EV Nieuws: Sono Sion maakt indruk

Zonne-energie heeft veel potentie. Helemaal als je een auto kan laten rijden op zonne-energie. Het Duitse Sono Motors uit München ziet mogelijkheden.

EV Nieuws: Sono Sion maakt indruk

Sono Sion is spotgoedkoop rijden op zonne-energie

In de Sono Sinio wordt de accu onderweg bijgeladen of juist als de auto stilstaat op een parkeerplaats. Niet via het stopcontact (kan wel), maar bij voorkeur met zonne-energie. Deze veelbelovende, compacte, elektrische MPV zit namelijk vol met diverse zonnepanelen.

Sono mikt op een prijskaartje van 16.000 euro met batterijhuur. De accu kopen kan ook. Je betaalt dan ongeveer 4.000 euro extra. De productie van de auto moet eind 2019 starten. Het bedrijf mikt op een jaarproductie van 10.000 auto’s, als alles volgens plan verloopt. 

Reserveringen

Interesse is er volop. Tot op heden zijn er al dik 4.300 reserveringen geplaatst. Een auto reserveren kan op vier manieren. Je doet een aanbetaling van 500 euro (1 procent korting op totaalprijs), 2.000 euro (2 procent korting), 8.000 euro (3 procent korting) of 15.360 euro (4 procent korting). Genoemde prijzen zijn exclusief batterijkoop. 

Prestaties

De 1.400 kilogram zware Sono Sion heeft een lithium-ion accupakket van 35 kWh waarmee de auto ongeveer 250 kilometer moet kunnen afleggen. Verder heeft de auto een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een ééntraps-automaat. De topsnelheid bedraagt 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 9 seconden. 

Mos

In het interieur bespeuren we een eenvoudig stuurwiel, een elektronische handrem, bedieningsknoppen van de ramen en een 10-inch scherm waarop alle informatie over het voertuig is af te lezen. Bijzonder is dat Sono voor de luchtfiltering een speciaal mos heeft geïntegreerd in het dashboard. Dit mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven hoeft niet. 

Veel zonnecellen

De Sion heeft 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden. Volgens het bedrijf levert een zonnige zomerse dag ongeveer 30 kilometer range op. In de winter leveren de zonnepanalen op het dak, motorkap en zijkant van de auto ongeveer vijf kilometer range op. Wie veel kilometers maakt, kan de auto ook opladen via het stopcontact of laadbox. Er kan op drie manieren geladen worden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC).

Renault start levering Master Z.E. in Europa

Renault heeft de eerste twee exemplaren van de volledig elektrische Renault Master Z.E. afgeleverd in Europa. De bestelbussen gaan toevallig in Nederland rijden en wel voor PostNL.

Renault rust de Master Z.E. uit met een 33 kWh lithium-ion accupakket. Op papier komt de bestelbus ongeveer 120 kilometer ver. Via een 7,4 kW-lader is de Master Z.E. in slechts zes uur volledig op te laden.

PostNL gebruikt de elektrische bus vooral voor de zogeheten ‘last mile deliveries’ in binnensteden. Oftewel: het bezorgen van pakketten. PostNL neemt in 2018 in totaal zeventien Renault Master Z.E. modellen in gebruik.

De Renault Master Z.E. is leverbaar in zes varianten, waarvan twee chassis- en vier bestelversies, met een laadruimte van 8 tot 13 vierkante meter. De prijzen beginnen bij 60.200 euro, exclusief BTW.
 

Audi e-tron krijgt geen zijspiegels, maar zijcamera’s

De Audi e-tron krijgt optioneel zijcamera’s in plaats van zijspiegels. Dat heeft Audi laten weten. De e-tron komt begin 2019 op de Nederlandse markt en gaat ongeveer 82.500 euro kosten.

De elektrische Audi e-tron krijgt een range van ongeveer 400 kilometer op basis van de WLTP-testnorm. In de praktijk valt deze range altijd wat lager uit. Om de luchtweerstand zoveel mogelijk te beperken, installeert Audi op de e-tron – volgens het merk – de eerste virtuele buitenspiegels op een productiemodel. Niet helemaal waar, want de plug-inhybride Volkswagen XL1 – gebouwd in een oplage van 250 auto’s – had ook camera’s als zijspiegels.

De zijcamera’s van de Audi e-tron verminderen de breedte van de auto met 15 centimeter en door hun vorm beperken ze de luchtweerstand en het windgeruis. Het beeld van de camera’s in de spiegels wordt weergegeven op OLED-displays, die zich in de overgang tussen portier en dashboard bevinden. Er zijn drie weergaveopties: voor snelwegritten, draaien en parkeren.

