Diesel in België mogelijk net zo duur als benzine

Diesel zou bij de Belgische pomp op den duur net zo duur moeten worden als benzine. Dat stellen de onderhandelaars die een nieuwe federale regering in Brussel proberen te vormen.

Het plan in de formateursnota maakt deel uit van een reeks maatregelen om het overheidstekort van 17,3 miljard terug te dringen. Duurder maken van diesel zou volgens de onderhandelaars ook aansluiten bij het beleid van de Europese Unie om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.

Autofederatie Febiac twitterde direct na het bekend worden van de plannen dat over een accijnsverhoging van diesel niet te praten valt. ‘’De vraag is: tegen welke prijs zijn burgers en bedrijven mobiel?”, aldus Febiac. Eerder dit jaar deelde de federatie al mee dat aan de ‘verdieseling’ van het Belgische wagenpark een eind lijkt te komen. Nadat bij onze zuiderburen jarenlang meer dieselwagens dan benzineauto’s werden verkocht, is de verhouding 65/35 vorig jaar gelijk gebleven.

Overigens loerde de Belgische overheid eerder al naar extra inkomsten, te behalen via de accijns op diesel. De Belgische krant De Tijd maakte ruim een jaar geleden melding van suggesties in die richting. 

Diesel in België mogelijk net zo duur als benzine - Automobielmanagement.nl

Diesel in België mogelijk net zo duur als benzine

Diesel zou bij de Belgische pomp op den duur net zo duur moeten worden als benzine. Dat stellen de onderhandelaars die een nieuwe federale regering in Brussel proberen te vormen.

Het plan in de formateursnota maakt deel uit van een reeks maatregelen om het overheidstekort van 17,3 miljard terug te dringen. Duurder maken van diesel zou volgens de onderhandelaars ook aansluiten bij het beleid van de Europese Unie om de uitstoot van fijnstof terug te dringen.

Autofederatie Febiac twitterde direct na het bekend worden van de plannen dat over een accijnsverhoging van diesel niet te praten valt. ‘’De vraag is: tegen welke prijs zijn burgers en bedrijven mobiel?”, aldus Febiac. Eerder dit jaar deelde de federatie al mee dat aan de ‘verdieseling’ van het Belgische wagenpark een eind lijkt te komen. Nadat bij onze zuiderburen jarenlang meer dieselwagens dan benzineauto’s werden verkocht, is de verhouding 65/35 vorig jaar gelijk gebleven.

Overigens loerde de Belgische overheid eerder al naar extra inkomsten, te behalen via de accijns op diesel. De Belgische krant De Tijd maakte ruim een jaar geleden melding van suggesties in die richting.