Sjoemelschandaal bij Mercedes breidt zich uit

De Duitse verkeersdienst KBA wil Daimler verplichten minstens 60.000 Mercedes GLK 220 CDI auto’s terug te roepen omdat er mee gesjoemeld zou zijn. Volgens de KBA zit er in de auto’s een zogenaamde ‘koelmiddel-richtwaarde-temperatuurregeling’ waarmee de testen van de emissies gemanipuleerd kunnen worden.

Analyse: Duikt de autosector nu echt weer in een zware crisis?

Daimler stelt dat er niets illegaals aan de hand is maar de KBA denkt daar anders over. De dienst verdenkt Daimler ervan dat de betrokken software-functie ook in vrijwel alle andere auto’s van Mercedes-Benz is aangebracht, meldt Bild am Sonntag. Dat zou betekenen dat er nog eens een groot aantal terug moeten naar de dealer. “Uitlatingen over een terugroep actie of de theoretische omvang daarvan zijn op dit moment pure speculatie. Daar doen we dan ook niet aan mee,” zegt een woordvoerder van Daimler. Tot nu toe heeft het Duitse concern in Europa ruim 750.000 auto’s moeten terugroepen wegens sjoemelproblemen terwijl in bijna vier miljoen exemplaren een vrijwillige software update heeft plaatsgevonden.

Sjoemelschandaal bij Mercedes breidt zich uit - Automobielmanagement.nl

Sjoemelschandaal bij Mercedes breidt zich uit

De Duitse verkeersdienst KBA wil Daimler verplichten minstens 60.000 Mercedes GLK 220 CDI auto’s terug te roepen omdat er mee gesjoemeld zou zijn. Volgens de KBA zit er in de auto’s een zogenaamde ‘koelmiddel-richtwaarde-temperatuurregeling’ waarmee de testen van de emissies gemanipuleerd kunnen worden.

Analyse: Duikt de autosector nu echt weer in een zware crisis?

Daimler stelt dat er niets illegaals aan de hand is maar de KBA denkt daar anders over. De dienst verdenkt Daimler ervan dat de betrokken software-functie ook in vrijwel alle andere auto’s van Mercedes-Benz is aangebracht, meldt Bild am Sonntag. Dat zou betekenen dat er nog eens een groot aantal terug moeten naar de dealer. “Uitlatingen over een terugroep actie of de theoretische omvang daarvan zijn op dit moment pure speculatie. Daar doen we dan ook niet aan mee,” zegt een woordvoerder van Daimler. Tot nu toe heeft het Duitse concern in Europa ruim 750.000 auto’s moeten terugroepen wegens sjoemelproblemen terwijl in bijna vier miljoen exemplaren een vrijwillige software update heeft plaatsgevonden.