Utrecht blundert met instellen milieuzone voor dieselauto’s

Utrecht is straks de eerste stad in Nederland met een milieuzone waar dieselauto’s en -busjes van vóór 2001 niet meer in mogen. De maatregel gaat in per 1 januari 2015, van een leien dakje ging het bepaald niet.

Bij de toegangswegen tot het Utrechtse centrum zijn de kentekenchecks al enige tijd operationeel. Iedere automobilist krijgt een duidelijk Ja of Nee te zien. In dat laatste geval betreft het dus, volgens het kentekenregister, een oude diesel(bus). Maar bij de start van de publiekscampagne eind oktober bleek het systeem niet betrouwbaar. De meest oude dieselbus kreeg van het systeem nog een groen ‘ja’ te zien.

Dat laatste is nu verholpen, maar onlangs bleek dat de procedure voor de introductie van nieuwe borden langer duurt dan de gemeente had voorzien. Daardoor kan niet vanaf 1 januari 2015 beboet worden, maar waarschijnlijk pas vanaf 1 mei. Een nieuw verkeersbord introduceer je niet zomaar even.

De regeling gaat dus wel in per 1 januari 2015 maar handhaven op de zone is nog niet mogelijk. Inmiddels vinden er al voorlichtingscampagnes plaats. Inzet van de regeling is het verbeteren van de luchtkwaliteit, vooral het verminderen van roetconcentraties.

Sloopregeling

Met de milieuzone is één van de maatregelen om aan de Europese normen voor luchtkwaliteit te voldoen. Deze maatregel maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen. Zo geldt er ook een sloopregeling voor auto’s en busjes die de stad niet meer in mogen. Van de sloopregeling maken al ruim 2000 mensen gebruik, meldt de gemeente Utrecht. Dit is dus nog ruim voor de ingangsdatum van de milieuzone.

Utrecht is de 1e stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto’s. Dit valt ook samen met een belangrijk jaar – namelijk 2015 – voor overheden in de NSL: halen ze de doelstellingen wel of niet? In Amsterdam en Rotterdam is er ook gesproken over een milieuzone, maar die heeft het politiek niet gehaald. Van overige initiatieven is op dit moment niets bekend.

Kritische kanttekeningen

Organisaties als ANWB, Bovag en KNAC hadden kritische kanttekeningen. Het KNAC voerde ook actie tegen de maatregel. Zij zijn van mening dat er andere maatregelen zijn die beter of effectiever zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook bij de gemeente Utrecht was verdeeldheid hierover. Met een meerderheid van stemmen is het voorstel toch aangenomen.

Bron: Trends in Autoleasing  

 

Reacties

Hallo ,deze milieu is niet wettelijk,ik rij Regiotaxi in Utrecht en tot op heden zit alles vast in de stad!alles ligt open overal,vooral als er een beurs is,overal opstoppingen!en we hebben altijd de wind nog die waait elke dag uit een ander punt!laten ze maar eens wachten ,tot 2030 als alles klaar is in de bouwput die Utrecht heet,elke auto die goedgekeurd is mag op de weg,dus wie is de gemeente ,om hieraan een eigen wet in te stellen ,aanvechten bij de Hoge Raad,dit kan!en anders zoals in Duitsland een milieu sticker in voeren Landelijk en volgens wetgeving.

Geplaatst door: Lucas Nietveld op

Handig dat je de stad niet meer in mag om mensen te helpen als vrijwillige slachtoffermedewerker en als mantelzorger. Er komen diverse mensen in de kou te staan, of de gemeente gaat nu zelf deze mensen helpen. Ik ben benieuwd.

