Klucht over GreenCab elektrische taxi’s

Tijd voor de elektrische taxi: in Rotterdam rijdt de RTC sinds vorige week met de eerste BYD’s e6 – en taxionderneming TBO Texel is een Tesla Model S rijker. Maar zo nieuw is het fenomeen e-taxi natuurlijk niet want het Amsterdamse Taxi-e rijdt al een aantal jaren met Leafs. En een eerder gestart e-taxi proefproject, nota bene gesteund met twee miljoen euro aan subsidie, beleeft juist op dit moment een roemloze ondergang.

Alweer drie jaar geleden kondigde GreenCab (onderdeel van Prestige Taxicentrale in Nieuwegein) een vloot van veertig elektrische taxi’s aan. Het werd een Proeftuinproject met een subsidiepot van maximaal twee miljoen euro. Het bedrijf zette zestien auto’s in (Nissans Leaf en Mitsubishi’s i-MiEV). Om de voertuigen van hun dagelijkse lading te voorzien werd aan de Biezenwade meteen Europa’s grootste laadstation neergezet met vier snelladers en zes gewone laadpunten en in de zomer van 2011 was alles klaar. Lof was er van velen,  tot Prins Maurits aan toe. Er werden zelfs honderd BYD’s e6 besteld – dezelfde als nu in Rotterdam rijden.
Maar helaas bleken de e-taxi’s minder rendabel en praktisch dan gedacht. De actieradius was wat kort, zeker in de winter. De laadduur, het rijden van en naar de laadpalen en de meerkosten van de auto’s drukten daarbij zwaar op de exploitatie. Dus werden de auto’s in 2012 mondjesmaat gebruikt en begin 2013 officieel uit de vloot gehaald. Oprichter George Jansen stapte medio 2012 uit het bedrijf. Inmiddels is er onenigheid tussen Jansen en Agentschap NL dat de subsidie voor het project verstrekte. De verantwoording van de uitgaven en daarmee de definitieve toekenning van 1,6 miljoen euro reeds verstrekte subsidie, blijkt een lastige zaak. Na het nodige schuiven met de deadline leverde Jansen begin december zijn financiële overzicht aan, maar zonder accountantsverklaring.

Agentschap NL eist dat de accountantsverklaring uiterlijk 13 december zou worden aangeleverd anders wordt terugvordering van de subsidie niet uitgesloten.
Maar zou het echt? GreenCab is twee keer verkocht, zo meldt TaxiPro. De huidige eigenaar is Kors van Ruler, midden jaren negentig door De Volkskrant nog aangeduid als de beruchtste katvanger van Nederland. Agentschap NL handels met Ruler de zaken af.
Effectief is door GreenCab zo’n anderhalf jaar gereden met hooguit  zestien elektrische auto’s. Dat komt neer op een ton aan subsidie per auto, oftewel  5,5 duizend euro per e- taxi per maand.  De subsidie wordt vooraf verstrekt door Agenschap NL. Controle op uitvoering van de activiteiten vindt achteraf plaats. (bron: ZERauto)

RTC Rotterdam

 

BDO Texel

GreenCab


Proeftuinproject

100 BYD’s

Accountantsverklaring

TaxiPro

Volkskrant

Einde proeftuin Greentaxi

 

Reacties

Verbaast mij niks, dat dit een stroppenpot wordt. Toen de gunning gegeven werd, had Prestige taxi nu eenmaal al niet een beste naam in de regio Utrecht..
Ik heb eigenlijk nooit een EV taxi van hen zien rijden.. Wel destijds een advertentie waarin een i-MiEV ter (short)lease werd aangeboden..

@Redactie: Graag de tikfout in de naam van de taxiorganisatie op Texel aanpassen. Het is TBO Texel.

BDO is een accountantsorganisatie, ik verwacht niet dat zij ‘de handen willen branden aan Prestige 😉

Geplaatst door: Sander F. op

Dat geld is natuurlijk al lang verdwenen. George J. reed in een Fisker Karma van ruim een ton en hij heeft een bruidje gekocht in Peru. Ga daar maar eens zoeken naar het geld.

Geplaatst door: P. op

Kijk ook eens bij Seatz Network. Daar is George J. nu directeur van. Daar zal vast wel wat geld naar doorgesluisd zijn.

