Dat wil de Rotterdamse coalitiepartij D66. Er ligt een plan om deze auto’s, gebouwd vóór 2006, uit het centrum en bepaalde stadsdelen te weren, maar dat gaat D66 niet ver genoeg. De partij vindt wel dat er een overgangsregeling moet komen voor bijvoorbeeld ondernemers of mensen met een lager inkomen, zodat zij niet in de financiële problemen komen als ze een nieuwe auto moeten aanschaffen.
Nederland bovenaan
Volgens D66 staat Rotterdam in Nederland bovenaan op het gebied van smerige luchten. De concentratie stikstofdioxine en fijn stof is daar veel hoger dan in andere steden. Met het verbod op oudere diesels in de hele stad wordt een belangrijk deel van die vervuiling tegengegaan. Dat levert volgens D66 een enorm gezondheidsvoordeel op. De partij vermoed dat het verbod over anderhalf jaar in kan gaan. In Utrecht bestaat al een verbod op vervuilende auto’s. Daar zijn diesels gebouwd vóór 2001 al niet welkom in delen van de stad.
en in den haag zorgen ze ervoor dat iedere zakelijke rijder met een diesel op pad gaat!! dus komen we straks om in de diesels!!
Voor de D66-er die het nog niet wist.. Er komen soms ook schepen in Rotterdam. Moet je eens gaan kijken wat er uit die schoorstenen komt…. Daar kunnen geen 1.000 auto’s tegenop. Symboolpolitiek!
Dus wel BTW, BPM, Co2 tax, dieselstraf, hoge wegenbelasting en 70 cent p/l belasing betalen en dan niet mogen rijden??
Uitstootnorm(en) vastleggen voor alle voertuigen en handhaven via APK. Geen uitzonderingen, dus ook niet voor 40+.