Inspecteur-Generaal Jan van den Bos van de ILT: “Nu West-Afrikaanse landen zo duidelijk aangeven oude en vervuilende auto’s niet meer te willen, is het belangrijk om er in Europees verband voor te zorgen dat deze auto’s ook niet meer vanuit Europa naar Afrika worden geëxporteerd. Als we alleen vanuit Nederland in actie komen, zal dit leiden tot uitwijkgedrag van exporteurs naar andere Europese havens en weinig bijdragen aan het oplossen van deze problematiek.” Hij krijgt bijval van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Deze resultaten tonen aan dat er dringend actie moet worden ondernomen om de kwaliteit van gebruikte voertuigen die vanuit Europa worden geëxporteerd, te verbeteren. Nederland kan dit probleem niet alleen aanpakken. Daarom pleit ik voor een gecoördineerde Europese aanpak.”
Afval
In Nederland worden jaarlijks circa 500.000 gebruikte personenvoertuigen uit het kentekenregister geschreven. Van deze auto’s en busjes gaat meer dan de helft naar het buitenland. Hieronder vallen circa 80.000 voertuigen die qua emissieklasse en leeftijd in Nederland normaal op de sloop belanden. Ruim een kwart hiervan (ruim 20.000) komt in Afrika terecht. Een aanpassing en harmonisatie van wet- en regelgeving tussen exporterende en importerende landen kan ervoor zorgen dat deze voertuigen in de toekomst worden beschouwd als afval. Deze voertuigen kunnen dan niet langer naar West-Afrikaanse landen worden geëxporteerd, maar worden dan binnen Europa gerecycled.