Toyota EV en hybrids tien procent zuiniger

Toyota wil haar hybrides en elektrische auto’s efficienter maken door een in eigen huis ontwikkelde elektronische halfgeleider van siliciumcarbide. Die halfgeleider wordt toegepast in de regeleenheid van hybrides en elektrische auto’s en moet ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tien procent daalt.

De nieuwe elektronische siliciumcarbide (SiC) halfgeleider kent bovendien minder energieverlies tijdens het in- en uitschakelen dan de nu toegepaste halfgeleiders en is daardoor veel efficiënter. De bobine en de condensator – die ook onderdeel zijn van de regeleenheid – kunnen kleiner worden. Daardoor kan de regeleenheid zelf afslanken tot twintig procent van zijn huidige grootte. De halfgeleider is ontwikkeld met Toyota’s dochter Denso Corporation en Toyota Central R&D Labs., Inc. (Toyota CRDL) en wordt binnen een jaar op de openbare weg getest.

Toyota EV en hybrids tien procent zuiniger - Automobielmanagement.nl

Toyota EV en hybrids tien procent zuiniger

Toyota wil haar hybrides en elektrische auto’s efficienter maken door een in eigen huis ontwikkelde elektronische halfgeleider van siliciumcarbide. Die halfgeleider wordt toegepast in de regeleenheid van hybrides en elektrische auto’s en moet ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tien procent daalt.

De nieuwe elektronische siliciumcarbide (SiC) halfgeleider kent bovendien minder energieverlies tijdens het in- en uitschakelen dan de nu toegepaste halfgeleiders en is daardoor veel efficiënter. De bobine en de condensator – die ook onderdeel zijn van de regeleenheid – kunnen kleiner worden. Daardoor kan de regeleenheid zelf afslanken tot twintig procent van zijn huidige grootte. De halfgeleider is ontwikkeld met Toyota’s dochter Denso Corporation en Toyota Central R&D Labs., Inc. (Toyota CRDL) en wordt binnen een jaar op de openbare weg getest.