Dat blijkt uit een studie van het Zweedse ministerie voor milieu. Bij de fabricage van de batterijen ontstaat per kW/uur tussen de 150 tot 200 kilo CO2-equivalent. Omgeslagen op alle batterijen die een Tesla Model S telt, komt dat op rond de 17,5 ton CO2. "Dat is erg veel want de jaarlijkse uitstoot per hoofd van de bevolking komt rond de 10 ton," aldus het onderzoek. Omgerekend komt het ministerie tot de conclusie dat je met een auto met een verbrandingsmotor acht jaar kunt rondrijden voordat het milieu net zo sterk belast is als bij de batterij-productie van één Tesla Model S. Wel geven de onderzoekers toe dat dat bij een kleinere elektrische auto als de Nissan Leaf terugloopt naar drie jaar.
Productie batterijen voor EV’s slecht voor ’t milieu
De productie van batterijen voor elektrische auto’s is lang niet zo milieuvriendelijk als vaak wordt aangenomen. Wie bijvoorbeeld een Tesla Model S aanschaft, zal er zeker acht jaar mee moeten blijven rijden voordat die auto ‘milieu-neutraal’ is geworden.
Ik lees het heel anders… Vanaf 8 jaar sowieso al een lager CO2 uitstoot! Nu al en straks als er een ander systeem van energie opslag is en wanneer ze rekening houden met het recyclen van de oude accu’s? Wanneer met zonnepanelen je energie opwekt? Voordeel met afval en kosten door beperkte materialen gebruik van onderhoud? Beperkte remslijtage en fijnstof die dat weer afgeeft.
Frappant – dit verhaal lijkt sterk op een eerder Zweeds onderzoek uit 2017. Oh wacht,het is hetzelfde onderzoek. 🙂
Wanneer je de Model S footprint vergelijkt met een vergelijkbaar snelle sportsedan (A8), dan kom de rekensom uit op pakweg 3 jaar, rekende Popular Mechanics vorig jaar al uit. https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/news/a27039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/