Europa zwakt uitstootnormen toch maar weer af; uitzondering voor kleine autofabrikanten

Nieuwe auto’s hoeven toch maar niet zo snel aan strenge Europese CO2-eisen te voldoen als gepland, vindt het Europees Parlement nu. De eisen hoeven niet in 2012 in te gaan maar in fasen tot 2015.

Bovendien komt er ook nog een uitzondering voor fabrikanten die minder dan driehonderdduizend auto’s per jaar maken. Dat blijkt uit een compromisstandpunt van de milieu- en industriespecialisten onder de Europarlementsleden. De industriecommissie stemt maandagavond vrijwel zeker in met de tekst. PvdA-Europarlementslid Corbey (foto), lid van beide commissies, is teleurgesteld. Vooral de uitzondering voor fabrikanten houdt de deur open voor vervuilende sportwagens, vindt zij. Het parlement wil deze en komende maand overleggen met de EU-landen voor een akkoord. De Nederlandse minister Cramer (Milieu) pleitte eerder voor strengere in plaats van soepelere normen. Ze wil juist hogere boetes voor fabrikanten die de normen niet halen. Toine Manders (VVD) is voor versoepeling: "Europa heeft nog een sterke autoindustrie. Het zou zonde zijn als we die om zeep helpen. De CO2-uitstoot moet je vooral op wereldniveau beperken. Niet alleen door auto’s in Europa.”

 

Vooral Duitse en Franse Europarlementsleden zijn logischerwijs de motor achter de afzwakking, zij gooien het op behoud van werkgelegenheid. De Duitse bondskanselier Angela Merkel had er eerder al voor gepleit de fabrikanten van zware auto’s te ontzien. Duitsland maakt veel zware en krachtige auto’s, zoals Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche. Het plan van de Europese Commissie was dat nieuwe auto’s in 2012 nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Nu is dat gemiddeld 158 gram. Het uitermate winstgevende Porsche is momenteel koploper met 297 gram per kilometer. Bij Porsche werken maar twaalfduizend mensen maar het bedrijf is grootaandeelhouder van Volkswagen en zal binnen niet al te lange tijd absolute zeggenschap verkrijgen bij Volkswagen AG.

 

Reacties

Ach, waar maakt ze zich druk over. In Nederland komt elke auto door de APK. De door de fabriekant minimaal gestelde normen hoeven qua roetuitstoot niet gehaald te worden, sterker de norm is onlangs weer naar boven bijgesteld. Afkeur komt dan ook niet voor. Dus allemaal onzin. Naar mijn idee gaat het er over boetes te kunnen innen. Vergelijk het maar met te hard rijden, ’n paar kilometer te hard is levert geldt op voor de overheid. Dat de roetuitstoot niet deugd lijkt niet belangrijk. Misschien kun je de maatregelen voor de roetmeting aanscherpen en dat de uitstoot moet voldoen volgens de gegevens van de fabrikant. Elke auto die wordt aangeboden in een werkplaats voor APK en een te hoge uitstoot heeft krijgt een vette bekeuring. De bestuurder is immers zelf verantwoordelijk voor de auto en had dit bij onderhoud kunnen laten controleren en hoeft niet te wachten op de APK keuring. Kijk dat brengt nog eens geld op omdat maar weinig auto’s de fabrieksnorm zullen halen. Kunnen die auto’s mooi weg voor export. Wordt daar wel weer de lucht vervuild maar ja, dat is ver van ons bed en dan niet onze schuld.

Wat ik duidelijk wil maken dat niet alleen parlementsleden, ministers en overige bestuursleden onzin uit kunnen kramen waar boetes voor verzonnen kunnen worden. Dat kan ik ook. Groet, Chris Ermers

Geplaatst door: Chris Ermers op
Europa zwakt uitstootnormen toch maar weer af; uitzondering voor kleine autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Europa zwakt uitstootnormen toch maar weer af; uitzondering voor kleine autofabrikanten

Nieuwe auto’s hoeven toch maar niet zo snel aan strenge Europese CO2-eisen te voldoen als gepland, vindt het Europees Parlement nu. De eisen hoeven niet in 2012 in te gaan maar in fasen tot 2015.

Bovendien komt er ook nog een uitzondering voor fabrikanten die minder dan driehonderdduizend auto’s per jaar maken. Dat blijkt uit een compromisstandpunt van de milieu- en industriespecialisten onder de Europarlementsleden. De industriecommissie stemt maandagavond vrijwel zeker in met de tekst. PvdA-Europarlementslid Corbey (foto), lid van beide commissies, is teleurgesteld. Vooral de uitzondering voor fabrikanten houdt de deur open voor vervuilende sportwagens, vindt zij. Het parlement wil deze en komende maand overleggen met de EU-landen voor een akkoord. De Nederlandse minister Cramer (Milieu) pleitte eerder voor strengere in plaats van soepelere normen. Ze wil juist hogere boetes voor fabrikanten die de normen niet halen. Toine Manders (VVD) is voor versoepeling: "Europa heeft nog een sterke autoindustrie. Het zou zonde zijn als we die om zeep helpen. De CO2-uitstoot moet je vooral op wereldniveau beperken. Niet alleen door auto’s in Europa.”

 

Vooral Duitse en Franse Europarlementsleden zijn logischerwijs de motor achter de afzwakking, zij gooien het op behoud van werkgelegenheid. De Duitse bondskanselier Angela Merkel had er eerder al voor gepleit de fabrikanten van zware auto’s te ontzien. Duitsland maakt veel zware en krachtige auto’s, zoals Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche. Het plan van de Europese Commissie was dat nieuwe auto’s in 2012 nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Nu is dat gemiddeld 158 gram. Het uitermate winstgevende Porsche is momenteel koploper met 297 gram per kilometer. Bij Porsche werken maar twaalfduizend mensen maar het bedrijf is grootaandeelhouder van Volkswagen en zal binnen niet al te lange tijd absolute zeggenschap verkrijgen bij Volkswagen AG.

 

Reacties

Ach, waar maakt ze zich druk over. In Nederland komt elke auto door de APK. De door de fabriekant minimaal gestelde normen hoeven qua roetuitstoot niet gehaald te worden, sterker de norm is onlangs weer naar boven bijgesteld. Afkeur komt dan ook niet voor. Dus allemaal onzin. Naar mijn idee gaat het er over boetes te kunnen innen. Vergelijk het maar met te hard rijden, ’n paar kilometer te hard is levert geldt op voor de overheid. Dat de roetuitstoot niet deugd lijkt niet belangrijk. Misschien kun je de maatregelen voor de roetmeting aanscherpen en dat de uitstoot moet voldoen volgens de gegevens van de fabrikant. Elke auto die wordt aangeboden in een werkplaats voor APK en een te hoge uitstoot heeft krijgt een vette bekeuring. De bestuurder is immers zelf verantwoordelijk voor de auto en had dit bij onderhoud kunnen laten controleren en hoeft niet te wachten op de APK keuring. Kijk dat brengt nog eens geld op omdat maar weinig auto’s de fabrieksnorm zullen halen. Kunnen die auto’s mooi weg voor export. Wordt daar wel weer de lucht vervuild maar ja, dat is ver van ons bed en dan niet onze schuld.

Wat ik duidelijk wil maken dat niet alleen parlementsleden, ministers en overige bestuursleden onzin uit kunnen kramen waar boetes voor verzonnen kunnen worden. Dat kan ik ook. Groet, Chris Ermers

Geplaatst door: Chris Ermers op