Geplaatst door: Meuwissen op

Ben het roerend eens met de HR Nietveld!!
De overheid,in dit geval afdeling genaamd de RDW heeft keuringsnormen en waarden/voorschriften [vooral voor diesels [ beschreven in een door de RDW [de overheid dus]te handteren handboek afgegeven. wat is in dit geval steekhoudend? mag de gemeente Utrecht zelf maar doen en laten wat ze zelf vind of hebben we hier ook nog te maken met wettelijke bepalingen zoals geschreven in handboek RDW.
Het moet niet gekker worden hier in Nederland. Kunnen we allemaal wel wetten en bepalingen veranderen naar eigen goeddunken. Is hier trouwens een enquête over gehouden onder de inwoners van de stad Utrecht? is er wel draagvlak voor of zijn het een paar zich zelf boven de wet bepalende amtenaren die hier hun stem en nadruk willen leggen.
Overigens klopt het ook voor wat betreft de opmerking voor de giga bouwput Utrecht. Als men nou eens gewoon weer de straten etc open zouden stellen voor verkeer zou het aantal files in de stad sterk afnemen. Het is te gek voor worden dat er mensen zijn die alles afsluiten op een dusdanige manier dat je van A naar B eerst de halve stad moet omrijden en daardoor dus met ze alle in de file staat. Opengooien die blokkeringen!!!!!!
Scheelt veel uitstoot en tijd!
Verder een rechtszaak aangespannen door de ANWB zou wenselijk zijn.
Er zijn te veel mensen die hierdoor zwaar gedupeerd worden, is daar al aan gedacht. We moeten met ons alle al zoveel inleveren!

Geplaatst door: rieslevering op

Nou, diesels stoten / bulken tot 22 x meer NOx en deeltjes uit als de norm (zie bv Automobiel Management 8-11-2013). Dus gemeente Utrecht,goed bezig. Maar waarom gewoon niet alle diesels weren uit de stad. Alleen benzine en LPG Auto’s toestaan,dat zet echt zoden aan de dijk!

Geplaatst door: ruissen op

@rieslevering Het besluit tot instellen van milieuzone is democratisch genomen door de gemeenteraad. De gemeente is bevoegd om een milieuzone in te stellen, voor vrachtwagens was dat er al en straks dus ook voor diesel personenauto’s en bestelbusjes van voor 2001.

Geplaatst door: m. das op

Nederland is kampioen differentieren. Het gehele autobeleid staat model voor alle flauwekul in ons land. Het houdt niet op. Het leven in dit land wordt met de dag gecompliceerder en, uiteraard duurder.

Geplaatst door: Overbelasting op
Utrecht blundert met instellen milieuzone voor dieselauto’s - Automobielmanagement.nl

Utrecht blundert met instellen milieuzone voor dieselauto’s

Utrecht is straks de eerste stad in Nederland met een milieuzone waar dieselauto’s en -busjes van vóór 2001 niet meer in mogen. De maatregel gaat in per 1 januari 2015, van een leien dakje ging het bepaald niet.

Bij de toegangswegen tot het Utrechtse centrum zijn de kentekenchecks al enige tijd operationeel. Iedere automobilist krijgt een duidelijk Ja of Nee te zien. In dat laatste geval betreft het dus, volgens het kentekenregister, een oude diesel(bus). Maar bij de start van de publiekscampagne eind oktober bleek het systeem niet betrouwbaar. De meest oude dieselbus kreeg van het systeem nog een groen ‘ja’ te zien.

Dat laatste is nu verholpen, maar onlangs bleek dat de procedure voor de introductie van nieuwe borden langer duurt dan de gemeente had voorzien. Daardoor kan niet vanaf 1 januari 2015 beboet worden, maar waarschijnlijk pas vanaf 1 mei. Een nieuw verkeersbord introduceer je niet zomaar even.

De regeling gaat dus wel in per 1 januari 2015 maar handhaven op de zone is nog niet mogelijk. Inmiddels vinden er al voorlichtingscampagnes plaats. Inzet van de regeling is het verbeteren van de luchtkwaliteit, vooral het verminderen van roetconcentraties.

Sloopregeling

Met de milieuzone is één van de maatregelen om aan de Europese normen voor luchtkwaliteit te voldoen. Deze maatregel maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen. Zo geldt er ook een sloopregeling voor auto’s en busjes die de stad niet meer in mogen. Van de sloopregeling maken al ruim 2000 mensen gebruik, meldt de gemeente Utrecht. Dit is dus nog ruim voor de ingangsdatum van de milieuzone.

Utrecht is de 1e stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto’s. Dit valt ook samen met een belangrijk jaar – namelijk 2015 – voor overheden in de NSL: halen ze de doelstellingen wel of niet? In Amsterdam en Rotterdam is er ook gesproken over een milieuzone, maar die heeft het politiek niet gehaald. Van overige initiatieven is op dit moment niets bekend.

