Charged: ‘grotere actieradius en snelladen niet nodig’

Uit de eerste resultaten van het ev-onderzoek Charged komen twee opvallende zaken naar voren. Zo blijkt dat er nauwelijks behoefte is aan een grotere actieradius of aan snellere laadtijden. Bovendien wordt steeds meer privé met de ev gereden.

Het onderzoek Charged? (met een vraagteken) is een gezamenlijk project van Accenture, GreenFlux, Oranjewoud en de website Zerauto. Dit online onderzoek is bedoeld om meer te weten te komen over ev-ervaringen in de praktijk en hoe elektrisch rijden bereikbaar kan worden gemaakt. De resultaten van het onderzoek zijn gemeten in de periode maart tot en met mei 2013. Ten opzichte van de vorige onderzoeksperiode (februari t/m april 2012) is het aantal ev’s op Nederlandse bodem met zevenduizend stuks toegenomen tot 9,5 duizend, waarvan overigens 75 procent een plug-in hybride is. In plaats van de 151 mensen in 2012 deden ditmaal 193 mensen mee aan het onderzoek.

Vragenlijst

Maar liefst 81 procent van de respondenten geeft aan dat meer laadpunten doorslaggevend zijn om vaker de elektrische auto te pakken. Slechts zeven procent zegt dat goedkoper laden van belang is en maar negen procent wil een grotere actieradius. Een minderheid van slechts vier procent zegt dat sneller laden belangrijk is om vaker elektrisch te rijden.

Het belang van meer laadpalen komt ook terug in andere delen van het onderzoek. Zo is 48 procent van de respondenten bereid maximaal een kwartier te lopen tussen een laadpunt en de eindbestemming. Ook opvallend is dat vrijwel alle deelnemers die beschikken over een tweede auto, de elektrische het meest gebruiken (90%).

Op het Congres Duurzame Mobiliteit van Automobiel Management op 25 juni presenteerde Hans de Boer van Greenflux al de eerste voorlopige cijfers. U kunt zijn presentatie hier downloaden.   

 

Reacties

Als de enquete alleen onder de huidige gebruikers van EV’s is gehouden verbaast me de uitkomst niet.
Deze gebruikers rijden immers kortere afstanden waardoor de inzet van een EV mogelijk was.
Bij de potentiële, nog afwachtende, doelgroep met een ander gebruiksprofiel zal de wens voor meer actieradius en snel opladen misschien wel belangrijker gevonden worden?

Geplaatst door: Willem van der Veer op

Dat kan zeker het geval zijn!

Geplaatst door: Marc Bolier op
Charged: ‘grotere actieradius en snelladen niet nodig’ - Automobielmanagement.nl

Charged: ‘grotere actieradius en snelladen niet nodig’

Uit de eerste resultaten van het ev-onderzoek Charged komen twee opvallende zaken naar voren. Zo blijkt dat er nauwelijks behoefte is aan een grotere actieradius of aan snellere laadtijden. Bovendien wordt steeds meer privé met de ev gereden.

Het onderzoek Charged? (met een vraagteken) is een gezamenlijk project van Accenture, GreenFlux, Oranjewoud en de website Zerauto. Dit online onderzoek is bedoeld om meer te weten te komen over ev-ervaringen in de praktijk en hoe elektrisch rijden bereikbaar kan worden gemaakt. De resultaten van het onderzoek zijn gemeten in de periode maart tot en met mei 2013. Ten opzichte van de vorige onderzoeksperiode (februari t/m april 2012) is het aantal ev’s op Nederlandse bodem met zevenduizend stuks toegenomen tot 9,5 duizend, waarvan overigens 75 procent een plug-in hybride is. In plaats van de 151 mensen in 2012 deden ditmaal 193 mensen mee aan het onderzoek.

Vragenlijst

Maar liefst 81 procent van de respondenten geeft aan dat meer laadpunten doorslaggevend zijn om vaker de elektrische auto te pakken. Slechts zeven procent zegt dat goedkoper laden van belang is en maar negen procent wil een grotere actieradius. Een minderheid van slechts vier procent zegt dat sneller laden belangrijk is om vaker elektrisch te rijden.

Het belang van meer laadpalen komt ook terug in andere delen van het onderzoek. Zo is 48 procent van de respondenten bereid maximaal een kwartier te lopen tussen een laadpunt en de eindbestemming. Ook opvallend is dat vrijwel alle deelnemers die beschikken over een tweede auto, de elektrische het meest gebruiken (90%).

Op het Congres Duurzame Mobiliteit van Automobiel Management op 25 juni presenteerde Hans de Boer van Greenflux al de eerste voorlopige cijfers. U kunt zijn presentatie hier downloaden.   

 

Reacties

Als de enquete alleen onder de huidige gebruikers van EV’s is gehouden verbaast me de uitkomst niet.
Deze gebruikers rijden immers kortere afstanden waardoor de inzet van een EV mogelijk was.
Bij de potentiële, nog afwachtende, doelgroep met een ander gebruiksprofiel zal de wens voor meer actieradius en snel opladen misschien wel belangrijker gevonden worden?

Geplaatst door: Willem van der Veer op

Dat kan zeker het geval zijn!

Geplaatst door: Marc Bolier op