Bron ZERauto 

 

 

 

 

 

EV Nieuws: Sono Sion maakt indruk - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Sono Sion maakt indruk

Zonne-energie heeft veel potentie. Helemaal als je een auto kan laten rijden op zonne-energie. Het Duitse Sono Motors uit München ziet mogelijkheden.

EV Nieuws: Sono Sion maakt indruk

Sono Sion is spotgoedkoop rijden op zonne-energie

In de Sono Sinio wordt de accu onderweg bijgeladen of juist als de auto stilstaat op een parkeerplaats. Niet via het stopcontact (kan wel), maar bij voorkeur met zonne-energie. Deze veelbelovende, compacte, elektrische MPV zit namelijk vol met diverse zonnepanelen.

Sono mikt op een prijskaartje van 16.000 euro met batterijhuur. De accu kopen kan ook. Je betaalt dan ongeveer 4.000 euro extra. De productie van de auto moet eind 2019 starten. Het bedrijf mikt op een jaarproductie van 10.000 auto’s, als alles volgens plan verloopt. 

Reserveringen

Interesse is er volop. Tot op heden zijn er al dik 4.300 reserveringen geplaatst. Een auto reserveren kan op vier manieren. Je doet een aanbetaling van 500 euro (1 procent korting op totaalprijs), 2.000 euro (2 procent korting), 8.000 euro (3 procent korting) of 15.360 euro (4 procent korting). Genoemde prijzen zijn exclusief batterijkoop. 

Prestaties

De 1.400 kilogram zware Sono Sion heeft een lithium-ion accupakket van 35 kWh waarmee de auto ongeveer 250 kilometer moet kunnen afleggen. Verder heeft de auto een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een ééntraps-automaat. De topsnelheid bedraagt 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 9 seconden. 

Mos

In het interieur bespeuren we een eenvoudig stuurwiel, een elektronische handrem, bedieningsknoppen van de ramen en een 10-inch scherm waarop alle informatie over het voertuig is af te lezen. Bijzonder is dat Sono voor de luchtfiltering een speciaal mos heeft geïntegreerd in het dashboard. Dit mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven hoeft niet. 

Veel zonnecellen

De Sion heeft 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden. Volgens het bedrijf levert een zonnige zomerse dag ongeveer 30 kilometer range op. In de winter leveren de zonnepanalen op het dak, motorkap en zijkant van de auto ongeveer vijf kilometer range op. Wie veel kilometers maakt, kan de auto ook opladen via het stopcontact of laadbox. Er kan op drie manieren geladen worden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC).

Renault start levering Master Z.E. in Europa

Renault heeft de eerste twee exemplaren van de volledig elektrische Renault Master Z.E. afgeleverd in Europa. De bestelbussen gaan toevallig in Nederland rijden en wel voor PostNL.

Renault rust de Master Z.E. uit met een 33 kWh lithium-ion accupakket. Op papier komt de bestelbus ongeveer 120 kilometer ver. Via een 7,4 kW-lader is de Master Z.E. in slechts zes uur volledig op te laden.

PostNL gebruikt de elektrische bus vooral voor de zogeheten ‘last mile deliveries’ in binnensteden. Oftewel: het bezorgen van pakketten. PostNL neemt in 2018 in totaal zeventien Renault Master Z.E. modellen in gebruik.

De Renault Master Z.E. is leverbaar in zes varianten, waarvan twee chassis- en vier bestelversies, met een laadruimte van 8 tot 13 vierkante meter. De prijzen beginnen bij 60.200 euro, exclusief BTW.
 

Audi e-tron krijgt geen zijspiegels, maar zijcamera’s

De Audi e-tron krijgt optioneel zijcamera’s in plaats van zijspiegels. Dat heeft Audi laten weten. De e-tron komt begin 2019 op de Nederlandse markt en gaat ongeveer 82.500 euro kosten.

De elektrische Audi e-tron krijgt een range van ongeveer 400 kilometer op basis van de WLTP-testnorm. In de praktijk valt deze range altijd wat lager uit. Om de luchtweerstand zoveel mogelijk te beperken, installeert Audi op de e-tron – volgens het merk – de eerste virtuele buitenspiegels op een productiemodel. Niet helemaal waar, want de plug-inhybride Volkswagen XL1 – gebouwd in een oplage van 250 auto’s – had ook camera’s als zijspiegels.

De zijcamera’s van de Audi e-tron verminderen de breedte van de auto met 15 centimeter en door hun vorm beperken ze de luchtweerstand en het windgeruis. Het beeld van de camera’s in de spiegels wordt weergegeven op OLED-displays, die zich in de overgang tussen portier en dashboard bevinden. Er zijn drie weergaveopties: voor snelwegritten, draaien en parkeren.

Bron ZERauto