Brandbrief autobranche naar Tweede Kamer

De autobranche roept de Tweede Kamer in een brandbrief op om af te zien van de extra lastenverzwaringen voor de automobilist van in totaal ruim 1 miljard euro.

"Autobelastingen verhogen heeft een sterk negatief effect op het consumentenvertrouwen en op de werkgelegenheid”, aldus de ANWB, de Bovag, de RAI Vereniging en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De belangenbehartigers benadrukken dat dit jaar één van de slechtste jaren voor de autobranche is van de laatste decennia. En als de verschillende belastingverhogingen voor de automobilist worden doorgevoerd kan de sector zich gaan opmaken voor een nieuw dieptepunt in 2014. De lastenverhogingen komen bovenop de ruim 20 miljard euro die al via het wegverkeer binnenkomt aan belastingen, aldus de organisaties. Daarmee is Nederland volgens de belangenclubs inmiddels het duurste autoland ten opzichte van de ons omringende landen.

Verder blijkt uit onderzoek van bureau Ecorys dat automobilisten nu reeds gemiddeld tien  cent per gereden kilometer aan belastingen afdragen, terwijl daar slechts vijf cent aan uitgaven door de overheid tegenover staat. Door de voorgenomen bezuinigingen op infrastructuur en door de geplande lastenverzwaringen wordt dat verschil alsmaar groter.

Reacties

Helaas blijkt het merendeel van onze politici niet in staat om zelfs maar te leren van eerder gemaakte fouten. Op accijnsgebied lijkt de rek er inmiddels uit. Dat betekent dat een volgende verhoging geen extra opbrengst oplevert maar vrijwel uitsluitend negatieve gevolgen zoals faillisementen en banenverlies. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Onze politici zijn blind en doof tegelijk.

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Brandbrief autobranche naar Tweede Kamer - Automobielmanagement.nl

Brandbrief autobranche naar Tweede Kamer

De autobranche roept de Tweede Kamer in een brandbrief op om af te zien van de extra lastenverzwaringen voor de automobilist van in totaal ruim 1 miljard euro.

"Autobelastingen verhogen heeft een sterk negatief effect op het consumentenvertrouwen en op de werkgelegenheid”, aldus de ANWB, de Bovag, de RAI Vereniging en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De belangenbehartigers benadrukken dat dit jaar één van de slechtste jaren voor de autobranche is van de laatste decennia. En als de verschillende belastingverhogingen voor de automobilist worden doorgevoerd kan de sector zich gaan opmaken voor een nieuw dieptepunt in 2014. De lastenverhogingen komen bovenop de ruim 20 miljard euro die al via het wegverkeer binnenkomt aan belastingen, aldus de organisaties. Daarmee is Nederland volgens de belangenclubs inmiddels het duurste autoland ten opzichte van de ons omringende landen.

Verder blijkt uit onderzoek van bureau Ecorys dat automobilisten nu reeds gemiddeld tien  cent per gereden kilometer aan belastingen afdragen, terwijl daar slechts vijf cent aan uitgaven door de overheid tegenover staat. Door de voorgenomen bezuinigingen op infrastructuur en door de geplande lastenverzwaringen wordt dat verschil alsmaar groter.

Reacties

Helaas blijkt het merendeel van onze politici niet in staat om zelfs maar te leren van eerder gemaakte fouten. Op accijnsgebied lijkt de rek er inmiddels uit. Dat betekent dat een volgende verhoging geen extra opbrengst oplevert maar vrijwel uitsluitend negatieve gevolgen zoals faillisementen en banenverlies. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Onze politici zijn blind en doof tegelijk.

Geplaatst door: Eduard Pijl op