Autobranche scheert langs de afgrond

Veel middelgrote autodealerbedrijven met meerdere vestigingen maken nauwelijks winst. Dat is ook de groep waar fusies, overnames en samenwerkingen via schaalvoordelen voor betere rendementen kunnen zorgen. Dat zegt William Smit, met compagnon Wieger de Bruin baas van adviesbureau DSBC Consulting in Het Financieele Dagblad.

Volgens Smit van DSBC Consulting is er wel ruimte voor de kleinere autobedrijven waar de eigenaar-directeur er direct op zit. ‘Alleen aan nieuwe auto’s verkopen wordt nauwelijks iets verdiend. Er moet meer worden gedaan, je moet creatief zijn. Het zijn het onderhoud, de verkoop en handel in gebruikte auto’s en provisies op zaken als financieringen en verzekeringen die het brood op de plank brengen. Het werken met occasions bijvoorbeeld is een vak op zich.’

 

Nieuwe auto’s gaan bijna gratis weg, in die zin dat er bijna niet op wordt verdiend. ‘Dealers proberen aan de verkoopdoelstellingen van de importeurs te voldoen, want dan wordt er aan het einde van het jaar een bonus uitgekeerd. Dat betekent dat er te hoge prijzen voor de inruilwagens worden betaald, die de marges op de nieuwe wagens opeten. Leasepartijen kunnen voor een grotere afzet zorgen. Maar zij weten door hun inkoopkracht het merendeel van de marges die de importeur aan de dealer biedt, naar zich toe te halen.’

 

Gelukkig is er in Nederland nog een zeer bescheiden groei, waarbij er in de eerste zeven maanden zesduizend personenwagens meer werden verkocht, maar de totale toegevoegde waarde voor de branche op de verkoop van nieuwe auto’s is gekrompen. Door overheidsmaatregelen als de slurptaks en de hoge benzineprijzen worden relatief meer kleinere en zuinigere auto’s verkocht.

 

‘Ik voorzie dat wij langs de rand van de afgrond zullen gaan scheren’, zegt eigenaar Jan Pouw van Pouw Automotive Groep, een grote dealergroep. ‘De autoverkopen in Nederland laten door de jaren heen een gelijkmatig beeld zien. De afzet schommelt rond de vijfhonderdduizend stuks per jaar, ongeacht de conjunctuurbeweging.’ Alleen het jaar 1998 laat een uitschieter naar boven zien van 620 duizend verkochte auto’s, andere landen tonen veel grotere uitslagen. Jan Pouw maakt zich best zorgen. ‘Particulieren geven minder snel geld uit. Het publiek neigt naar goedkopere auto’s.’

 

 

 

 

Reacties

Wat wij allen weten en waar wij allen aan meewerken is door bovenstaande alleen maar bevestigd en ondertussen veranter er niets aan de situatie.
De ene dealer doet niet onder voor een andere, als een klant zegt dat de collega meer bied dan trappen wij allen met open ogen daarin.

En ik als kleine dealer maak mij geen zorgen ik ken mijn klant en de klant kent mij.

Ik wens u allen veel sterkte en wijsheid, en hoop dat u eens gaat leren dat een goede klant een klant is die geld in het laatje brengt (winst dus).

Geplaatst door: peter verhagen op

Juist Peter Verhagen zo is het er een heleboel slapers in de autobranche. Nee verkopen is ook verkopen.

Geplaatst door: Dennis Schreurs op

helemaal mee eens ben er overegens van overtuigd dat er ook voor de kleinere dealer toekomst is zorg dat je service verlening optimaal is wees vriendelijk en correct en inderdaad veel dealers zien gebruikt als een last maar als je het goed doet kan de occasion verkoop een prima bijdrage leveren aan het resultaat een prima twede merk dus.

Geplaatst door: D.Lammers op
Autobranche scheert langs de afgrond - Automobielmanagement.nl

Autobranche scheert langs de afgrond

Veel middelgrote autodealerbedrijven met meerdere vestigingen maken nauwelijks winst. Dat is ook de groep waar fusies, overnames en samenwerkingen via schaalvoordelen voor betere rendementen kunnen zorgen. Dat zegt William Smit, met compagnon Wieger de Bruin baas van adviesbureau DSBC Consulting in Het Financieele Dagblad.

Volgens Smit van DSBC Consulting is er wel ruimte voor de kleinere autobedrijven waar de eigenaar-directeur er direct op zit. ‘Alleen aan nieuwe auto’s verkopen wordt nauwelijks iets verdiend. Er moet meer worden gedaan, je moet creatief zijn. Het zijn het onderhoud, de verkoop en handel in gebruikte auto’s en provisies op zaken als financieringen en verzekeringen die het brood op de plank brengen. Het werken met occasions bijvoorbeeld is een vak op zich.’

 

Nieuwe auto’s gaan bijna gratis weg, in die zin dat er bijna niet op wordt verdiend. ‘Dealers proberen aan de verkoopdoelstellingen van de importeurs te voldoen, want dan wordt er aan het einde van het jaar een bonus uitgekeerd. Dat betekent dat er te hoge prijzen voor de inruilwagens worden betaald, die de marges op de nieuwe wagens opeten. Leasepartijen kunnen voor een grotere afzet zorgen. Maar zij weten door hun inkoopkracht het merendeel van de marges die de importeur aan de dealer biedt, naar zich toe te halen.’

 

Gelukkig is er in Nederland nog een zeer bescheiden groei, waarbij er in de eerste zeven maanden zesduizend personenwagens meer werden verkocht, maar de totale toegevoegde waarde voor de branche op de verkoop van nieuwe auto’s is gekrompen. Door overheidsmaatregelen als de slurptaks en de hoge benzineprijzen worden relatief meer kleinere en zuinigere auto’s verkocht.

 

‘Ik voorzie dat wij langs de rand van de afgrond zullen gaan scheren’, zegt eigenaar Jan Pouw van Pouw Automotive Groep, een grote dealergroep. ‘De autoverkopen in Nederland laten door de jaren heen een gelijkmatig beeld zien. De afzet schommelt rond de vijfhonderdduizend stuks per jaar, ongeacht de conjunctuurbeweging.’ Alleen het jaar 1998 laat een uitschieter naar boven zien van 620 duizend verkochte auto’s, andere landen tonen veel grotere uitslagen. Jan Pouw maakt zich best zorgen. ‘Particulieren geven minder snel geld uit. Het publiek neigt naar goedkopere auto’s.’

 

 

 

 

Reacties

Wat wij allen weten en waar wij allen aan meewerken is door bovenstaande alleen maar bevestigd en ondertussen veranter er niets aan de situatie.
De ene dealer doet niet onder voor een andere, als een klant zegt dat de collega meer bied dan trappen wij allen met open ogen daarin.

En ik als kleine dealer maak mij geen zorgen ik ken mijn klant en de klant kent mij.

Ik wens u allen veel sterkte en wijsheid, en hoop dat u eens gaat leren dat een goede klant een klant is die geld in het laatje brengt (winst dus).

Geplaatst door: peter verhagen op

Juist Peter Verhagen zo is het er een heleboel slapers in de autobranche. Nee verkopen is ook verkopen.

Geplaatst door: Dennis Schreurs op

helemaal mee eens ben er overegens van overtuigd dat er ook voor de kleinere dealer toekomst is zorg dat je service verlening optimaal is wees vriendelijk en correct en inderdaad veel dealers zien gebruikt als een last maar als je het goed doet kan de occasion verkoop een prima bijdrage leveren aan het resultaat een prima twede merk dus.

Geplaatst door: D.Lammers op