Bij de proef werd een speciaal aangepaste Transit ingezet, die eruit zag als een werkelijk autonoom rijdende bestelwagen. De aanwezige chauffeur was achter een scherm verborgen. Medewerkers van DP World laadden pakketten in veilige kastjes achterin de bestelwagen waarna die 3,5 kilometer reed om elders in het complex weer vanuit die boxen gelost te worden. “Hoewel ze tijd kosten, is bij deze trips in feite geen bestuurder nodig,’’ aldus beide bedrijven.

Enthousiast

‘De bedoeling is om nieuwe mogelijkheden te vinden voor autonome voertuigen en in het bijzonder om de begrijpen hoe processen en mensen naast die autonome voertuigen kunnen werken,’ legt Richard Balch, directeur Autonomous Vehicles and Mobility bij Ford of Europe uit. Hij constateert dat ‘de medewerkers van DP World dit soort samenwerking enthousiast omarmden.’ “Wat hier zo goed blijkt te werken kan evengoed voordelen bieden op universiteiten, luchthavens en bij fabrieken.’’
Ford voert al geruime tijd proeven uit met autonoom rijden in een aantal grote steden in de VS. Dat gebeurt samen met specialist Argo AI dat gezamenlijk eigendom is van Ford en de Volkswagen Groep. Ford zal tot 2025 ook nog eens 4,3 miljard euro in de technologie investeren.

Lees ook:
Ford Commercial Vehicles verschuift van bestelautoleverancier naar productiviteitspartner

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding