“Volkswagen kills the Phaeton”

Volkswagen is in Groot-Brittannië min of meer stilzwijgend gestopt met de verkoop van de oude Phaeton. Velen zullen niet eens weten dat dat model, dat voor het eerst op de weg kwam in 2002, nog steeds verkrijgbaar was maar dat was althans bij Britse dealers tot voor kort nog wel het geval.

Nu is de Phaeton, een geesteskind van de afgetreden topman Ferdinand Piëch, in dat land echter niet meer te koop. Dat komt vooral omdat de verouderde auto alleen werd geleverd met motoren die niet voldoen aan de nieuwe Euro-6 emissie-eisen. Volkswagen heeft in het verleden zo rond een miljard euro in de Phaeton geïnvesteerd maar desalniettemin is het model nooit een succes geworden. In de topjaren werden er bijvoorbeeld nooit meer dan 20.000 van verkocht.

Eerder berekenden analisten al dat VW op elke verkochte Phaeton zeker 28.000 euro verlies moest lijden. Desondanks maakt de Phaeton in sommige landen nog altijd wel deel uit van het modellengamma van VW. Alles is niet verloren, want de Duitse autobouwer heeft eerder aangekondigd dat er over een jaar over twee een nieuwe generatie Phaetons aan zit te komen.

“Volkswagen kills the Phaeton” - Automobielmanagement.nl

“Volkswagen kills the Phaeton”

Volkswagen is in Groot-Brittannië min of meer stilzwijgend gestopt met de verkoop van de oude Phaeton. Velen zullen niet eens weten dat dat model, dat voor het eerst op de weg kwam in 2002, nog steeds verkrijgbaar was maar dat was althans bij Britse dealers tot voor kort nog wel het geval.

Nu is de Phaeton, een geesteskind van de afgetreden topman Ferdinand Piëch, in dat land echter niet meer te koop. Dat komt vooral omdat de verouderde auto alleen werd geleverd met motoren die niet voldoen aan de nieuwe Euro-6 emissie-eisen. Volkswagen heeft in het verleden zo rond een miljard euro in de Phaeton geïnvesteerd maar desalniettemin is het model nooit een succes geworden. In de topjaren werden er bijvoorbeeld nooit meer dan 20.000 van verkocht.

Eerder berekenden analisten al dat VW op elke verkochte Phaeton zeker 28.000 euro verlies moest lijden. Desondanks maakt de Phaeton in sommige landen nog altijd wel deel uit van het modellengamma van VW. Alles is niet verloren, want de Duitse autobouwer heeft eerder aangekondigd dat er over een jaar over twee een nieuwe generatie Phaetons aan zit te komen.