Range Rover pakt hill climb-record

De nieuwe Range Rover Sport heeft gisteren het record gezet voor een SUV in standaard productie-uitvoering en brak tevens het reeds lang gevestigde record voor standaard productie-auto’s op het parcours van de Pikes Peak International Hill Climb, de locatie van de spectaculaire, jaarlijkse race met de titel ‘The Race To The Clouds’.

De Range Rover Sport ging de uitdaging aan met het twintig kilometer lange, sterk kronkelende parcours richting bergtop. Na een staande start werd in twaalf minuten en 35,61 seconden de top bereikt met een gemiddelde snelheid van 95,23 km/h. Het record werd onafhankelijk gemeten en gecrediteerd door de PPIHC (Pikes Peak International Hill Climb), organisatoren van de jaarlijkse race op de berg.

Het Pikes Peak-parcours telt 156 haarspeldbochten en klimt van boven de boomgrens op 2.860 meter naar de finish op 4.300 meter hoogte. Op die hoogte bevat de buitenlucht nog maar 58 procent zuurstof in vergelijking met op zeeniveau, wat niet alleen de motorprestaties reduceert, maar ook de fysieke en mentale prestaties van de coureur beïnvloedt.

Range Rover pakt hill climb-record - Automobielmanagement.nl

Range Rover pakt hill climb-record

De nieuwe Range Rover Sport heeft gisteren het record gezet voor een SUV in standaard productie-uitvoering en brak tevens het reeds lang gevestigde record voor standaard productie-auto’s op het parcours van de Pikes Peak International Hill Climb, de locatie van de spectaculaire, jaarlijkse race met de titel ‘The Race To The Clouds’.

De Range Rover Sport ging de uitdaging aan met het twintig kilometer lange, sterk kronkelende parcours richting bergtop. Na een staande start werd in twaalf minuten en 35,61 seconden de top bereikt met een gemiddelde snelheid van 95,23 km/h. Het record werd onafhankelijk gemeten en gecrediteerd door de PPIHC (Pikes Peak International Hill Climb), organisatoren van de jaarlijkse race op de berg.

Het Pikes Peak-parcours telt 156 haarspeldbochten en klimt van boven de boomgrens op 2.860 meter naar de finish op 4.300 meter hoogte. Op die hoogte bevat de buitenlucht nog maar 58 procent zuurstof in vergelijking met op zeeniveau, wat niet alleen de motorprestaties reduceert, maar ook de fysieke en mentale prestaties van de coureur beïnvloedt.