RAI pleit voor kilometerheffing

Een volgend kabinet moet serieus gaan kijken naar de invoering van kilometerheffing. Dat vindt brancheorganisatie RAI Vereniging.

RAI pleit voor kilometerheffing

Het omstreden onderwerp is door het huidige kabinet in de koelkast gezet. ”Wij vinden het belangrijk dat de ban van het onderwerp wordt gehaald nu de verkiezingen voor de Tweede Kamer er weer aankomen", zegt woordvoerder Cees Boutens.

RAI wil de discussie samen met andere voorstanders van kilometerheffing, zoals de ANWB en milieuorganisaties, nieuw leven inblazen. Eerdere vaak genoemde bezwaren spelen volgens de organisatie nu mogelijk minder. Zo zijn mensen inmiddels door de opkomst van smartphones meer gewend aan het opgeven van privacy in ruil voor diensten.

ANWB staat open voor dialoog

De ANWB zegt in een reactie ervoor open te staan om het gesprek weer aan te gaan en alle voor- en nadelen goed in kaart te brengen. Volgens de belangenbehartiger is het daarbij wel belangrijk om ook de mening van de automobilist zelf te peilen.

Milieudefensie steunt RAI 

Milieudefensie laat weten het hernieuwde pleidooi van RAI te steunen. ”Heel goed dat de kilometerheffing weer als optie op tafel komt. Een stevige kilometerheffing is een van de effectiefste maatregelen die de overheid kan nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, blijkt uit onderzoek. Dat geldt vooral wanneer voor de smerigste auto’s een hoger tarief geldt."

Reacties

Wat zijn smerige auto’s? Verkeerd gebruikte PHEV’s?

Geplaatst door: Wim Ruberg op

De smerigste auto’s zijn cruiseschepen die in de havens aangemeerd liggen en intussen hun generatoren laten draaien op ruwe stookolie….

Ik voorzie geen discussie over het wel of niet invoeren van kilometer heffing maar over de hoogte van de kilometer prijs en de verschillende categorien die ongetwijfeld worden bedacht voor elke niche die bestaat…

Geplaatst door: Joost Hillemans op

Het is heel simpel: de overheid is zwaar verslaafd aan de buitensporige hoeveelheid geld die de Nederlandse automobilist ophoest via zaken als BPM, MRB en brandstofaccijns. Die geldstroom moet bij de invoering van kilometerheffing (of hoe je het ook noemen wilt) gegarandeerd blijven en bij voorkeur jaarlijks stijgen. En dat zal betekenen dat iedereen meer gaat betalen en zeker de mensen die veel kilometers maken. Wellicht hebben zij de mazzel dat hun werkgever betaalt. En uiteraard zal de uitstoot van CO2 mede bepalend zijn bij het vaststellen van het tarief. En betalen voor gebruik in plaats van bezit? Kom op zeg! De aanschaf, het onderhoud en de afschrijving zijn ook niet gratis. En voor een karretje uit het tegenwoordig zo populaire A-segment betaal je nauwelijks MRB of BPM. Kortom, de diepvries in met dit belachelijke plan en er nooit meer uithalen.

Geplaatst door: Marc Klaver op
RAI pleit voor kilometerheffing - Automobielmanagement.nl

RAI pleit voor kilometerheffing

Een volgend kabinet moet serieus gaan kijken naar de invoering van kilometerheffing. Dat vindt brancheorganisatie RAI Vereniging.

RAI pleit voor kilometerheffing

Het omstreden onderwerp is door het huidige kabinet in de koelkast gezet. ”Wij vinden het belangrijk dat de ban van het onderwerp wordt gehaald nu de verkiezingen voor de Tweede Kamer er weer aankomen", zegt woordvoerder Cees Boutens.

RAI wil de discussie samen met andere voorstanders van kilometerheffing, zoals de ANWB en milieuorganisaties, nieuw leven inblazen. Eerdere vaak genoemde bezwaren spelen volgens de organisatie nu mogelijk minder. Zo zijn mensen inmiddels door de opkomst van smartphones meer gewend aan het opgeven van privacy in ruil voor diensten.

ANWB staat open voor dialoog

De ANWB zegt in een reactie ervoor open te staan om het gesprek weer aan te gaan en alle voor- en nadelen goed in kaart te brengen. Volgens de belangenbehartiger is het daarbij wel belangrijk om ook de mening van de automobilist zelf te peilen.

Milieudefensie steunt RAI 

Milieudefensie laat weten het hernieuwde pleidooi van RAI te steunen. ”Heel goed dat de kilometerheffing weer als optie op tafel komt. Een stevige kilometerheffing is een van de effectiefste maatregelen die de overheid kan nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, blijkt uit onderzoek. Dat geldt vooral wanneer voor de smerigste auto’s een hoger tarief geldt."

Reacties

Wat zijn smerige auto’s? Verkeerd gebruikte PHEV’s?

Geplaatst door: Wim Ruberg op

De smerigste auto’s zijn cruiseschepen die in de havens aangemeerd liggen en intussen hun generatoren laten draaien op ruwe stookolie….

Ik voorzie geen discussie over het wel of niet invoeren van kilometer heffing maar over de hoogte van de kilometer prijs en de verschillende categorien die ongetwijfeld worden bedacht voor elke niche die bestaat…

Geplaatst door: Joost Hillemans op

Het is heel simpel: de overheid is zwaar verslaafd aan de buitensporige hoeveelheid geld die de Nederlandse automobilist ophoest via zaken als BPM, MRB en brandstofaccijns. Die geldstroom moet bij de invoering van kilometerheffing (of hoe je het ook noemen wilt) gegarandeerd blijven en bij voorkeur jaarlijks stijgen. En dat zal betekenen dat iedereen meer gaat betalen en zeker de mensen die veel kilometers maken. Wellicht hebben zij de mazzel dat hun werkgever betaalt. En uiteraard zal de uitstoot van CO2 mede bepalend zijn bij het vaststellen van het tarief. En betalen voor gebruik in plaats van bezit? Kom op zeg! De aanschaf, het onderhoud en de afschrijving zijn ook niet gratis. En voor een karretje uit het tegenwoordig zo populaire A-segment betaal je nauwelijks MRB of BPM. Kortom, de diepvries in met dit belachelijke plan en er nooit meer uithalen.

Geplaatst door: Marc Klaver op