Pneumatische hefarm ontlast lichaam

Equipmentleverancier Explora wil zwaar tilwerk uitbannen. Het ontwikkelde in eigen huis samen met Kwik-Fit de Wheel Train. De Wheel Train is een railsysteem met een pneumatische hefarm die wielen van de auto op de brug naar de banden de- en montagestraat en vice versa tilt. Met de Wheel Train hoeven monteurs geen band-wielcombinaties meer te tillen.

"Uit onderzoek blijkt dat bijna 50 procent van de fysieke belasting in de werkplaats bestaat uit het frequent tillen van lasten tussen 5 en 25 kilo en het veelvuldig buigen en draaien van de romp", aldus Explora manager verkoop binnendienst René van Arkel. "Eén keer per dag een last tillen is niet zo’n probleem, maar dezelfde last keer op keer heffen en verplaatsen is een te zware belasting voor het lichaam en leidt op den duur tot lichamelijk klachten.    
Het Premium Kwik-Fit filiaal in Apeldoorn is een van de vestigingen die de Wheel Train heeft laten installeren. Volgens Kwik-Fit wisselen in Nederland bijna drie miljoen auto’s twee keer per jaar van winter- naar zomerbanden en andersom. In de wisselperiode kan het daarom voorkomen dat monteurs per dag meer dan honderd wiel-bandcombinaties tillen.

 

 

Kwik-Fit algemeen directeur Martin Post is trots op de samen met Explora ontwikkelde Wheel Train. "De Wheel Train helpt monteurs de banden ergonomisch en snel te wisselen. Er wordt in de werkplaats hard gewerkt en daarom investeren we in technologische ontwikkelingen om monteurs fysiek minder te belasten en efficiënter te kunnen laten werken."

De Wheel Train hefarm is gemaakt van roestvrijstaal en beschermt volgens Explora-directeur Bart Kamps de velg tijdens het transport tegen beschadiging. "Kwik-Fit heeft de equipment getest en ervaringen met ons gedeeld waarmee wij de hefarm hebben doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Kwik-Fit heeft ons benaderd omdat ze er voordelen in zien voor hun personeel en ook bandenbrancheorganisatie Vaco heeft interesse in de Wheel Train."

Pneumatische hefarm ontlast lichaam - Automobielmanagement.nl

Pneumatische hefarm ontlast lichaam

Equipmentleverancier Explora wil zwaar tilwerk uitbannen. Het ontwikkelde in eigen huis samen met Kwik-Fit de Wheel Train. De Wheel Train is een railsysteem met een pneumatische hefarm die wielen van de auto op de brug naar de banden de- en montagestraat en vice versa tilt. Met de Wheel Train hoeven monteurs geen band-wielcombinaties meer te tillen.

"Uit onderzoek blijkt dat bijna 50 procent van de fysieke belasting in de werkplaats bestaat uit het frequent tillen van lasten tussen 5 en 25 kilo en het veelvuldig buigen en draaien van de romp", aldus Explora manager verkoop binnendienst René van Arkel. "Eén keer per dag een last tillen is niet zo’n probleem, maar dezelfde last keer op keer heffen en verplaatsen is een te zware belasting voor het lichaam en leidt op den duur tot lichamelijk klachten.    
Het Premium Kwik-Fit filiaal in Apeldoorn is een van de vestigingen die de Wheel Train heeft laten installeren. Volgens Kwik-Fit wisselen in Nederland bijna drie miljoen auto’s twee keer per jaar van winter- naar zomerbanden en andersom. In de wisselperiode kan het daarom voorkomen dat monteurs per dag meer dan honderd wiel-bandcombinaties tillen.

 

 

Kwik-Fit algemeen directeur Martin Post is trots op de samen met Explora ontwikkelde Wheel Train. "De Wheel Train helpt monteurs de banden ergonomisch en snel te wisselen. Er wordt in de werkplaats hard gewerkt en daarom investeren we in technologische ontwikkelingen om monteurs fysiek minder te belasten en efficiënter te kunnen laten werken."

De Wheel Train hefarm is gemaakt van roestvrijstaal en beschermt volgens Explora-directeur Bart Kamps de velg tijdens het transport tegen beschadiging. "Kwik-Fit heeft de equipment getest en ervaringen met ons gedeeld waarmee wij de hefarm hebben doorontwikkeld en geoptimaliseerd. Kwik-Fit heeft ons benaderd omdat ze er voordelen in zien voor hun personeel en ook bandenbrancheorganisatie Vaco heeft interesse in de Wheel Train."