Chiptuning leidt niet tot hogere bijtelling

AMD automotive fiscalisten zegt de laatste tijd veel vragen te hebben ontvangen over het aanbrengen van CO2-uitstootverhogende accessoires of over het toepassen van chiptuning.

Het betreft dan auto’s die door hun lage CO2-uitstoot in een verlaagde bijtellingscategorie vallen.

Voor de indeling in de bijtellingscategorieën is in de wet geregeld dat daarbij gekeken wordt naar de officiële typegoedkeuring en de daarbij vastgestelde CO2-uitstoot. Aanpassingen die na de kentekenregistratie plaatsvinden, leiden daardoor niet tot een andere bijtelling. Ook niet als deze aanpassingen een afwijkende CO2-uitstoot met zich meebrengen.

Voor de BPM kunnen wijzigingen aan het motormanagement wel gevolgen hebben. Als er binnen 3 jaar na de kentekenregistratie wijzigingen plaatsvinden waardoor de auto een hogere CO2-uitstoot krijgt dan waarover BPM is betaald, moet over het verschil BPM worden bijbetaald.

Bron: Autoleasewereld

Chiptuning leidt niet tot hogere bijtelling - Automobielmanagement.nl

Chiptuning leidt niet tot hogere bijtelling

AMD automotive fiscalisten zegt de laatste tijd veel vragen te hebben ontvangen over het aanbrengen van CO2-uitstootverhogende accessoires of over het toepassen van chiptuning.

Het betreft dan auto’s die door hun lage CO2-uitstoot in een verlaagde bijtellingscategorie vallen.

Voor de indeling in de bijtellingscategorieën is in de wet geregeld dat daarbij gekeken wordt naar de officiële typegoedkeuring en de daarbij vastgestelde CO2-uitstoot. Aanpassingen die na de kentekenregistratie plaatsvinden, leiden daardoor niet tot een andere bijtelling. Ook niet als deze aanpassingen een afwijkende CO2-uitstoot met zich meebrengen.

Voor de BPM kunnen wijzigingen aan het motormanagement wel gevolgen hebben. Als er binnen 3 jaar na de kentekenregistratie wijzigingen plaatsvinden waardoor de auto een hogere CO2-uitstoot krijgt dan waarover BPM is betaald, moet over het verschil BPM worden bijbetaald.

Bron: Autoleasewereld