De nieuwe aanbesteding is een aardige stap in de richting van de half miljoen publieke laadpunten die in 2030 in Nederland nodig zal zijn. Potentiële elektrische rijders laten sterk meewegen of er goede laadmogelijkheden zijn. Gedeputeerde Edward Stigter erkent dan ook dat er nog een weg te gaan is. “Ongeveer zeventig procent van de elektrische rijders zal op straat moeten opladen.” Pitpoint heeft de aanbesteding in de wacht weten te slepen en zal naast de bouw het exploiteren en onderhouden voor haar rekening nemen.
Het nieuwe normaal
Minister Stientje van Veldhoven van milieu en wonen erkent eveneens de behoefte aan dergelijke initiatieven. “Ik ben ook met andere regio’s aan de slag voor meer laadpunten. Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal, en dat betekent ook dat je je auto net zo makkelijk op moet kunnen laden als je mobiele telefoon.” Projectmanager Maarten Linnenkamp zal naast het uitvoeren van de aanbesteding de mogelijkheden onderzoeken van elektrisch autodelen, slim laden en laden van lokale zonne- en windenergie.
Overstappen op elektrisch rijden is een prima plan. De laadtijd is echter veel te lang en de actieradius absoluut ontoereikend. Op vakantie gaan met de caravan trekt niet één stekkerauto zonder serieus aan actieradius in te leveren. Op vakantie gaan tijdens topdrukte op autoroutes gaat desastreus worden. Ik verwacht hierbij dat de Fastned’s psychologen en psychiaters gaan inzetten om je gedurende de wachttijd mentaal te begeleiden.
Zodra de politiek “om is” en waterstof serieus genomen wordt kan elektrisch misschien wél succesvol worden. Klimaat gekte….
[…] Lees ook: binnen 5 jaar 20.000 nieuwe laadpalen erbij […]