Golf GTE plug-in raakt elektrische sweet spot

Volkswagen mikt met de plug-in hybride Golf GTE op het hart van de Nederlandse automarkt. En daarmee lijkt de Duitse fabrikant garantie op succes te hebben.

De vijfdeurs hatchback biedt ruimte, sportieve rijkwaliteiten, een maximale dosis dagelijkse bruikbaarheid en is tegelijkertijd fiscaal aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. Dat fiscale voordelen in Nederland de doorslag geven bij de autokeuze is bekend. Voor het eerst meldt zich nu een echt mainstream model – met een ijzersterk track record – in de categorie met zeven procent fiscale bijtelling. En Volkswagen voegt daar meteen een extra verlokking aan toe in de vorm van GT-achtige prestaties. Want de Golf GTE kan vijftig kilometer elektrisch rijden (NEDC) bij een verbruik van 11,4 kWh/100 km. Het gecombineerde benzineverbruik komt uit op 1,5 L/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 35 gram CO2 per kilometer (theoretisch). In de praktijk stelt Volkswagen dat het elektrische verbruik uitkomt op zo’n  17 kWh/100 km. Daarmee ligt de werkelijke elektrische actieradius rond de dertig kilometer.
Hermann Dreyer, hoofd voertuigontwikkeling bij Volkswagen: "De auto is voor ons het begin van een nieuw tijdperk waarin brandstof en elektrisch elkaar versterken. Deze plug-in hybride aandrijflijn leveren we vanaf 2015 ook in de Passat." Gevraagd naar andere varianten van de Golf met deze techniek antwoordt hij: "We bouwen de auto’s allemaal op dezelfde productielijn. Als er vraag is naar bijvoorbeeld een stationwagon, dan zouden we die ook kunnen leveren." De orderboeken zijn geopend, de leveringen starten in november. Bij de prijs van 36.995 euro zit ook een training voor het gebruik van de techniek. Dat is niet helemaal overbodig, want de instellingen van de aandrijving zijn via zowel knoppen als een menu instelbaar.
De mainstream Golf GTE heeft het rijk overigens niet helemaal alleen. Ford levert binnenkort de C-Max als plug-in hybride. Dezelfde prijs, ook zeven procent bijtelling, maar nóg ruimer dan de Golf.  (bron: ZERauto)

 

 

Reacties

De prijsstelling van de Ford C-max is niet gelijk aan die van de VW Golf; de Ford kost namelijk €. 34.995,=

De bagageruimte van de Golf is 272 liter groot, die van de C-max 200 liter. Welke is de ruimste?

Geplaatst door: Wilbert Muilenburg op

Mooi apparaat! Goede prijs en in ieder geval veel ruimer dan de overgewaardeerde Volvo V40. Maar ook hier zal het verstand het verliezen van de begeerte: met een gecombineerd vermogen van 204 pk moet je wel erg veel zelfbeheersing opbrengen om enigszins in de buurt te komen van het normverbruik.

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op
Golf GTE plug-in raakt elektrische sweet spot - Automobielmanagement.nl

Golf GTE plug-in raakt elektrische sweet spot

Volkswagen mikt met de plug-in hybride Golf GTE op het hart van de Nederlandse automarkt. En daarmee lijkt de Duitse fabrikant garantie op succes te hebben.

De vijfdeurs hatchback biedt ruimte, sportieve rijkwaliteiten, een maximale dosis dagelijkse bruikbaarheid en is tegelijkertijd fiscaal aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. Dat fiscale voordelen in Nederland de doorslag geven bij de autokeuze is bekend. Voor het eerst meldt zich nu een echt mainstream model – met een ijzersterk track record – in de categorie met zeven procent fiscale bijtelling. En Volkswagen voegt daar meteen een extra verlokking aan toe in de vorm van GT-achtige prestaties. Want de Golf GTE kan vijftig kilometer elektrisch rijden (NEDC) bij een verbruik van 11,4 kWh/100 km. Het gecombineerde benzineverbruik komt uit op 1,5 L/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 35 gram CO2 per kilometer (theoretisch). In de praktijk stelt Volkswagen dat het elektrische verbruik uitkomt op zo’n  17 kWh/100 km. Daarmee ligt de werkelijke elektrische actieradius rond de dertig kilometer.
Hermann Dreyer, hoofd voertuigontwikkeling bij Volkswagen: "De auto is voor ons het begin van een nieuw tijdperk waarin brandstof en elektrisch elkaar versterken. Deze plug-in hybride aandrijflijn leveren we vanaf 2015 ook in de Passat." Gevraagd naar andere varianten van de Golf met deze techniek antwoordt hij: "We bouwen de auto’s allemaal op dezelfde productielijn. Als er vraag is naar bijvoorbeeld een stationwagon, dan zouden we die ook kunnen leveren." De orderboeken zijn geopend, de leveringen starten in november. Bij de prijs van 36.995 euro zit ook een training voor het gebruik van de techniek. Dat is niet helemaal overbodig, want de instellingen van de aandrijving zijn via zowel knoppen als een menu instelbaar.
De mainstream Golf GTE heeft het rijk overigens niet helemaal alleen. Ford levert binnenkort de C-Max als plug-in hybride. Dezelfde prijs, ook zeven procent bijtelling, maar nóg ruimer dan de Golf.  (bron: ZERauto)

 

 

Reacties

De prijsstelling van de Ford C-max is niet gelijk aan die van de VW Golf; de Ford kost namelijk €. 34.995,=

De bagageruimte van de Golf is 272 liter groot, die van de C-max 200 liter. Welke is de ruimste?

Geplaatst door: Wilbert Muilenburg op

Mooi apparaat! Goede prijs en in ieder geval veel ruimer dan de overgewaardeerde Volvo V40. Maar ook hier zal het verstand het verliezen van de begeerte: met een gecombineerd vermogen van 204 pk moet je wel erg veel zelfbeheersing opbrengen om enigszins in de buurt te komen van het normverbruik.

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op