Benzinemotor soms even zuinig als diesel

Wie zijn rechtervoet in bedwang houdt, kan met de nieuwste generatie benzinemotoren een brandstofverbruik realiseren dat nauwelijks hoger ligt dan bij een dieselmotor.

Dat meldt de Belgische automobilistenvereniging VAB op grond van eigen onderzoek.

De mobiliteitsclub liet twintig automobilisten een parcours van 225 kilometer afleggen met vijf benzine- en vijf dieselmotoren die gelijkwaardige prestaties hadden. Bij zeven van de tien wagens slaagden de testchauffeurs erin om via ‘ecodriving’ het reële brandstofgebruik onder de norm van de fabrikant te krijgen.

Ecodriving komt neer op rijden aan een aangepaste snelheid, anticiperen in het verkeer en voldoende afstand houden ten opzichte van de voorligger, schakelen in de juiste versnelling en korte autoritten vermijden. Verder wijst de VAB op de nadelige effecten van (te) lage bandenspanning, bagage- of fietsrek op het dak of het gebruik van de airco.

Reacties

Inderdaad. Persoonlijk heb ik dezelfde ervaring opgedaan met een Golf TDI 90 kW. 5,8 liter op 100 km op een rit van een paar honderd kilometer van Denemarken naar Nederland. Gemiddelde snelheid lag op 108 km/u.

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op

Golf TDI moet natuurlijk TSI zijn. Excuses. Maar ja, wat wil je na ruim 10 jaar TDI…

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op

Het valt mij wel op dat verschil van brandstof hier op van invloed is. Als ik mijn Passat 2.0 TFSI volgooi met Shell V-Power 100 (in Duitsland) haal ik 1 op 12/13 met snelheden tot boven 200km/h. Bij ‘gewone’95 benzines is dat bij nederlandse snelheden 1 op 11. Ik heb Shell al gevraagd waarom we in NL ook niet die V-Power 100 kunnen verkrijgen maar men beweert dat daar geen markt voor is.

Geplaatst door: Hans op
Benzinemotor soms even zuinig als diesel - Automobielmanagement.nl

Benzinemotor soms even zuinig als diesel

Wie zijn rechtervoet in bedwang houdt, kan met de nieuwste generatie benzinemotoren een brandstofverbruik realiseren dat nauwelijks hoger ligt dan bij een dieselmotor.

Dat meldt de Belgische automobilistenvereniging VAB op grond van eigen onderzoek.

De mobiliteitsclub liet twintig automobilisten een parcours van 225 kilometer afleggen met vijf benzine- en vijf dieselmotoren die gelijkwaardige prestaties hadden. Bij zeven van de tien wagens slaagden de testchauffeurs erin om via ‘ecodriving’ het reële brandstofgebruik onder de norm van de fabrikant te krijgen.

Ecodriving komt neer op rijden aan een aangepaste snelheid, anticiperen in het verkeer en voldoende afstand houden ten opzichte van de voorligger, schakelen in de juiste versnelling en korte autoritten vermijden. Verder wijst de VAB op de nadelige effecten van (te) lage bandenspanning, bagage- of fietsrek op het dak of het gebruik van de airco.

Reacties

Inderdaad. Persoonlijk heb ik dezelfde ervaring opgedaan met een Golf TDI 90 kW. 5,8 liter op 100 km op een rit van een paar honderd kilometer van Denemarken naar Nederland. Gemiddelde snelheid lag op 108 km/u.

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op

Golf TDI moet natuurlijk TSI zijn. Excuses. Maar ja, wat wil je na ruim 10 jaar TDI…

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op

Het valt mij wel op dat verschil van brandstof hier op van invloed is. Als ik mijn Passat 2.0 TFSI volgooi met Shell V-Power 100 (in Duitsland) haal ik 1 op 12/13 met snelheden tot boven 200km/h. Bij ‘gewone’95 benzines is dat bij nederlandse snelheden 1 op 11. Ik heb Shell al gevraagd waarom we in NL ook niet die V-Power 100 kunnen verkrijgen maar men beweert dat daar geen markt voor is.

Geplaatst door: Hans op