"De retail, die nu per definitie in de zwakkere onderhandelingspositie verkeert, is daar de dupe van", stelt de belangenbehartiger. Op basis van de huidige nationale en EU-regelgeving kan de retail moeilijk een vuist maken. "Het is steeds vaker slikken of stikken, zonder dat er ruimte is voor onderhandelen over de contracten." Als voorbeeld van onbalans noemt Bovag de ruimte die importeurs zich voorbehouden om zélf rechtstreeks, buiten de dealer om, te verkopen. "Terwijl de dealer geconfronteerd wordt met hoge verplichte investeringen en steeds hogere eisen voor wat betreft de exclusieve inkoop bij zijn leverancier."
Daarnaast kan volgens Bovag de dealer het contract worden opgezegd zonder vergoeding voor zijn investeringen en opgebouwde goodwill. Verder kunnen leveranciers conform de contracten eenzijdig belangrijke afspraken wijzigen, zonder akkoord van de afnemer. Bij modelwijzigingen, overschrijding van leveringstermijnen, prijswijzigingen en schades zouden de risico’s worden verlegd naar de afnemer.
Uit het gesprek met de Europese Commissie blijkt volgens Bovag-jurist en -lobbyist Arnold Koopmans dat er daar veel begrip is voor de klachten. "Tegelijk zal het een kwestie van lange adem worden, om hier wat aan te veranderen. Maar ik zie daar voldoende aanknopingspunten voor. Bovag gaat daar, samen met de Cecra, de komende tijd in elk geval veel tijd en energie in steken."
Hoera !Kan niet snel genoeg gebeuren.Huidige situatie ongezond.Dus ook voor de fabrikant.Maar vooral voor de retailers.