VW wist 10 jaar geleden al hoe te sjoemelen

Volkswagen wist in 2006 al hoe te sjoemelen met de emissietesten. Of die kennis ook toen al werd toegepast, is nog niet duidelijk.

New York Times headquarters

Bij het interne onderzoek naar dieselgate is een PowerPoint-presentatie tevoorschijn gekomen waarin tot in detail wordt omschreven hoe te frauderen bij de officiële emissietesten door de Amerikaanse autoriteiten, zo meldt The New York Times. De krant citeert twee mensen die de presentatie hebben gezien. ‘’Vanwege de Duitse privacywet en de lopende rechtszaken moeten ze anoniem blijven”, verklaart de krant. De presentatie ‘biedt de meest directe link naar de bron van de fraudering bij Volkswagen.’ Bovendien maakt de vondst duidelijk dat er mensen binnen VW waren die wel degelijk wisten dat de auto’s meer vervuilend waren dan was toegestaan. Het is niet bekend in welke mate die kennis op dat moment al binnen het autobedrijf werd verspreid. Wel hebben verschillende managers op elk niveau de ‘waarschuwingslichten’ genegeerd, denkt de NYT.
Zoals gebruikelijk weigert Volkswagen commentaar te geven op de onthullingen.

VW wist 10 jaar geleden al hoe te sjoemelen - Automobielmanagement.nl

VW wist 10 jaar geleden al hoe te sjoemelen

Volkswagen wist in 2006 al hoe te sjoemelen met de emissietesten. Of die kennis ook toen al werd toegepast, is nog niet duidelijk.

New York Times headquarters

Bij het interne onderzoek naar dieselgate is een PowerPoint-presentatie tevoorschijn gekomen waarin tot in detail wordt omschreven hoe te frauderen bij de officiële emissietesten door de Amerikaanse autoriteiten, zo meldt The New York Times. De krant citeert twee mensen die de presentatie hebben gezien. ‘’Vanwege de Duitse privacywet en de lopende rechtszaken moeten ze anoniem blijven”, verklaart de krant. De presentatie ‘biedt de meest directe link naar de bron van de fraudering bij Volkswagen.’ Bovendien maakt de vondst duidelijk dat er mensen binnen VW waren die wel degelijk wisten dat de auto’s meer vervuilend waren dan was toegestaan. Het is niet bekend in welke mate die kennis op dat moment al binnen het autobedrijf werd verspreid. Wel hebben verschillende managers op elk niveau de ‘waarschuwingslichten’ genegeerd, denkt de NYT.
Zoals gebruikelijk weigert Volkswagen commentaar te geven op de onthullingen.