringspartijen en de oppositiepartijen SP en CDA opteren voor drie varianten: mrb-vrijstelling voor alle ‘veertigplusauto’s’; mrb beperken tot een kwart voor benzineauto’s boven de dertig jaar en voor diesel/lpg boven de veertig jaar; een dertigdagenkaart voor alle eigenaren.

Waarschijnlijk zal begin volgende week blijken welk eindvoorstel de voorkeur geniet van Weekers. Hoezeer de kwestie leeft, blijkt onder meer uit de tot nu toe 25 reacties op de AM-website op het stuklopen van de onderhandelingen.

Reacties

Het is toch veel simpeler om 100.000 ambtenaren te ontslaan: ze kunnen toch alleen maar in hun voordeel rekenen en ze gaan eerder met pensioen van ons geld ! Bezetten die handel !

Geplaatst door: JP op

Die ouwe bakken zijn pure vervuiling. Geen hond die er iets aan verdiend. Overgrote deel is ook nog eens onveilig door zelfgepruts door ‘hobbiërs’. En dan worden ze ook nog belastingvrij gemaakt!! IS ie ouder dan 60 jaar en meer waard dan 50.000 mag ie van mij belastingvrij. Maar eigenaren zulke bolides maakt het geen drol uit of ze wel of geen MRB moeten betalen…. Dus wie zeurt er hier? Gasten die wel willen rijden maar niet willen betalen zoals het overgrote deel van Neerlands autobezitters. Het ga u goed!

Geplaatst door: WIllem op

Reactie op bericht van Willem,
Uit deze reactie blijkt overduidelijk dat deze persoon totaal geen benul heeft over wat zich in de klassiekerwereld afspeelt. Er gaan jaarlijks honderden miljoenen om in deze hobby. Bovendien blijven diverse ambachten bestaan dankzij het werk aan de klassiekers. Er moet een onderscheid komen tussen klassiekers voor dagelijks gebruik en auto’s als hobby. En hoezo geen geld beschikbaar dat was er de afgelopen jaren toch ook niet er is dus weer ergens geld aan besteed wat er niet is en dan komt de melkkoe maar weer van stal. Laten zij nou eens voor rust in de economie zorgen!

Geplaatst door: Hans op

Willem; de hobby is niet alleen het rijden in de oldtimer. Juist het sleutelwerk en soms zelfs gehele levensstijl zijn de hobby. En reken erop dat de auto van deze liefhebbers veilig en intact zijn. Het is een hele investering zo’n auto op te knappen. Die koester je. Het is niet zoals de rijkeren onder ons een door bedrijven opgeknapt voertuig dat zomers voor plezierritjes wordt gebruikt. Dat is een hele andere hobby. Waarom geen regeling waarbij de auto alleen gedurende de zomermaanden de weg op mag. Dagelijks gebruik is dan niet meer aan de orde.

Geplaatst door: pontimel op

Het ziet er naar uit dat schorsen uiteindelijk de beste oplossing is. De auto rijd op LPG en is nog geen 40 jaar, dit duurt nog 12 jaar. Ik praat dan over een bedrag van 1748 euro per jaar aan wegenbelasting wat in 2014 betaald moet worden. Ik zou dan in de zomermaanden kunnen gaan rijden en de rest van het jaar de auto schorsen. Verder betaal ik stallingskosten deze zijn 648 euro per jaar. Om 4 maanden te gaan rijden betaal ik 582.64 euro aan MRB. + de stallingskosten a 648 euro is totaal 1230.64 euro voor 4 maanden rijden in de oldtimer. Ja , dat wordt een dure aangelegenheid, en eigenlijk onbetaalbaar voor de gewone liefhebber.

Geplaatst door: Erik op

Niet discrimineren! De overheid zou de HouderSchapsBelasting geheel moeten afschaffen en deze via de brandstofkosten moeten innen. Zo betaalt iedereen naar eigen gebruik. Eerlijker en eenvoudiger kunnen we het niet maken.

Geplaatst door: pol op

Het meest eerlijke zou zijn als degene die nu een oldtimer bezitten in dezelfde regeling kunnen blijven. Voor de nieuwe oldtimer bezitters zou een nieuwe regeling moeten komen, met bijv. een km. limiet per jaar. Laat de overheid maar eens wat doen aan de ENORME GELD VERKWISTING binnen het ambtenaren apparaat, daar zijn wij (oldtimer) autobezitters nog peanuts bij!!! DAT zou pas een MEGA BERG GELD opleveren !!! Een ieder die hier in Nederland wat bezit wordt aan alle kanten gepakt en uitgemolken.

Geplaatst door: Konijn op