Britten willen staatssecretaris voor het nieuwe rijden

De Britse regering zou een staatssecretaris moeten benoemen die zich speciaal bezig houdt met nieuwe technologieën in het autorijden, waaronder autonoom rijden en elektrische voertuigen. Met zo’n bewindsman of –vrouw kan Londen zorgen voor een meer pro-actief beleid en een holistische strategie.

Dat zegt de commissie voor transportzaken uit het Britse Lagerhuis in een rapport over de toekomst van het autorijden. Voorzitter Louise Ellman: "We moeten iemand hebben die hier leiding aan geeft, inclusief onderwerpen als fabricage, technologische ontwikkeling, de vereiste wet- en regelgeving en het testen van de nieuwe voertuigen. De auto-industrie maakt een snelle verandering door en de autofabrikanten spelen daar ook goed op in, maar ze moeten nu wel snel duidelijkheid hebben over de regeltjes die er gaan gelden. Als er iets fout gaat, is kan de fabrikant dan verantwoordelijk gesteld worden.  Of is het degene die zich in het voertuig bevindt, of dat nu bestuurd wordt op niet. Op dat soort vragen is dat nu toe geen antwoord gegeven."

De commissie wijst er op dat het ‘nieuwe rijden’ nu onder een reeks bewindslieden valt, zoals die voor transport wat betreft de wegen, die voor economische zaken voor de productie en eventuele subsidies voor schone auto’s, die voor financiën als het om verzekeringen gaat en die voor milieu voor de uitstoot van gevaarlijke stoffen. Daar één coördinerend bewindspersoon voor benoemen, zou vooral betekenen dat Groot-Brittannië al die vormen van nieuw rijden ruim baan kan geven.

Britten willen staatssecretaris voor het nieuwe rijden - Automobielmanagement.nl

Britten willen staatssecretaris voor het nieuwe rijden

De Britse regering zou een staatssecretaris moeten benoemen die zich speciaal bezig houdt met nieuwe technologieën in het autorijden, waaronder autonoom rijden en elektrische voertuigen. Met zo’n bewindsman of –vrouw kan Londen zorgen voor een meer pro-actief beleid en een holistische strategie.

Dat zegt de commissie voor transportzaken uit het Britse Lagerhuis in een rapport over de toekomst van het autorijden. Voorzitter Louise Ellman: "We moeten iemand hebben die hier leiding aan geeft, inclusief onderwerpen als fabricage, technologische ontwikkeling, de vereiste wet- en regelgeving en het testen van de nieuwe voertuigen. De auto-industrie maakt een snelle verandering door en de autofabrikanten spelen daar ook goed op in, maar ze moeten nu wel snel duidelijkheid hebben over de regeltjes die er gaan gelden. Als er iets fout gaat, is kan de fabrikant dan verantwoordelijk gesteld worden.  Of is het degene die zich in het voertuig bevindt, of dat nu bestuurd wordt op niet. Op dat soort vragen is dat nu toe geen antwoord gegeven."

De commissie wijst er op dat het ‘nieuwe rijden’ nu onder een reeks bewindslieden valt, zoals die voor transport wat betreft de wegen, die voor economische zaken voor de productie en eventuele subsidies voor schone auto’s, die voor financiën als het om verzekeringen gaat en die voor milieu voor de uitstoot van gevaarlijke stoffen. Daar één coördinerend bewindspersoon voor benoemen, zou vooral betekenen dat Groot-Brittannië al die vormen van nieuw rijden ruim baan kan geven.