Waterstof = discussiestof

‘Brandstofcelauto’s zijn bullshit, ze worden ontwikkeld door marketingafdelingen.’ Met deze weinig wervende tekst vat Tesla-oprichter Elon Musk zijn kijk op waterstof en auto’s samen. Nou wil het toeval dat – terwijl hij deze woorden uitspreekt – in Nederland H2 MobilityNL opstaat met als doel ons land voor te bereiden op de komst van waterstofvoertuigen.

Maar wat is nou bullshit? Musk deed zijn uitspraak in München, ruim 800 kilometer van Amsterdam. Wil je die rit met een Model S (85 kWh) maken, dan sta je wel drie keer een half uur te laden met een supercharger of zes keer een half uur aan een 50 kWh-snellader en waarschijnlijk nog wel vaker. Met waterstof is het twee keer vijf minuten tanken.

RAI Vereniging
H2 MobilityNL is opgericht door RAI Vereniging en de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie. Eigenlijk is het een doorontwikkeling van de waterstofwerkgroep binnen het Platform Elektrische Mobiliteit van RAI Vereniging. De nieuwe club  gaat Nederland voorbereiden op de komst van waterstofauto’s. Daarbij wordt uiteraard gekeken naar omringende landen, melden de oprichters. Omringende landen is in dit geval gewoon een ander woord door "Duitsland" waar het bijna gelijknamige H2 Mobility 350 miljoen euro pompt om in 10 jaar tijd 400 waterstoftankstations op te zetten. Maar in Duitsland staan industriepartijen als Daimler, Shell en Linde klaar om deze markt in gang te zetten.

Duur samen leven
En in ons land? Dit voorjaar lanceerde Hyundai de IX 35 op waterstof als aankondiging van serieproductie. Nederland gaat investeren in vier tankstations (Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Helmond) kondigde Wilma Mansveld aan. Ze is staatssecretaris Infrastructuur en Milieu. Ballast-Nedam beloofde deze zomer het eerste 700 bar waterstoftankstation van Nederland te realiseren. Op Ecomobiel toonde de bouwer zich van z’n behoudende kant – mede omdat rijden op waterstof per kilometer twee keer meer kost dan rijden op diesel. Met als bijpassende voetnoot de melding dat duurzaam leven ook duur samen leven is.

Toeval
Aardig toeval: exact twee jaar geleden kondigde minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op Ecomobiel aan dat de Nederlandse overheid 5 miljoen euro had klaarliggen voor de bouw van waterstoftankstations. Zij noemde Nederland toen een "Waterstof Walhalla". Walhalla? Volgens de Vikingen is het de zaal (halla) voor de gevallenen (val). Je moet het maar willen zijn.

Het regent plannen en aankondigingen. Aan H2 MobilityNL de schone taak het om ze om te buigen in daden en resultaten. Op 8 november komt de club bijeen om hieraan te werken. Cynici die dat horen, gniffelen en zeggen: ‘Waterstof is de toekomst en zal dat ook altijd blijven’. Wordt dus vervolgd.

Bron: ZERauto

Reacties

Met de Tesla Model S hoeft “slechts” 2 keer op weg naar München geladen te worden. Met een waterstofauto hoeft trouwens ook maar 1 keer getankt te worden.
In dit artikel, en vele andere, word de productie van waterstof gemakshalve over geslagen terwijl dit juist het probleem is. Zo als de techniek er nu bij staat zijn er twee methoden om waterstof met voldoende volumen te maken. Met aardgas of methaan en stoom kan waterstof gemaakt worden. Dit proces heeft een ernstig groot bijproduct: co2. Een deel van deze co2 kan in processen in de petrochemie gebruikt worden, maar niet als waterstof in enig groot volume geproduceerd word. Nu is co2, o.a., juist een gas dat we proberen uit te bannen.
De andere methode is elektrolyse. Eenvoudig gezegd kan met water en elektriciteit waterstof gemaakt worden. Het klinkt aanlokkelijk, maar dat is slechts oppervlakkig. De in het artikel besproken Hyundai ix35 FC gebruikt op deze wijze twee keer (!!) meer elektriciteit dan een vergelijkbaar grote en zware Toyota RAV4 EV.
Het enigste voordeel van waterstofauto’s is tankgemak. Dit gemak kost echter vervuiling of enorme energieverspilling.
Vanzelfsprekend staan Shell en Linde klaar om ons waterstof te verkopen. Zij willen graag onze olieverslaving uitwisselen met een waterstofverslaving. Elektriciteit kunnen we zelf opwekken. Zelf waterstof produceren, opslaan en met 700 (!) bar tanken in de garage is een ietsje moeilijker.
Daimler zet maar al te graag op waterstof, omdat op deze wijze de productie van auto’s met alternatieve aandrijflijnen uitgesteld kan worden en de cash cow, de verbrandingsmotor, nog wat langer uitgemolken kan worden.

