Zelflerende technologie vervangt traditionele autogarantie

Verzekeraars en autobedrijven hebben van oudsher tegenstrijdige belangen als het om garantieverzekeringen gaat: de ene partij wil maximale uitkeringen maar de andere juist niet. Met het Autotrusts OpenWarranty-systeem behoort dat tot het verleden: deze zelflerende technologie voorspelt de garantiekosten op basis van historische gegevens en past de premie daarop aan.

Zelflerende technologie vervangt traditionele autogarantie

De zelflerende technologie van OpenWarranty maakt het verzekeringsproces inzichtelijk: de klant brengt zijn occasions in en betaalt een premie die op de historische gegevens van zijn bedrijf gebaseerd is. Als er minder claims zijn dan gemiddeld, dan wordt de premie voor de volgende auto automatisch lager – en andersom. "Het tarief is gebaseerd op de werkelijke garantiekosten", aldus Gerben van Dam, directeur bij Autotrust. "Wij hebben er geen belang bij om zo min mogelijk uit te keren, aan de andere kant betaalt de klant ook nooit teveel." OpenWarranty is beschikbaar voor bedrijven die minimaal honderdvijftig auto’s per jaar verzekeren en zodoende met name bedoeld voor dealerholdings en garageformules. Vakgarage gaat bijvoorbeeld gebruikmaken van het systeem. Het is tevens ideaal geschikt als white label-product, iets waar Autotrust nog meer op wil gaan inzetten. "We willen ook heel graag het merkdealerkanaal in en dat doen we door producten te ontwikkelen die voor merkdealers relevant zijn, zoals OpenWarranty", vertelt Van Dam. "OpenWarranty is revolutionair omdat het geen verzekering is, maar een risicomanagementsysteem, waarvoor we in overleg zijn geweest met de AFM. De verzekeringsrisicopremie en de assurantiebelasting zijn komen te vervallen, net als bijvoorbeeld de kosten van de verzekeringsmaatschappij en een eventuele tussenpersoon. Daardoor is deze verzekering zo’n vijftien procent goedkoper dan een traditionele garantieverzekering."  

Continu geëvalueerd 

OpenWarranty biedt overigens wel de voordelen van een garantieverzekering. Zo hoeft een autobedrijf geen reservering voor garantie-uitgaven op de balans te zetten (die door de Belastingdienst veelal als winst wordt beschouwd). Tevens weten autobedrijven direct wat ze verdienen aan een auto, ze hebben geen onverwachte garantiekosten meer. Waar een verzekeraar echter één keer per jaar het risico inschat en daarop het tarief baseert, wordt de portefeuille met OpenWarranty continu geëvalueerd en aangepast. Daarbij wordt nog steeds het bedrag in één keer van tevoren berekend, het is dus niet zo dat er achteraf verrekeningen plaatsvinden. "Alleen bij het vaststellen van de premie vooraf maken we gebruik van de historische gegevens, waardoor er geen verrassingen zijn", legt Van Dam uit. "Ook kunnen we zaken inzichtelijk maken met behulp van de beschikbare gegevens. Als er bijvoorbeeld steeds hoge claims zijn vlak na aflevering van een auto, dan is duidelijk dat het verstandiger zou zijn om in te ruilen auto’s grondiger te checken."
Dealers hebben volledig inzicht in de wijze waarop de garantiekosten zich ontwikkelen, zo stelt Van Dam. "In plaats van een tegengesteld belang is er daardoor een gezamenlijk belang: sturen op kosten. Doordat het tarief is gebaseerd op de werkelijke kosten, zijn er geen verliezers meer."

Zelflerende technologie vervangt traditionele autogarantie - Automobielmanagement.nl

Zelflerende technologie vervangt traditionele autogarantie

Verzekeraars en autobedrijven hebben van oudsher tegenstrijdige belangen als het om garantieverzekeringen gaat: de ene partij wil maximale uitkeringen maar de andere juist niet. Met het Autotrusts OpenWarranty-systeem behoort dat tot het verleden: deze zelflerende technologie voorspelt de garantiekosten op basis van historische gegevens en past de premie daarop aan.

Zelflerende technologie vervangt traditionele autogarantie

De zelflerende technologie van OpenWarranty maakt het verzekeringsproces inzichtelijk: de klant brengt zijn occasions in en betaalt een premie die op de historische gegevens van zijn bedrijf gebaseerd is. Als er minder claims zijn dan gemiddeld, dan wordt de premie voor de volgende auto automatisch lager – en andersom. "Het tarief is gebaseerd op de werkelijke garantiekosten", aldus Gerben van Dam, directeur bij Autotrust. "Wij hebben er geen belang bij om zo min mogelijk uit te keren, aan de andere kant betaalt de klant ook nooit teveel." OpenWarranty is beschikbaar voor bedrijven die minimaal honderdvijftig auto’s per jaar verzekeren en zodoende met name bedoeld voor dealerholdings en garageformules. Vakgarage gaat bijvoorbeeld gebruikmaken van het systeem. Het is tevens ideaal geschikt als white label-product, iets waar Autotrust nog meer op wil gaan inzetten. "We willen ook heel graag het merkdealerkanaal in en dat doen we door producten te ontwikkelen die voor merkdealers relevant zijn, zoals OpenWarranty", vertelt Van Dam. "OpenWarranty is revolutionair omdat het geen verzekering is, maar een risicomanagementsysteem, waarvoor we in overleg zijn geweest met de AFM. De verzekeringsrisicopremie en de assurantiebelasting zijn komen te vervallen, net als bijvoorbeeld de kosten van de verzekeringsmaatschappij en een eventuele tussenpersoon. Daardoor is deze verzekering zo’n vijftien procent goedkoper dan een traditionele garantieverzekering."  

Continu geëvalueerd 

OpenWarranty biedt overigens wel de voordelen van een garantieverzekering. Zo hoeft een autobedrijf geen reservering voor garantie-uitgaven op de balans te zetten (die door de Belastingdienst veelal als winst wordt beschouwd). Tevens weten autobedrijven direct wat ze verdienen aan een auto, ze hebben geen onverwachte garantiekosten meer. Waar een verzekeraar echter één keer per jaar het risico inschat en daarop het tarief baseert, wordt de portefeuille met OpenWarranty continu geëvalueerd en aangepast. Daarbij wordt nog steeds het bedrag in één keer van tevoren berekend, het is dus niet zo dat er achteraf verrekeningen plaatsvinden. "Alleen bij het vaststellen van de premie vooraf maken we gebruik van de historische gegevens, waardoor er geen verrassingen zijn", legt Van Dam uit. "Ook kunnen we zaken inzichtelijk maken met behulp van de beschikbare gegevens. Als er bijvoorbeeld steeds hoge claims zijn vlak na aflevering van een auto, dan is duidelijk dat het verstandiger zou zijn om in te ruilen auto’s grondiger te checken."
Dealers hebben volledig inzicht in de wijze waarop de garantiekosten zich ontwikkelen, zo stelt Van Dam. "In plaats van een tegengesteld belang is er daardoor een gezamenlijk belang: sturen op kosten. Doordat het tarief is gebaseerd op de werkelijke kosten, zijn er geen verliezers meer."