Klassiekerhandel verwacht dat business goed blijft

De klassieke auto blijft ook de komende vijf jaar een goede business. Dat verwacht zeventig procent van de ondernemers, zo blijkt uit een vanmiddag op de TU Delft te presenteren enquête die is gehouden onder alle bezitters van klassieke voertuigen Europa.

Het onderzoek is in nauwe samenwerking met ‘Delft’ gehouden door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), koepel van nationale federaties van historische voertuigen. De eigenaren beschikken samen over 43,6 duizend klassiekers, goed voor één procent van het Europese wagenpark. Verder hebben 110 duizend mensen in Europa werk aan de klassiekerbusiness. Volgens de FIVA gaat in deze bedrijfstak 5,5 miljard euro per jaar om. Gemiddeld geeft een eigenaar van een klassieke auto 6,5 duizend euro per jaar uit om zijn mobiele hobby op de weg te houden. Slechts één procent van alle ondervraagden zegt de auto te hebben gekocht als belegging. ‘Plezier’ is voor de meeste mensen het belangrijkste. Als hoofdmotief voor de aanschaf noemt 42 procent het meedoen aan evenementen. Zelf sleutelen wordt genoemd door twintig procent. Gemiddeld rijden klassiekereigenaren veertienhonderd kilometer per jaar c.q. 32 dagen per jaar met hun voertuig. De gemiddelde bezitter is een man van 53, met een inkomen van rond de zeventigduizend euro. Een op de honderd klassieke auto’s heeft een vrouwelijke eigenaar.

Op 1 juli gaf Ton Roks (hoofdredacteur van Octane Magazine en AM-columnist) een voordracht op het Aftermarket Event van AM over dit onderzoek.

Reacties

Aan de getoonde info kun je al zien dat de leden van de FIVA niet bepaald een doorsnede zijn van de oldtimerbezitter. FIVA leden zijn mensen met auto’s uit de duurdere segmenten met bijpassende salarissen. Op de evenementen waar ik kom zijn ook heel veel twintigers en dertigers met goedkopere klassiekers en met normale banen met een laag tot modaal inkomen. Dat zijn de liefhebbers van Amerikaanse klassiekers. Zou je breed kijken dan zijn er meer bezitters van familieauto’s dan van dure sport en luxe auto’s. Denk aan de grote hoeveelheid 2CV’s, Kevers en Mini’s. Voor die auto’s hoef je ook geen 6500 euro per jaar uit te geven en 70.000 euro te verdienen, en ook mag je jonger zijn dan 53…. Denk dan ook dat het een gemiddelde betreft van de FIVA leden. Daarnaast zijn er veel meer klassiekers dan 43.6 duizend, alleen al in Nederland.

Geplaatst door: Liefhebber op

@Liefhebber

Business vs. hobby is volgens mij de ondertoon van het bovenstaande

Geplaatst door: Peter op

En dus denkt door dit soort cijfers de branche dat de bezitter van een oldtimer wel wat te verteren heeft. Uiteraard zijn er zeker vermogende liefhebbers onder de klassiekerbezitters, maar dat is maar een klein deel.

Geplaatst door: Liefhebber op

weer een leuk bericht voor de regering,kunnen ze weer gaan plukken .

Geplaatst door: wietse op
Klassiekerhandel verwacht dat business goed blijft - Automobielmanagement.nl

Klassiekerhandel verwacht dat business goed blijft

De klassieke auto blijft ook de komende vijf jaar een goede business. Dat verwacht zeventig procent van de ondernemers, zo blijkt uit een vanmiddag op de TU Delft te presenteren enquête die is gehouden onder alle bezitters van klassieke voertuigen Europa.

Het onderzoek is in nauwe samenwerking met ‘Delft’ gehouden door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), koepel van nationale federaties van historische voertuigen. De eigenaren beschikken samen over 43,6 duizend klassiekers, goed voor één procent van het Europese wagenpark. Verder hebben 110 duizend mensen in Europa werk aan de klassiekerbusiness. Volgens de FIVA gaat in deze bedrijfstak 5,5 miljard euro per jaar om. Gemiddeld geeft een eigenaar van een klassieke auto 6,5 duizend euro per jaar uit om zijn mobiele hobby op de weg te houden. Slechts één procent van alle ondervraagden zegt de auto te hebben gekocht als belegging. ‘Plezier’ is voor de meeste mensen het belangrijkste. Als hoofdmotief voor de aanschaf noemt 42 procent het meedoen aan evenementen. Zelf sleutelen wordt genoemd door twintig procent. Gemiddeld rijden klassiekereigenaren veertienhonderd kilometer per jaar c.q. 32 dagen per jaar met hun voertuig. De gemiddelde bezitter is een man van 53, met een inkomen van rond de zeventigduizend euro. Een op de honderd klassieke auto’s heeft een vrouwelijke eigenaar.

Op 1 juli gaf Ton Roks (hoofdredacteur van Octane Magazine en AM-columnist) een voordracht op het Aftermarket Event van AM over dit onderzoek.

Reacties

Aan de getoonde info kun je al zien dat de leden van de FIVA niet bepaald een doorsnede zijn van de oldtimerbezitter. FIVA leden zijn mensen met auto’s uit de duurdere segmenten met bijpassende salarissen. Op de evenementen waar ik kom zijn ook heel veel twintigers en dertigers met goedkopere klassiekers en met normale banen met een laag tot modaal inkomen. Dat zijn de liefhebbers van Amerikaanse klassiekers. Zou je breed kijken dan zijn er meer bezitters van familieauto’s dan van dure sport en luxe auto’s. Denk aan de grote hoeveelheid 2CV’s, Kevers en Mini’s. Voor die auto’s hoef je ook geen 6500 euro per jaar uit te geven en 70.000 euro te verdienen, en ook mag je jonger zijn dan 53…. Denk dan ook dat het een gemiddelde betreft van de FIVA leden. Daarnaast zijn er veel meer klassiekers dan 43.6 duizend, alleen al in Nederland.

Geplaatst door: Liefhebber op

@Liefhebber

Business vs. hobby is volgens mij de ondertoon van het bovenstaande

Geplaatst door: Peter op

En dus denkt door dit soort cijfers de branche dat de bezitter van een oldtimer wel wat te verteren heeft. Uiteraard zijn er zeker vermogende liefhebbers onder de klassiekerbezitters, maar dat is maar een klein deel.

Geplaatst door: Liefhebber op

weer een leuk bericht voor de regering,kunnen ze weer gaan plukken .

Geplaatst door: wietse op