EU werkt aan plan intelligente snelheidsbegrenzer

De EU werkt aan een plan om auto’s uit te rusten met snelheid detectoren die het onmogelijk zouden maken om sneller te rijden dan een vooraf aangegeven limiet. Brussel denkt daarbij aan de verplichte invoering van de snelheidsbegrenzer Intelligent Speed Adaption (ISA).

Dat is een in ontwikkeling zijnde systeem dat bestuurders ertoe aanzet dan wel dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden. Het systeem houdt continu in de gaten wat de plaatselijk geldende maximumsnelheden zijn en laat de bestuurder weten wanneer er een overschrijding van de maximumsnelheid wordt gedetecteerd. Nieuwe auto’s zouden daarvoor worden uitgerust met een apparaat dat automatisch de maximumsnelheid leest en de snelheid van je wagen tot die limiet begrenst. Het kastje zou ook automatisch de remmen kunnen activeren. Volgens de Britse krant The Sun kost zo’n apparaat om en bij de 300 euro.

In verschillende Europese steden zijn tests gedaan met het systeem, maar op een te klein testgebied om relevante resultaten te produceren. Aangeraden is dan ook om hier nog een grootschalig vervolgonderzoek aan te wijden. Volgens de universiteit van Gent blijkt uit een draagvlakonderzoek (representatieve steekproef onder 2.500 Belgen) in 2007 dat het volledig begrensde systeem (dat verplicht is voor alle auto’s) in België door meer dan 63 % van de Belgen zou worden aanvaard en dat slechts 24 % dit niet wenselijk acht (13 % neutraal). De Europese Commissie zal nog deze herfst de voorstellen bekendmaken. Doel is om het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen tegen 2020 met een derde te verminderen. Verkeersongevallen zorgen elk jaar voor 30.000 doden op de Europese wegen. Daarbovenop worden 1,5 miljoen mensen verwond en lopen 120.000 slachtoffers een blijvend letsel op. In 20 % van dodelijke ongevallen speelt overdreven snelheid een rol. 40 à 60 % van de automobilisten rijden sneller dan toegelaten. Uit verschillende studies blijkt dat wanneer de gemiddelde snelheid met 1 kilometer/uur wordt verminderd het aantal fatale ongevallen met 5 % verlaagt.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Dat gaat de staat miljoenen schelen aan opbrngsten van de verkeersboetes, en is al die snelheidscontrole apparatuur ook meteen overbodig en dus weggegooid geld. Dat heet toch kapitaalvernietiging. Jammer dat het nog niet bijna 1 april is, zou zeker goed aangeslagen zijn.

Geplaatst door: Hans Timp op

Nu nog een apparaat die de hersenen kan aansturen!
Kunnen alle Europese onderdanen doen wat ze in Brussel willen…..

Geplaatst door: Hans Zock op

Ik ben het met hans eens, Dit gaat de Nederlandse staat nooit verplichten.
In Den Haag dragen ze het milieu en de verkeersveiligheid een warm hart toe zolang het maar geld oplevert. Waarom moet anders de LPG rijder zoveel Wegen-(O, sorry) houderschapsbelasting betalen?
Als ze geen snelheidsboetes meer kunnen incasseren moeten we straks €300,- betalen voor verkeerd parkeren of wildplassen om de gestelde omzet van het CIJB te halen.
ps. Ik ben benieuwd of de staatslimousines (waar overigens ook geen BPM op geheven wordt) er ook meer uitgerust worden.

Geplaatst door: Danté op
EU werkt aan plan intelligente snelheidsbegrenzer - Automobielmanagement.nl

EU werkt aan plan intelligente snelheidsbegrenzer

De EU werkt aan een plan om auto’s uit te rusten met snelheid detectoren die het onmogelijk zouden maken om sneller te rijden dan een vooraf aangegeven limiet. Brussel denkt daarbij aan de verplichte invoering van de snelheidsbegrenzer Intelligent Speed Adaption (ISA).

Dat is een in ontwikkeling zijnde systeem dat bestuurders ertoe aanzet dan wel dwingt om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden. Het systeem houdt continu in de gaten wat de plaatselijk geldende maximumsnelheden zijn en laat de bestuurder weten wanneer er een overschrijding van de maximumsnelheid wordt gedetecteerd. Nieuwe auto’s zouden daarvoor worden uitgerust met een apparaat dat automatisch de maximumsnelheid leest en de snelheid van je wagen tot die limiet begrenst. Het kastje zou ook automatisch de remmen kunnen activeren. Volgens de Britse krant The Sun kost zo’n apparaat om en bij de 300 euro.

In verschillende Europese steden zijn tests gedaan met het systeem, maar op een te klein testgebied om relevante resultaten te produceren. Aangeraden is dan ook om hier nog een grootschalig vervolgonderzoek aan te wijden. Volgens de universiteit van Gent blijkt uit een draagvlakonderzoek (representatieve steekproef onder 2.500 Belgen) in 2007 dat het volledig begrensde systeem (dat verplicht is voor alle auto’s) in België door meer dan 63 % van de Belgen zou worden aanvaard en dat slechts 24 % dit niet wenselijk acht (13 % neutraal). De Europese Commissie zal nog deze herfst de voorstellen bekendmaken. Doel is om het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen tegen 2020 met een derde te verminderen. Verkeersongevallen zorgen elk jaar voor 30.000 doden op de Europese wegen. Daarbovenop worden 1,5 miljoen mensen verwond en lopen 120.000 slachtoffers een blijvend letsel op. In 20 % van dodelijke ongevallen speelt overdreven snelheid een rol. 40 à 60 % van de automobilisten rijden sneller dan toegelaten. Uit verschillende studies blijkt dat wanneer de gemiddelde snelheid met 1 kilometer/uur wordt verminderd het aantal fatale ongevallen met 5 % verlaagt.

Bron: Autointernationaal

Reacties

Dat gaat de staat miljoenen schelen aan opbrngsten van de verkeersboetes, en is al die snelheidscontrole apparatuur ook meteen overbodig en dus weggegooid geld. Dat heet toch kapitaalvernietiging. Jammer dat het nog niet bijna 1 april is, zou zeker goed aangeslagen zijn.

Geplaatst door: Hans Timp op

Nu nog een apparaat die de hersenen kan aansturen!
Kunnen alle Europese onderdanen doen wat ze in Brussel willen…..

Geplaatst door: Hans Zock op

Ik ben het met hans eens, Dit gaat de Nederlandse staat nooit verplichten.
In Den Haag dragen ze het milieu en de verkeersveiligheid een warm hart toe zolang het maar geld oplevert. Waarom moet anders de LPG rijder zoveel Wegen-(O, sorry) houderschapsbelasting betalen?
Als ze geen snelheidsboetes meer kunnen incasseren moeten we straks €300,- betalen voor verkeerd parkeren of wildplassen om de gestelde omzet van het CIJB te halen.
ps. Ik ben benieuwd of de staatslimousines (waar overigens ook geen BPM op geheven wordt) er ook meer uitgerust worden.

Geplaatst door: Danté op