MARKT.NL Geslaagde inhaalmanoeuvre van Opel

Bij het opmaken van de verkoopbalans over het eerste halfjaar is er plots toch weer een verrassing: Opel heeft zich weer letterlijk omhoog gevochten in de registratielijst. Best opmerkelijk als je je bedenkt dat het merk in 2005 nog ruw van haar troon werd afgestoten door Volkswagen.

Personenauto’s in Nederland (januari t/m juni)

Sindsdien leek het ook dat Opel aan een kansloze strijd bezig was om ooit (althans binnen afzienbare tijde) weer terug aan kop te komen. Ook dit jaar leek de situatie van 2006 zich te herhalen. Volkswagen kwam stevig uit de startblokken, ook al geholpen door haar spreekwoordelijk sterke positie in de zakelijke markt. Maar het tweede kwartaal
waren de rollen omgedraaid. Onder aanvoering van de nieuwe Corsa is een ware inhaalrace ingezet, met een voorlopige eerste plek als resultaat. Mooi onderwerp ook voor de komende maanden, want je kunt er vergif op innemen dat de Opel-organsiatie
(onder leiding van een nieuwe importdirecteur) erop gebrand is om de heerschappij van de Wolfsburggers in ons land zo kort mogelijk te laten duren. Wordt dus vervolgd.

Uitschieters
Hoe mooi ook zo’n titelstrijd kan zijn voor de toeschouwers, we moeten ons ook bedenken dat de beide kemphanen het dit jaar – gerelateerd aan de 2, 8 procent marktgroei – eigenlijk helemaal niet goed doen. Het zijn juist de achtervolgers – Toyota
en Peugeot – die echte stappen voorwaarts maken. Ford blijft iets onder de markttoename, Renault zit in een fikse dip. Veel middenmootmerken doen het dit jaar wat beter, waarbij Volvo en Fiat tot de positieve uitschieters behoren. Voor met name
Nissan, Mazda, Saab en Chrysler is het stofhappen geblazen, deze merken dalen met dubbele cijfers. Daihatsu en Honda zijn daarentegen in de winning mood, met pluspercentages rond de 40 procent.

A-typisch
In de bedrijfswagensector heerst een positieve stemming. De bestelwagenverkoop loopt boven verwachting goed en koerst af op een jaartotaal van meer dan 75 duizend stuks, wat toch weer een stuk boven de wijzemannenverwachting (RAI Auto en Bovag) van 70 duizend uitsteekt. Ook voor de verkoop van vrachtwagens zijn de deskundigen andermaal te voorzichtig geweest in hun forecast. De truckverkoop heeft zich in mei stevig hersteld en draait sindsdien royaal boven het – door allerlei subsidie en regelgeving wat a-typische – jaar 2006.

 

 

 

MARKT.NL Geslaagde inhaalmanoeuvre van Opel - Automobielmanagement.nl

MARKT.NL Geslaagde inhaalmanoeuvre van Opel

Bij het opmaken van de verkoopbalans over het eerste halfjaar is er plots toch weer een verrassing: Opel heeft zich weer letterlijk omhoog gevochten in de registratielijst. Best opmerkelijk als je je bedenkt dat het merk in 2005 nog ruw van haar troon werd afgestoten door Volkswagen.

Personenauto’s in Nederland (januari t/m juni)

Sindsdien leek het ook dat Opel aan een kansloze strijd bezig was om ooit (althans binnen afzienbare tijde) weer terug aan kop te komen. Ook dit jaar leek de situatie van 2006 zich te herhalen. Volkswagen kwam stevig uit de startblokken, ook al geholpen door haar spreekwoordelijk sterke positie in de zakelijke markt. Maar het tweede kwartaal
waren de rollen omgedraaid. Onder aanvoering van de nieuwe Corsa is een ware inhaalrace ingezet, met een voorlopige eerste plek als resultaat. Mooi onderwerp ook voor de komende maanden, want je kunt er vergif op innemen dat de Opel-organsiatie
(onder leiding van een nieuwe importdirecteur) erop gebrand is om de heerschappij van de Wolfsburggers in ons land zo kort mogelijk te laten duren. Wordt dus vervolgd.

Uitschieters
Hoe mooi ook zo’n titelstrijd kan zijn voor de toeschouwers, we moeten ons ook bedenken dat de beide kemphanen het dit jaar – gerelateerd aan de 2, 8 procent marktgroei – eigenlijk helemaal niet goed doen. Het zijn juist de achtervolgers – Toyota
en Peugeot – die echte stappen voorwaarts maken. Ford blijft iets onder de markttoename, Renault zit in een fikse dip. Veel middenmootmerken doen het dit jaar wat beter, waarbij Volvo en Fiat tot de positieve uitschieters behoren. Voor met name
Nissan, Mazda, Saab en Chrysler is het stofhappen geblazen, deze merken dalen met dubbele cijfers. Daihatsu en Honda zijn daarentegen in de winning mood, met pluspercentages rond de 40 procent.

A-typisch
In de bedrijfswagensector heerst een positieve stemming. De bestelwagenverkoop loopt boven verwachting goed en koerst af op een jaartotaal van meer dan 75 duizend stuks, wat toch weer een stuk boven de wijzemannenverwachting (RAI Auto en Bovag) van 70 duizend uitsteekt. Ook voor de verkoop van vrachtwagens zijn de deskundigen andermaal te voorzichtig geweest in hun forecast. De truckverkoop heeft zich in mei stevig hersteld en draait sindsdien royaal boven het – door allerlei subsidie en regelgeving wat a-typische – jaar 2006.