Geplaatst door: P. op
Klucht over GreenCab elektrische taxi’s - Automobielmanagement.nl

Klucht over GreenCab elektrische taxi’s

Tijd voor de elektrische taxi: in Rotterdam rijdt de RTC sinds vorige week met de eerste BYD’s e6 – en taxionderneming TBO Texel is een Tesla Model S rijker. Maar zo nieuw is het fenomeen e-taxi natuurlijk niet want het Amsterdamse Taxi-e rijdt al een aantal jaren met Leafs. En een eerder gestart e-taxi proefproject, nota bene gesteund met twee miljoen euro aan subsidie, beleeft juist op dit moment een roemloze ondergang.

Alweer drie jaar geleden kondigde GreenCab (onderdeel van Prestige Taxicentrale in Nieuwegein) een vloot van veertig elektrische taxi’s aan. Het werd een Proeftuinproject met een subsidiepot van maximaal twee miljoen euro. Het bedrijf zette zestien auto’s in (Nissans Leaf en Mitsubishi’s i-MiEV). Om de voertuigen van hun dagelijkse lading te voorzien werd aan de Biezenwade meteen Europa’s grootste laadstation neergezet met vier snelladers en zes gewone laadpunten en in de zomer van 2011 was alles klaar. Lof was er van velen,  tot Prins Maurits aan toe. Er werden zelfs honderd BYD’s e6 besteld – dezelfde als nu in Rotterdam rijden.
Maar helaas bleken de e-taxi’s minder rendabel en praktisch dan gedacht. De actieradius was wat kort, zeker in de winter. De laadduur, het rijden van en naar de laadpalen en de meerkosten van de auto’s drukten daarbij zwaar op de exploitatie. Dus werden de auto’s in 2012 mondjesmaat gebruikt en begin 2013 officieel uit de vloot gehaald. Oprichter George Jansen stapte medio 2012 uit het bedrijf. Inmiddels is er onenigheid tussen Jansen en Agentschap NL dat de subsidie voor het project verstrekte. De verantwoording van de uitgaven en daarmee de definitieve toekenning van 1,6 miljoen euro reeds verstrekte subsidie, blijkt een lastige zaak. Na het nodige schuiven met de deadline leverde Jansen begin december zijn financiële overzicht aan, maar zonder accountantsverklaring.

Agentschap NL eist dat de accountantsverklaring uiterlijk 13 december zou worden aangeleverd anders wordt terugvordering van de subsidie niet uitgesloten.
Maar zou het echt? GreenCab is twee keer verkocht, zo meldt TaxiPro. De huidige eigenaar is Kors van Ruler, midden jaren negentig door De Volkskrant nog aangeduid als de beruchtste katvanger van Nederland. Agentschap NL handels met Ruler de zaken af.
Effectief is door GreenCab zo’n anderhalf jaar gereden met hooguit  zestien elektrische auto’s. Dat komt neer op een ton aan subsidie per auto, oftewel  5,5 duizend euro per e- taxi per maand.  De subsidie wordt vooraf verstrekt door Agenschap NL. Controle op uitvoering van de activiteiten vindt achteraf plaats. (bron: ZERauto)

RTC Rotterdam

 

BDO Texel

GreenCab


Proeftuinproject

100 BYD’s

Accountantsverklaring

TaxiPro

Volkskrant

Einde proeftuin Greentaxi

 

Reacties

Verbaast mij niks, dat dit een stroppenpot wordt. Toen de gunning gegeven werd, had Prestige taxi nu eenmaal al niet een beste naam in de regio Utrecht..
Ik heb eigenlijk nooit een EV taxi van hen zien rijden.. Wel destijds een advertentie waarin een i-MiEV ter (short)lease werd aangeboden..

@Redactie: Graag de tikfout in de naam van de taxiorganisatie op Texel aanpassen. Het is TBO Texel.

BDO is een accountantsorganisatie, ik verwacht niet dat zij ‘de handen willen branden aan Prestige 😉

Geplaatst door: Sander F. op

Dat geld is natuurlijk al lang verdwenen. George J. reed in een Fisker Karma van ruim een ton en hij heeft een bruidje gekocht in Peru. Ga daar maar eens zoeken naar het geld.

Geplaatst door: P. op

Kijk ook eens bij Seatz Network. Daar is George J. nu directeur van. Daar zal vast wel wat geld naar doorgesluisd zijn.

Geplaatst door: P. op