Kritische kanttekeningen

Organisaties als ANWB, Bovag en KNAC hadden kritische kanttekeningen. Het KNAC voerde ook actie tegen de maatregel. Zij zijn van mening dat er andere maatregelen zijn die beter of effectiever zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook bij de gemeente Utrecht was verdeeldheid hierover. Met een meerderheid van stemmen is het voorstel toch aangenomen.

Bron: Trends in Autoleasing  

 

Reacties

Hallo ,deze milieu is niet wettelijk,ik rij Regiotaxi in Utrecht en tot op heden zit alles vast in de stad!alles ligt open overal,vooral als er een beurs is,overal opstoppingen!en we hebben altijd de wind nog die waait elke dag uit een ander punt!laten ze maar eens wachten ,tot 2030 als alles klaar is in de bouwput die Utrecht heet,elke auto die goedgekeurd is mag op de weg,dus wie is de gemeente ,om hieraan een eigen wet in te stellen ,aanvechten bij de Hoge Raad,dit kan!en anders zoals in Duitsland een milieu sticker in voeren Landelijk en volgens wetgeving.

Geplaatst door: Lucas Nietveld op

Handig dat je de stad niet meer in mag om mensen te helpen als vrijwillige slachtoffermedewerker en als mantelzorger. Er komen diverse mensen in de kou te staan, of de gemeente gaat nu zelf deze mensen helpen. Ik ben benieuwd.

Geplaatst door: Meuwissen op

Ben het roerend eens met de HR Nietveld!!
De overheid,in dit geval afdeling genaamd de RDW heeft keuringsnormen en waarden/voorschriften [vooral voor diesels [ beschreven in een door de RDW [de overheid dus]te handteren handboek afgegeven. wat is in dit geval steekhoudend? mag de gemeente Utrecht zelf maar doen en laten wat ze zelf vind of hebben we hier ook nog te maken met wettelijke bepalingen zoals geschreven in handboek RDW.
Het moet niet gekker worden hier in Nederland. Kunnen we allemaal wel wetten en bepalingen veranderen naar eigen goeddunken. Is hier trouwens een enquête over gehouden onder de inwoners van de stad Utrecht? is er wel draagvlak voor of zijn het een paar zich zelf boven de wet bepalende amtenaren die hier hun stem en nadruk willen leggen.
Overigens klopt het ook voor wat betreft de opmerking voor de giga bouwput Utrecht. Als men nou eens gewoon weer de straten etc open zouden stellen voor verkeer zou het aantal files in de stad sterk afnemen. Het is te gek voor worden dat er mensen zijn die alles afsluiten op een dusdanige manier dat je van A naar B eerst de halve stad moet omrijden en daardoor dus met ze alle in de file staat. Opengooien die blokkeringen!!!!!!
Scheelt veel uitstoot en tijd!
Verder een rechtszaak aangespannen door de ANWB zou wenselijk zijn.
Er zijn te veel mensen die hierdoor zwaar gedupeerd worden, is daar al aan gedacht. We moeten met ons alle al zoveel inleveren!

Geplaatst door: rieslevering op

Nou, diesels stoten / bulken tot 22 x meer NOx en deeltjes uit als de norm (zie bv Automobiel Management 8-11-2013). Dus gemeente Utrecht,goed bezig. Maar waarom gewoon niet alle diesels weren uit de stad. Alleen benzine en LPG Auto’s toestaan,dat zet echt zoden aan de dijk!

Geplaatst door: ruissen op

@rieslevering Het besluit tot instellen van milieuzone is democratisch genomen door de gemeenteraad. De gemeente is bevoegd om een milieuzone in te stellen, voor vrachtwagens was dat er al en straks dus ook voor diesel personenauto’s en bestelbusjes van voor 2001.

Geplaatst door: m. das op

Nederland is kampioen differentieren. Het gehele autobeleid staat model voor alle flauwekul in ons land. Het houdt niet op. Het leven in dit land wordt met de dag gecompliceerder en, uiteraard duurder.

Geplaatst door: Overbelasting op