Top 10 leaseauto’s met grootste afwijking verbruiksgegevens

Travelcard heeft voor BNR een top 10 gemaakt van auto’s met de grootste afwijking tussen het norm- en het praktijkverbruik. Opmerkelijk genoeg zijn het niet de hybrides die de grootste afwijking laten zien.

Aanleiding voor de top 10 is het eerder gepubliceerde rapport van TNO dat stelt dat het verschil praktijkverbruik en normwaarde personenauto’s vorig jaar verder is toegenomen. Het praktijkverbruik van de nieuwste voertuigen ligt 30-50% hoger.

Uit een eerste analyse van ‘plug-in hybrides’ en ‘range-extender’ elektrische voertuigen blijkt dat deze in de praktijk 2 à 3x zoveel km op benzine rijden als verondersteld in de typekeuringstest.

Voor BNR Nieuwsradio kwam Travelcard met de volgende top 10 van ‘grootste afwijkers’: de Ford Fiesta 1.6 TDCi diesel spant de kroon met een verschil tussen de folders (3,40 liter) en die in de praktijk (5,24 liter). Dat is een afwijking van 56%.

De Renault Mégane 1.5 Dci (dus ook een diesel) volgt op de tweede plaats met 54% en op plek drie staat weer een Ford: de Focus 1.6 TDCi ECOnetic (52%).

De eerste hybride (Toyota Yaris) komt op plek 10 (39% afwijking). Opmerkelijk omdat doorgaans de hybrides de grootste afwijking zouden laten zien. Dat blijkt dus een vooroordeel. De Yaris is volgens de cijfers van werkelijkverbruik.nl met 4.87 liter per 100 km de zuinigste van de hele lijst.

Kijk voor de hele top 10 op de site van BNR

 

Bron: Autoleasewereld.nl

Reacties

Wat wordt hier nu precies mee bewezen? Dit is niet echt een realistisch / eerlijk vergelijk.

Een zuinige auto die per 100 kilometer 1 liter meer verbruikt, wijkt procentueel veel meer af dan een niet-zuinige auto. Het is dus niet heel realistisch om naar procenten te kijken, het gaat er om hoeveel liter men nu echt meer verbruikt.

Het verschil tussen nr. 1 (56%) en nummer 10 (39%) is in liters slechts 0,47 liter op 100 kilometer.

De Golf op nr. 8 in dit voorbeeld wijkt bijvoorbeeld in liters minder af dan de Peugeot 107 op nummer 9.

Hoeveel wijken “niet zuinige” auto’s in liters af?

Vervolgens zijn, door de afwijkende brandstofprijzen, benzineauto’s en diesels in dit voorbeeld ook niet vergelijkbaar. 1 liter meer verbruiken heeft voor een benzine veel meer invloed op kosten en uitstoot dan 1 liter voor een diesel.

Geplaatst door: Pascal op

En wat denkt u wie er in die Ford Fiesta, Renault Megane en Ford Focus rijden ! Juist, die lease rijder die het zelf niet hoeft te betalen. Wat interesseert die bijrijder wat hij verbruikt.

Geplaatst door: Geert op

Mooi voorbeeld van cijfers verkeerd gebruiken. Wat dit onderzoek aantoont is het gedrag van leaserijders in dit type auto dat potentieel zuinig is maar daarbij wel een bepaalde rijstijl vraagt. Veel rijders in dit type auto’s gaan flink op het gas, rijden in verkeerde versnellingen en anticiperen niet. Ga maar eens een paar testritjes maken met verschillende rijstijlen dan zie je vanzelf het verschil. En zet ze dan nog maar eens onder elkaar in een top 10.

Geplaatst door: van Zanten op

Zet een veelrijder in een klein gebakje als een fiësta een Megane of Polo en het resultaat zal zijn als nu is vastgesteld.
Als ik zelf eens in een Aygo rijd, scheur ik tot 50 km in de eerste versnelling door.

Geplaatst door: Dick op

Deze cijfers zijn een mooi bewijs van de inspanningen van de auto industrie om auto’s zuiniger te maken. Het blijven ondanks de geconstateerde afwijkingen erg zuinige auto’s!

