Versleten
Als oorzaak ziet men het warme weer in combinatie met het te lang doorrijden op versleten vrachtautobanden, daar waar het voorheen gebruikelijk was om vrachtautobanden om veiligheidsredenen tijdig te vervangen. Ook wordt er door de economische crisis bespaard op het onderhouden van de bandenspanning. Met name onderspanning in combinatie met een zware belading en hoge buitentemperaturen, verhogen de kans op een klapband.
Bandenpech
"Veel bandenpechgevallen gebeuren met trailers die minder frequent door de chauffeurs gecontroleerd worden", aldus Ruud Eijsten, Commercieel Directeur Profile Tyrecenter Truck Europe, waarvan Profile Euroservice een onderdeel is. "Ook is de rechterzijde van het voertuig kwetsbaar. Aan de rechterzijde komen de banden vaker in contact met stoepranden terwijl de chauffeurs juist meer gefocust zijn op de linkerzijde van hun voertuig, waar zij instappen".
Profile Euroservice heeft een netwerk van ruim 7.400 vestigingen in Europa. In Nederland telt Profile Tyrecenter ruim 100 truckvestigingen, die ook onderdeel zijn van het Europese servicenetwerk.