Geplaatst door: Ad van der Meer op
Waterstof = discussiestof - Automobielmanagement.nl

Waterstof = discussiestof

‘Brandstofcelauto’s zijn bullshit, ze worden ontwikkeld door marketingafdelingen.’ Met deze weinig wervende tekst vat Tesla-oprichter Elon Musk zijn kijk op waterstof en auto’s samen. Nou wil het toeval dat – terwijl hij deze woorden uitspreekt – in Nederland H2 MobilityNL opstaat met als doel ons land voor te bereiden op de komst van waterstofvoertuigen.

Maar wat is nou bullshit? Musk deed zijn uitspraak in München, ruim 800 kilometer van Amsterdam. Wil je die rit met een Model S (85 kWh) maken, dan sta je wel drie keer een half uur te laden met een supercharger of zes keer een half uur aan een 50 kWh-snellader en waarschijnlijk nog wel vaker. Met waterstof is het twee keer vijf minuten tanken.

RAI Vereniging
H2 MobilityNL is opgericht door RAI Vereniging en de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie. Eigenlijk is het een doorontwikkeling van de waterstofwerkgroep binnen het Platform Elektrische Mobiliteit van RAI Vereniging. De nieuwe club  gaat Nederland voorbereiden op de komst van waterstofauto’s. Daarbij wordt uiteraard gekeken naar omringende landen, melden de oprichters. Omringende landen is in dit geval gewoon een ander woord door "Duitsland" waar het bijna gelijknamige H2 Mobility 350 miljoen euro pompt om in 10 jaar tijd 400 waterstoftankstations op te zetten. Maar in Duitsland staan industriepartijen als Daimler, Shell en Linde klaar om deze markt in gang te zetten.

Duur samen leven
En in ons land? Dit voorjaar lanceerde Hyundai de IX 35 op waterstof als aankondiging van serieproductie. Nederland gaat investeren in vier tankstations (Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Helmond) kondigde Wilma Mansveld aan. Ze is staatssecretaris Infrastructuur en Milieu. Ballast-Nedam beloofde deze zomer het eerste 700 bar waterstoftankstation van Nederland te realiseren. Op Ecomobiel toonde de bouwer zich van z’n behoudende kant – mede omdat rijden op waterstof per kilometer twee keer meer kost dan rijden op diesel. Met als bijpassende voetnoot de melding dat duurzaam leven ook duur samen leven is.

Toeval
Aardig toeval: exact twee jaar geleden kondigde minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op Ecomobiel aan dat de Nederlandse overheid 5 miljoen euro had klaarliggen voor de bouw van waterstoftankstations. Zij noemde Nederland toen een "Waterstof Walhalla". Walhalla? Volgens de Vikingen is het de zaal (halla) voor de gevallenen (val). Je moet het maar willen zijn.

Het regent plannen en aankondigingen. Aan H2 MobilityNL de schone taak het om ze om te buigen in daden en resultaten. Op 8 november komt de club bijeen om hieraan te werken. Cynici die dat horen, gniffelen en zeggen: ‘Waterstof is de toekomst en zal dat ook altijd blijven’. Wordt dus vervolgd.

Bron: ZERauto

Reacties

Met de Tesla Model S hoeft “slechts” 2 keer op weg naar München geladen te worden. Met een waterstofauto hoeft trouwens ook maar 1 keer getankt te worden.
In dit artikel, en vele andere, word de productie van waterstof gemakshalve over geslagen terwijl dit juist het probleem is. Zo als de techniek er nu bij staat zijn er twee methoden om waterstof met voldoende volumen te maken. Met aardgas of methaan en stoom kan waterstof gemaakt worden. Dit proces heeft een ernstig groot bijproduct: co2. Een deel van deze co2 kan in processen in de petrochemie gebruikt worden, maar niet als waterstof in enig groot volume geproduceerd word. Nu is co2, o.a., juist een gas dat we proberen uit te bannen.
De andere methode is elektrolyse. Eenvoudig gezegd kan met water en elektriciteit waterstof gemaakt worden. Het klinkt aanlokkelijk, maar dat is slechts oppervlakkig. De in het artikel besproken Hyundai ix35 FC gebruikt op deze wijze twee keer (!!) meer elektriciteit dan een vergelijkbaar grote en zware Toyota RAV4 EV.
Het enigste voordeel van waterstofauto’s is tankgemak. Dit gemak kost echter vervuiling of enorme energieverspilling.
Vanzelfsprekend staan Shell en Linde klaar om ons waterstof te verkopen. Zij willen graag onze olieverslaving uitwisselen met een waterstofverslaving. Elektriciteit kunnen we zelf opwekken. Zelf waterstof produceren, opslaan en met 700 (!) bar tanken in de garage is een ietsje moeilijker.
Daimler zet maar al te graag op waterstof, omdat op deze wijze de productie van auto’s met alternatieve aandrijflijnen uitgesteld kan worden en de cash cow, de verbrandingsmotor, nog wat langer uitgemolken kan worden.

Geplaatst door: Ad van der Meer op