Neef van oprichter Toyoda overlijdt op 100-jarige leeftijd

Eiji Toyoda, de neef van oprichter Kiichiro Toyoda, is op honderjarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Hij is van alle Toyota-presidenten het langst aan de macht geweest, namelijk van 1967 tot 1982. Aansluitend is hij nog tot 1994 voorzitter van de raad van toezicht geweest en vervolgens nog adviseur.

Hij maakte van Toyota de grootste autofabrikant ter wereld. Onder de belangrijkste dingen uit zijn loopbaan behoren zeker het leidinggeven aan de ontwikkeling van de Toyota Corolla in 1966 en de beslissing dat Toyota zich ging bewegen op de markt van luxe auto’s in 1983. Toen dat een succes bleek, heeft het geleid tot de oprichting van het merk Lexus in 1989.

Eiji was ook de grondlegger van de beroemde Toyota Way, de productiemethode met zo weinig mogelijk afval dat later rondom de wereld is geïmiteerd. Eiji Toyoda zou geïnspireerd zijn geweest door een bezoek aan een Ford-fabriek in Michigan in de 1950, waar hij kennisnam van de georganiseerde massaproductie van auto’s. (bron: autocar)

Neef van oprichter Toyoda overlijdt op 100-jarige leeftijd - Automobielmanagement.nl

Neef van oprichter Toyoda overlijdt op 100-jarige leeftijd

Eiji Toyoda, de neef van oprichter Kiichiro Toyoda, is op honderjarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Hij is van alle Toyota-presidenten het langst aan de macht geweest, namelijk van 1967 tot 1982. Aansluitend is hij nog tot 1994 voorzitter van de raad van toezicht geweest en vervolgens nog adviseur.

Hij maakte van Toyota de grootste autofabrikant ter wereld. Onder de belangrijkste dingen uit zijn loopbaan behoren zeker het leidinggeven aan de ontwikkeling van de Toyota Corolla in 1966 en de beslissing dat Toyota zich ging bewegen op de markt van luxe auto’s in 1983. Toen dat een succes bleek, heeft het geleid tot de oprichting van het merk Lexus in 1989.

Eiji was ook de grondlegger van de beroemde Toyota Way, de productiemethode met zo weinig mogelijk afval dat later rondom de wereld is geïmiteerd. Eiji Toyoda zou geïnspireerd zijn geweest door een bezoek aan een Ford-fabriek in Michigan in de 1950, waar hij kennisnam van de georganiseerde massaproductie van auto’s. (bron: autocar)