Universele garage krijgt ook recall-info, zegt Eurlings

Minister Eurlings heeft toegezegd dat de RDW recall-informatie ofwel terugroepacties van autofabrikanten beschikbaar zal stellen aan onafhankelijke autobedrijven.

De verkeersminister maakte het nieuws bekend op het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven op 7 oktober. Vooralsnog is het de auto-importeur die automobilisten over een op handen zijnde recall informeert. Ook kan de importeur kiezen voor een zogenoemde ‘stille recall’, waarbij een voertuig wordt aangepast als hij aangeboden wordt bij een autobedrijf die bij het betreffende merk is aangesloten.

 

Er bestaat tot op heden geen centrale lijst of database van terugroepacties en noodzakelijke technische aanpassingen aan automodellen. Vanuit EU-wetgeving is een voertuigfabrikant verplicht technische informatie, waaronder dus ook recalls, beschikbaar te stellen aan belanghebbenden. Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: ‘Een voertuigeigenaar heeft recht op inzage in aanpassingen die een autofabrikant nodig acht in het kader van de verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid. Een grotere transparantie op dit punt zal leiden tot een gemiddeld snellere aanpassing van voertuigen, wat de verkeersveiligheid in Nederland ten goede komt.’

 

Onafhankelijke autobedrijven hebben straks de mogelijkheid om zélf hun klant op een noodzakelijke modificaties aan hun auto te wijzen en die voor hen te verzorgen. ‘En als het aan ons ligt kan ook de consument straks via de RDW nagaan of er op zijn auto een terugroepactie van kracht is’, aldus Eckhardt.

 

 

Reacties

Wie betaalt de recall? dat is de importeur. Die is dan ook degene die de opdracht mag geven aan de reparateur van zijn keuze. een onafhankelijke werkplaats kan natuurlijk de reparatie doorvoeren, maar dan is het risico voor de betaling bij de klant, NIET bij de importeur.

Geplaatst door: jcmh op

De importeur voegt geen toegevoegde waarde toe. Als deze schakel verdwijnt dan scheelt dat algauw € 1000 tot € 25000 op een auto. Natuurlijk afhankelijk van merk en type.

Geplaatst door: autobezitter op
Universele garage krijgt ook recall-info, zegt Eurlings - Automobielmanagement.nl

Universele garage krijgt ook recall-info, zegt Eurlings

Minister Eurlings heeft toegezegd dat de RDW recall-informatie ofwel terugroepacties van autofabrikanten beschikbaar zal stellen aan onafhankelijke autobedrijven.

De verkeersminister maakte het nieuws bekend op het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven op 7 oktober. Vooralsnog is het de auto-importeur die automobilisten over een op handen zijnde recall informeert. Ook kan de importeur kiezen voor een zogenoemde ‘stille recall’, waarbij een voertuig wordt aangepast als hij aangeboden wordt bij een autobedrijf die bij het betreffende merk is aangesloten.

 

Er bestaat tot op heden geen centrale lijst of database van terugroepacties en noodzakelijke technische aanpassingen aan automodellen. Vanuit EU-wetgeving is een voertuigfabrikant verplicht technische informatie, waaronder dus ook recalls, beschikbaar te stellen aan belanghebbenden. Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: ‘Een voertuigeigenaar heeft recht op inzage in aanpassingen die een autofabrikant nodig acht in het kader van de verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid. Een grotere transparantie op dit punt zal leiden tot een gemiddeld snellere aanpassing van voertuigen, wat de verkeersveiligheid in Nederland ten goede komt.’

 

Onafhankelijke autobedrijven hebben straks de mogelijkheid om zélf hun klant op een noodzakelijke modificaties aan hun auto te wijzen en die voor hen te verzorgen. ‘En als het aan ons ligt kan ook de consument straks via de RDW nagaan of er op zijn auto een terugroepactie van kracht is’, aldus Eckhardt.

 

 

Reacties

Wie betaalt de recall? dat is de importeur. Die is dan ook degene die de opdracht mag geven aan de reparateur van zijn keuze. een onafhankelijke werkplaats kan natuurlijk de reparatie doorvoeren, maar dan is het risico voor de betaling bij de klant, NIET bij de importeur.

Geplaatst door: jcmh op

De importeur voegt geen toegevoegde waarde toe. Als deze schakel verdwijnt dan scheelt dat algauw € 1000 tot € 25000 op een auto. Natuurlijk afhankelijk van merk en type.

Geplaatst door: autobezitter op