Geplaatst door: Peter op
Top 10 leaseauto’s met grootste afwijking verbruiksgegevens - Automobielmanagement.nl

Top 10 leaseauto’s met grootste afwijking verbruiksgegevens

Travelcard heeft voor BNR een top 10 gemaakt van auto’s met de grootste afwijking tussen het norm- en het praktijkverbruik. Opmerkelijk genoeg zijn het niet de hybrides die de grootste afwijking laten zien.

Aanleiding voor de top 10 is het eerder gepubliceerde rapport van TNO dat stelt dat het verschil praktijkverbruik en normwaarde personenauto’s vorig jaar verder is toegenomen. Het praktijkverbruik van de nieuwste voertuigen ligt 30-50% hoger.

Uit een eerste analyse van ‘plug-in hybrides’ en ‘range-extender’ elektrische voertuigen blijkt dat deze in de praktijk 2 à 3x zoveel km op benzine rijden als verondersteld in de typekeuringstest.

Voor BNR Nieuwsradio kwam Travelcard met de volgende top 10 van ‘grootste afwijkers’: de Ford Fiesta 1.6 TDCi diesel spant de kroon met een verschil tussen de folders (3,40 liter) en die in de praktijk (5,24 liter). Dat is een afwijking van 56%.

De Renault Mégane 1.5 Dci (dus ook een diesel) volgt op de tweede plaats met 54% en op plek drie staat weer een Ford: de Focus 1.6 TDCi ECOnetic (52%).

De eerste hybride (Toyota Yaris) komt op plek 10 (39% afwijking). Opmerkelijk omdat doorgaans de hybrides de grootste afwijking zouden laten zien. Dat blijkt dus een vooroordeel. De Yaris is volgens de cijfers van werkelijkverbruik.nl met 4.87 liter per 100 km de zuinigste van de hele lijst.

Kijk voor de hele top 10 op de site van BNR

 

Bron: Autoleasewereld.nl

Reacties

Wat wordt hier nu precies mee bewezen? Dit is niet echt een realistisch / eerlijk vergelijk.

Een zuinige auto die per 100 kilometer 1 liter meer verbruikt, wijkt procentueel veel meer af dan een niet-zuinige auto. Het is dus niet heel realistisch om naar procenten te kijken, het gaat er om hoeveel liter men nu echt meer verbruikt.

Het verschil tussen nr. 1 (56%) en nummer 10 (39%) is in liters slechts 0,47 liter op 100 kilometer.

De Golf op nr. 8 in dit voorbeeld wijkt bijvoorbeeld in liters minder af dan de Peugeot 107 op nummer 9.

Hoeveel wijken “niet zuinige” auto’s in liters af?

Vervolgens zijn, door de afwijkende brandstofprijzen, benzineauto’s en diesels in dit voorbeeld ook niet vergelijkbaar. 1 liter meer verbruiken heeft voor een benzine veel meer invloed op kosten en uitstoot dan 1 liter voor een diesel.

Geplaatst door: Pascal op

En wat denkt u wie er in die Ford Fiesta, Renault Megane en Ford Focus rijden ! Juist, die lease rijder die het zelf niet hoeft te betalen. Wat interesseert die bijrijder wat hij verbruikt.

Geplaatst door: Geert op

Mooi voorbeeld van cijfers verkeerd gebruiken. Wat dit onderzoek aantoont is het gedrag van leaserijders in dit type auto dat potentieel zuinig is maar daarbij wel een bepaalde rijstijl vraagt. Veel rijders in dit type auto’s gaan flink op het gas, rijden in verkeerde versnellingen en anticiperen niet. Ga maar eens een paar testritjes maken met verschillende rijstijlen dan zie je vanzelf het verschil. En zet ze dan nog maar eens onder elkaar in een top 10.

Geplaatst door: van Zanten op

Zet een veelrijder in een klein gebakje als een fiësta een Megane of Polo en het resultaat zal zijn als nu is vastgesteld.
Als ik zelf eens in een Aygo rijd, scheur ik tot 50 km in de eerste versnelling door.

Geplaatst door: Dick op

Deze cijfers zijn een mooi bewijs van de inspanningen van de auto industrie om auto’s zuiniger te maken. Het blijven ondanks de geconstateerde afwijkingen erg zuinige auto’s!

Geplaatst door: Peter op