Wiebes slaat goede weg in, vindt Bovag

Hoewel het Belastingplan 2015 nagenoeg geen hard nieuws inzake autobelastingen bevat, heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën een schot voor de boeg gegeven dat Bovag-leden “als muziek in de oren klinkt.”

Dat meldt de brancheorganisatie in reactie op de Kamerbrief van Wiebes. Daarin geeft de bewindsman aan dat hij minder marktverstoring door de autobelastingen wil en dat de veranderingen lastenneutraal moeten zijn (dus géén extra inkomsten voor de schatkist). Daarnaast uit hij kritiek op de BPM.

Hoe en wat er écht gaat veranderen blijkt pas later dit jaar, wanneer naar verwachting Autobrief 2.0 (periode 2016-2019) verschijnt. In de Kamerbrief echter licht Wiebes een tipje van de sluier op. Zo schrijft hij dat in de nabije toekomst (semi-) elektrische personenwagens nog steeds via de autobelastingen worden gestimuleerd. Voor alle overige auto’s worden de fiscale prikkels afgebouwd. De vereenvoudiging moet leiden tot minder marktverstoring, robuustere opbrengsten voor de overheid en minder uitvoeringslasten voor de Belastingdienst. In het bijzonder wil Wiebes de BPM aanpakken. Alle complexiteit van die belasting ten spijt, draagt de BPM naar zijn zeggen steeds minder bij aan verduurzaming van nieuwe auto’s.

Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter Bovag, vindt dat deze ideeën van de staatssecretaris "voor een belangrijk deel stroken met onze visie. Het stelsel moet veel eenvoudiger en Nederland moet veel minder sterk gaan sturen op fiscale vergroening als Europese normen al zorgen voor duurzame mobiliteit." De kritiek van Wiebes op de BPM is "een unieke kans om deze luxebelasting af te schaffen. De opbrengsten zijn immers nog nooit zo laag geweest als in afgelopen jaren. Het is nu of nooit." Tot slot blijft Bovag hameren op vereenvoudiging en eenduidigheid van de bijtellingspercentages.

Reacties

Haha, marktverstoring ? Deze hypocriete overheid doet niets anders dan de markt verstoren. Is dat niet door het er maar op los belasten dan wel door het continue veranderen van de regels. Deze overheid is het probleem met haar Verstikkende, Verlammende en Demotiverende beleid. Als je geldharken al beleid kunt noemen. En laten we eerlijk zijn : aan duurzaamheid heeft deze overheid een broertje dood. Dat brengt namelijk niet voldoende belastinggeld op. Beter is het om overdreden af te schrijven , weg te gooien en of exporteren en natuurlijk nieuw te kopen.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

En geloof het of niet: Die BPM zal nooit verdwijnen. Het zal hoogstens op een andere wijze binnengeharkt worden. Daar hebben we al genoeg voorbeelden van in de vorm van het bezit belasten (en maar leuteren over “de gebruiker/vervuiler betaalt”. Ook de administratiekosten bij boetes (dankzij onze demente bejaarde). Daarbij doet deze overheid haar stinkende best de belastingen in het algemeen en autobelastingen in het bijzonder zo ondoorzichtig mogelijk te maken opdat niemand nog enig verband ziet tussen de belastinginkomsten en de daarbij behorende uitgaven. Want niets kan eenvoudig in dit land. Dat hebben we gezien met de grijs kentekenauto regeling (dan de ramen blinderen en toen het dak omhoog) en al het eindeloos domme gedifferentieer.

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Wiebes slaat goede weg in, vindt Bovag - Automobielmanagement.nl

Wiebes slaat goede weg in, vindt Bovag

Hoewel het Belastingplan 2015 nagenoeg geen hard nieuws inzake autobelastingen bevat, heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën een schot voor de boeg gegeven dat Bovag-leden “als muziek in de oren klinkt.”

Dat meldt de brancheorganisatie in reactie op de Kamerbrief van Wiebes. Daarin geeft de bewindsman aan dat hij minder marktverstoring door de autobelastingen wil en dat de veranderingen lastenneutraal moeten zijn (dus géén extra inkomsten voor de schatkist). Daarnaast uit hij kritiek op de BPM.

Hoe en wat er écht gaat veranderen blijkt pas later dit jaar, wanneer naar verwachting Autobrief 2.0 (periode 2016-2019) verschijnt. In de Kamerbrief echter licht Wiebes een tipje van de sluier op. Zo schrijft hij dat in de nabije toekomst (semi-) elektrische personenwagens nog steeds via de autobelastingen worden gestimuleerd. Voor alle overige auto’s worden de fiscale prikkels afgebouwd. De vereenvoudiging moet leiden tot minder marktverstoring, robuustere opbrengsten voor de overheid en minder uitvoeringslasten voor de Belastingdienst. In het bijzonder wil Wiebes de BPM aanpakken. Alle complexiteit van die belasting ten spijt, draagt de BPM naar zijn zeggen steeds minder bij aan verduurzaming van nieuwe auto’s.

Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter Bovag, vindt dat deze ideeën van de staatssecretaris "voor een belangrijk deel stroken met onze visie. Het stelsel moet veel eenvoudiger en Nederland moet veel minder sterk gaan sturen op fiscale vergroening als Europese normen al zorgen voor duurzame mobiliteit." De kritiek van Wiebes op de BPM is "een unieke kans om deze luxebelasting af te schaffen. De opbrengsten zijn immers nog nooit zo laag geweest als in afgelopen jaren. Het is nu of nooit." Tot slot blijft Bovag hameren op vereenvoudiging en eenduidigheid van de bijtellingspercentages.

Reacties

Haha, marktverstoring ? Deze hypocriete overheid doet niets anders dan de markt verstoren. Is dat niet door het er maar op los belasten dan wel door het continue veranderen van de regels. Deze overheid is het probleem met haar Verstikkende, Verlammende en Demotiverende beleid. Als je geldharken al beleid kunt noemen. En laten we eerlijk zijn : aan duurzaamheid heeft deze overheid een broertje dood. Dat brengt namelijk niet voldoende belastinggeld op. Beter is het om overdreden af te schrijven , weg te gooien en of exporteren en natuurlijk nieuw te kopen.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

En geloof het of niet: Die BPM zal nooit verdwijnen. Het zal hoogstens op een andere wijze binnengeharkt worden. Daar hebben we al genoeg voorbeelden van in de vorm van het bezit belasten (en maar leuteren over “de gebruiker/vervuiler betaalt”. Ook de administratiekosten bij boetes (dankzij onze demente bejaarde). Daarbij doet deze overheid haar stinkende best de belastingen in het algemeen en autobelastingen in het bijzonder zo ondoorzichtig mogelijk te maken opdat niemand nog enig verband ziet tussen de belastinginkomsten en de daarbij behorende uitgaven. Want niets kan eenvoudig in dit land. Dat hebben we gezien met de grijs kentekenauto regeling (dan de ramen blinderen en toen het dak omhoog) en al het eindeloos domme gedifferentieer.

Geplaatst door: Eduard Pijl op