EU stemt voor verplichting rijhulpsystemen

Nieuwe auto’s in Europa moeten meer veiligheidssystemen aan boord hebben. Het Europees Parlement heeft hiertoe een wet goedgekeurd, die vanaf mei 2022 onder andere noodremsystemen, alertheidsbewaking, rijbaanassistentie en een snelheidsbegrenzer verplicht stellen.

Ook een alcoholdetector alsmede een zwarte doos die ongevallendata verzamelt vallen onder de nieuwe wetgeving. Vrachtauto’s moeten daarbij nog worden voorzien van dodehoekdetectie, die ongevallen met voetgangers en fietsers moeten voorkomen. De nieuwe standaard geldt in eerste instantie voor nieuwe voertuigtypen, vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s.

Wennen

De EU wil met de nieuwe regels, die nog door de Europese Ministerraad goedgekeurd moeten worden, het aantal verkeersdoden terugdringen. Tegelijkertijd is het doel om autokopers voor te bereiden op de toekomst, door ze te laten wennen aan het idee dat de auto steeds meer taken autonoom gaat uitvoeren.

Positief

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) is in eerste instantie positief over de plannen, maar heeft wel zijn twijfels over de tijdsplanning. “Voor veel toepassingen zijn er nog geen technische oplossingen,” laat de brancheorganisatie in een reactie weten.

EU stemt voor verplichting rijhulpsystemen - Automobielmanagement.nl

EU stemt voor verplichting rijhulpsystemen

Nieuwe auto’s in Europa moeten meer veiligheidssystemen aan boord hebben. Het Europees Parlement heeft hiertoe een wet goedgekeurd, die vanaf mei 2022 onder andere noodremsystemen, alertheidsbewaking, rijbaanassistentie en een snelheidsbegrenzer verplicht stellen.

Ook een alcoholdetector alsmede een zwarte doos die ongevallendata verzamelt vallen onder de nieuwe wetgeving. Vrachtauto’s moeten daarbij nog worden voorzien van dodehoekdetectie, die ongevallen met voetgangers en fietsers moeten voorkomen. De nieuwe standaard geldt in eerste instantie voor nieuwe voertuigtypen, vanaf 2024 voor alle nieuwe auto’s.

Wennen

De EU wil met de nieuwe regels, die nog door de Europese Ministerraad goedgekeurd moeten worden, het aantal verkeersdoden terugdringen. Tegelijkertijd is het doel om autokopers voor te bereiden op de toekomst, door ze te laten wennen aan het idee dat de auto steeds meer taken autonoom gaat uitvoeren.

Positief

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) is in eerste instantie positief over de plannen, maar heeft wel zijn twijfels over de tijdsplanning. “Voor veel toepassingen zijn er nog geen technische oplossingen,” laat de brancheorganisatie in een reactie weten.