Antwerpen weert oude diesels

Antwerpen zorgt voor een primeur in België, het wordt de eerste stad die een zogenaamde “lage-emissiezone” introduceert.

Dat gebeurt vanaf 2016 door het verbannen van dieselauto’s die ouder zijn dan 15 jaar. Diesels die meer dan 10 jaar oud zijn zullen enkel nog de stadskern, van de Scheldekaaien tot de Singel, binnen mogen als ze van een roetfilter zijn voorzien. Op die manier wil Antwerpen de emissie van NOx (stikstofoxiden) en roet beperken. Deze twee elementen hebben een onmiddellijke invloed op de luchtkwaliteit.

Maarten Matienko, woordvoerder van de VAB (de Belgische ANWB), relativeert dit initiatief en noemt het eerder ‘symbolisch’ dan echt effectief. Toch zou het best kunnen dat het bannen van oudere dieselwagens aanstekelijk werkt. Nu al hebben Gent en Brussel laten weten dat ze mogelijk een soortgelijke maatregel gaan doorvoeren.

In de marge van deze aankondigingen ziet men het in België met lede ogen aan dat de verschillende overheden in het land geen initiatieven nemen om het gebruik van emissie-arme voertuigen te bevorderen. Het ziet er ook niet naar uit dat zoiets in de nabije toekomst verwacht mag worden.

Reacties

In Belgie en enkel in Belgie krijg je de meest gekke dingen door de onbekwaamheid en drang om elke dag nieuwe wetten te maken van de regering.Eerst geeft men premies op diesels en nu nog altijd heft men taks op LPG voertuigen en moet men terug een lelijke LPG sticker op zijn auto plakken,dit is nergens ter wereld,doch in Belgie kan alles en zal het er nooit of nimmer goedkomen enkel door de onbekwaamheid en egoisme van diegene die het land besturen.

Geplaatst door: Rudi Philippaerts op
Antwerpen weert oude diesels - Automobielmanagement.nl

Antwerpen weert oude diesels

Antwerpen zorgt voor een primeur in België, het wordt de eerste stad die een zogenaamde “lage-emissiezone” introduceert.

Dat gebeurt vanaf 2016 door het verbannen van dieselauto’s die ouder zijn dan 15 jaar. Diesels die meer dan 10 jaar oud zijn zullen enkel nog de stadskern, van de Scheldekaaien tot de Singel, binnen mogen als ze van een roetfilter zijn voorzien. Op die manier wil Antwerpen de emissie van NOx (stikstofoxiden) en roet beperken. Deze twee elementen hebben een onmiddellijke invloed op de luchtkwaliteit.

Maarten Matienko, woordvoerder van de VAB (de Belgische ANWB), relativeert dit initiatief en noemt het eerder ‘symbolisch’ dan echt effectief. Toch zou het best kunnen dat het bannen van oudere dieselwagens aanstekelijk werkt. Nu al hebben Gent en Brussel laten weten dat ze mogelijk een soortgelijke maatregel gaan doorvoeren.

In de marge van deze aankondigingen ziet men het in België met lede ogen aan dat de verschillende overheden in het land geen initiatieven nemen om het gebruik van emissie-arme voertuigen te bevorderen. Het ziet er ook niet naar uit dat zoiets in de nabije toekomst verwacht mag worden.

Reacties

In Belgie en enkel in Belgie krijg je de meest gekke dingen door de onbekwaamheid en drang om elke dag nieuwe wetten te maken van de regering.Eerst geeft men premies op diesels en nu nog altijd heft men taks op LPG voertuigen en moet men terug een lelijke LPG sticker op zijn auto plakken,dit is nergens ter wereld,doch in Belgie kan alles en zal het er nooit of nimmer goedkomen enkel door de onbekwaamheid en egoisme van diegene die het land besturen.

Geplaatst door: Rudi Philippaerts op