CO2-belasting ‘ondermijnt vertrouwen’ in kilometerprijs

Het gisteren uitgelekte voorstel waarin de afbouw van de bpm wordt gekoppeld aan een nieuwe auto(aanschaf)belasting op basis van CO2-uitstoot draait de klok terug. Dat zeggen Bovag en Rai Vereniging.

Bovendien betekent het uitgelekte voorstel een afbouw van de bpm van maar 75 procent omdat anders de kilometerprijs te hoog zou worden. Het handhaven van 25 procent aanschafbelasting (of je die nu bpm of CO2-belasting noemt) betekent maar één cent minder betalen per kilometer waardoor het niet relevant is, volgens de belangenorganisaties.   Er is eerder afgesproken de aanschafbelasting (bpm) volledig af te bouwen en in plaats daarvan een kilometerprijs te betalen voor het gebruik van de auto. Dat principe is eerlijker, beter voor het milieu en het vermindert de files en verbetert de mobiliteit, zo is de redenering. Als de regering de aanschafbelasting niet afschaft maar slechts van een ander etiketje voorziet, ondermijnt de regering het vertrouwen in de kilometerprijs en in de politiek, zo stellen Bovag en Rai Vereniging in een persverklaring. De aanschafbelasting bpm moet dus daarom, zoals afgesproken, gewoon honderd procent afgebouwd worden. Wat Rai Vereniging en Bovag betreft, gaan Nederland met ingang van 2012 echt honderd procent anders betalen voor mobiliteit. De organisaties willen duidelijkheid voor de autobranche en voor de autogebruiker.     Directeur Richard Sikkel van Athlon Car Lease mengt zich ook in de discussie. Hij is van mening dat de automobilist wederom de dupe is. De mogelijke afschaffing van de bpm is het zoveelste middel dat het kabinet gebruikt om belastingmaatregelen door te drukken. Sikkel: "We hebben eerder dit jaar al gezien dat het milieu alleen als alibi wordt gebruikt voor belastingmaatregelen en dat het alleen gaat om het vullen van de staatskas." Volgens Athlon Car Lease is dit door het Ministerie van Financiën ook ruiterlijk toegegeven.  "Bovendien is de complexiteit om van bpm naar kilometerheffing te komen enorm, zowel maatschappelijk als technisch. Door nu nog een extra element toe te voegen in de vorm van de CO2-tax is het voor niemand meer te begrijpen. Laat staan de financiële consequenties die het heeft voor de bpm die in het rijdende Nederlandse wagenpark zit," aldus Sikkel.   Volgens Sikkel wordt het voor de autobranche en voor de automobilist steeds moeilijker beslissingen te nemen. De autobranche moet telkens anticiperen op nieuwe regels en de automobilist wordt de komende tijd wellicht verrast met een CO2-tax, kilometerheffing, energielabels et cetera.

CO2-belasting ‘ondermijnt vertrouwen’ in kilometerprijs - Automobielmanagement.nl

CO2-belasting ‘ondermijnt vertrouwen’ in kilometerprijs

Het gisteren uitgelekte voorstel waarin de afbouw van de bpm wordt gekoppeld aan een nieuwe auto(aanschaf)belasting op basis van CO2-uitstoot draait de klok terug. Dat zeggen Bovag en Rai Vereniging.

Bovendien betekent het uitgelekte voorstel een afbouw van de bpm van maar 75 procent omdat anders de kilometerprijs te hoog zou worden. Het handhaven van 25 procent aanschafbelasting (of je die nu bpm of CO2-belasting noemt) betekent maar één cent minder betalen per kilometer waardoor het niet relevant is, volgens de belangenorganisaties.   Er is eerder afgesproken de aanschafbelasting (bpm) volledig af te bouwen en in plaats daarvan een kilometerprijs te betalen voor het gebruik van de auto. Dat principe is eerlijker, beter voor het milieu en het vermindert de files en verbetert de mobiliteit, zo is de redenering. Als de regering de aanschafbelasting niet afschaft maar slechts van een ander etiketje voorziet, ondermijnt de regering het vertrouwen in de kilometerprijs en in de politiek, zo stellen Bovag en Rai Vereniging in een persverklaring. De aanschafbelasting bpm moet dus daarom, zoals afgesproken, gewoon honderd procent afgebouwd worden. Wat Rai Vereniging en Bovag betreft, gaan Nederland met ingang van 2012 echt honderd procent anders betalen voor mobiliteit. De organisaties willen duidelijkheid voor de autobranche en voor de autogebruiker.     Directeur Richard Sikkel van Athlon Car Lease mengt zich ook in de discussie. Hij is van mening dat de automobilist wederom de dupe is. De mogelijke afschaffing van de bpm is het zoveelste middel dat het kabinet gebruikt om belastingmaatregelen door te drukken. Sikkel: "We hebben eerder dit jaar al gezien dat het milieu alleen als alibi wordt gebruikt voor belastingmaatregelen en dat het alleen gaat om het vullen van de staatskas." Volgens Athlon Car Lease is dit door het Ministerie van Financiën ook ruiterlijk toegegeven.  "Bovendien is de complexiteit om van bpm naar kilometerheffing te komen enorm, zowel maatschappelijk als technisch. Door nu nog een extra element toe te voegen in de vorm van de CO2-tax is het voor niemand meer te begrijpen. Laat staan de financiële consequenties die het heeft voor de bpm die in het rijdende Nederlandse wagenpark zit," aldus Sikkel.   Volgens Sikkel wordt het voor de autobranche en voor de automobilist steeds moeilijker beslissingen te nemen. De autobranche moet telkens anticiperen op nieuwe regels en de automobilist wordt de komende tijd wellicht verrast met een CO2-tax, kilometerheffing, energielabels et cetera.