Ford sluit CO2-deal met Volvo

Ford heeft een overeenkomst gesloten met Volvo en dochtermerk Polestar om de CO2 emissies te ‘poolen’. Daarmee kan Ford voorkomen dat het een hoge boete moet betalen voor overtreding van de Europese CO2-regels. Ford is daarbij in problemen gekomen door de aanhoudende moeilijkheden met de Kuga PHEV waardoor er van die – schonere – auto niet tijdig voldoende afgeleverd kunnen worden.

Volvo Cars en Polestar komen samen onder de voor hen geldende CO2 grens uit, meldt Volvo. ‘Als resultaat hebben we een overeenkomst gesloten met Ford om hun surplus aan CO2 emissies, en potentieel van andere autofabrikanten, over te nemen overeenkomstig de regels die de Europese Commissie daarvoor heeft gesteld. Dat voegt verdere geloofwaardigheid toe aan de strategische focus op elektrificering bij beide bedrijven.’ CEO Håkan Samuelsson voegt daar aan toe: “De toekomst is elektrisch voor de Volvo Car Group en we transformeren onze onderneming door concrete acties. Ik ben tevreden te zien dat we onze doelen voor de CO2 reductie overschrijden. Het toont aan dat onze strategie de juiste is voor onze business en onze planeet.’’

Tesla, Volkswagen

Hoeveel Ford de Zweden betaalt voor de deal is niet bekendgemaakt. Eerder al sloot Fiat Chrysler een soortgelijke overeenkomst met Tesla. De levert Tesla voldoende op om enkele kwartalen achter elkaar winst te kunnen draaien. Ook Volkswagen Groep heeft een dergelijke overeenkomst gesloten met het Chinese SAIC dat in Europa onder de merken MG en Maxus elektrische auto’s op de markt brengt.

Kuga

Ford heeft verder meegedeeld dat het een oplossing heeft gevonden voor het spontaan in brand vliegen van de Kuga PHEV. Die branden zouden worden veroorzaakt door onzuiverheden in de batterijcellen die zijn geleverd door Samsung. Ford heeft daarom besloten het volledige batterijpakket van alle betrokken auto’s te vervangen. Bezitters van een Kuga PHEV zullen daarover deze maand bericht ontvangen.

Ford sluit CO2-deal met Volvo - Automobielmanagement.nl

Ford sluit CO2-deal met Volvo

Ford heeft een overeenkomst gesloten met Volvo en dochtermerk Polestar om de CO2 emissies te ‘poolen’. Daarmee kan Ford voorkomen dat het een hoge boete moet betalen voor overtreding van de Europese CO2-regels. Ford is daarbij in problemen gekomen door de aanhoudende moeilijkheden met de Kuga PHEV waardoor er van die – schonere – auto niet tijdig voldoende afgeleverd kunnen worden.

Volvo Cars en Polestar komen samen onder de voor hen geldende CO2 grens uit, meldt Volvo. ‘Als resultaat hebben we een overeenkomst gesloten met Ford om hun surplus aan CO2 emissies, en potentieel van andere autofabrikanten, over te nemen overeenkomstig de regels die de Europese Commissie daarvoor heeft gesteld. Dat voegt verdere geloofwaardigheid toe aan de strategische focus op elektrificering bij beide bedrijven.’ CEO Håkan Samuelsson voegt daar aan toe: “De toekomst is elektrisch voor de Volvo Car Group en we transformeren onze onderneming door concrete acties. Ik ben tevreden te zien dat we onze doelen voor de CO2 reductie overschrijden. Het toont aan dat onze strategie de juiste is voor onze business en onze planeet.’’

Tesla, Volkswagen

Hoeveel Ford de Zweden betaalt voor de deal is niet bekendgemaakt. Eerder al sloot Fiat Chrysler een soortgelijke overeenkomst met Tesla. De levert Tesla voldoende op om enkele kwartalen achter elkaar winst te kunnen draaien. Ook Volkswagen Groep heeft een dergelijke overeenkomst gesloten met het Chinese SAIC dat in Europa onder de merken MG en Maxus elektrische auto’s op de markt brengt.

Kuga

Ford heeft verder meegedeeld dat het een oplossing heeft gevonden voor het spontaan in brand vliegen van de Kuga PHEV. Die branden zouden worden veroorzaakt door onzuiverheden in de batterijcellen die zijn geleverd door Samsung. Ford heeft daarom besloten het volledige batterijpakket van alle betrokken auto’s te vervangen. Bezitters van een Kuga PHEV zullen daarover deze maand bericht ontvangen.